شرح نهج البلاغه رهبری

راه روشن مدیران: شرح بخش‌هایی از نهج البلاغه در دیدارهای ماه رمضان با هیات دولت

امتیاز
5 / 4.0
خبرم کن
کتاب چاپی ناموجود است
120,000
15%
ت 102,000

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

کتاب شرح نهج البلاغه رهبری (راه روشن مدیران) بیانات مقام معظم رهبری (مدظله) می باشد که توسط انتشارات انقلاب اسلامی، منتشر شده است.

معرفی مجموعه کتاب شرح نهج البلاغه رهبری

در کتاب، نبوتها در نهج البلاغه به شرح خطبه اول در موضوع نبوت (سال 1359)، در کتاب منشور حکومت علوی به شرح هفت خطبه نهج‌البلاغه (مشهد 1352 - 1353) و در کتاب راه روشن مدیران به شرح بخش‌هایی از نهج‌البلاغه در دیدارهای ماه رمضان با هیات دولت، می پردازد.

معرفی کتاب راه روشن مدیران

کتاب راه روشن مدیران، مجموعه‌ی بیاناتی است که ایشان در شرح بخشهایی از نهج‌البلاغه در دیدارهای خود با هیأت دولت در ماه مبارک رمضان، از سال 1372 تا 1395 داشته‌اند. با توجّه به نوع مخاطب و نیاز او، معمولاً فقراتی انتخاب شده است که به کار دولتمردان و کارگزاران نظام بیاید و از این حیث این مجموعه میتواند نصیحتنامهای برای عموم کارگزاران و مدیران نظام اسلامی باشد البتّه این نکته مانع از استفاده‌ی دیگر اقشار از معارف مفید و والای کتاب، نیست.

خلاصه کتاب راه روشن مدیران

مکتب حیات‌بخش اسلام در کنار ارائه برنامه برای پیشرفت معنوی و مادی، نقشه راه تعالی جامعه را نیز بیان کرده و با معرفی حاکم تراز معصومان (ع) در عصر حضور و ولی فقیه در عصر غیبت تشکیل حکومت را در دستور کار مؤمنان قرار داده است. اما پس از ارتحال رسول اکرم (ص) جامعه خود را از حضور امام علی (ع) محروم کرد اما ایشان راهنمایی جامع و کامل برای تمام قرون ارائه کردند.
در عصر حاضر نیز با افزایش نیاز به معارف اجتماعی و سیاسی اسلام، اقبال دانشمندان و اساتید و جوانان به نهج‌البلاغه افزایش یافته و شروح متعددی نیز در قرن حاضر بر این کتاب نگاشته شده است. خوشبختانه با پیروزی انقلاب اسلامی، گرایش به نهج‌البلاغه افزایش یافته و مؤسسات مختلفی در محافل علمی حوزه و دانشگاه تشکیل و رشته تحصیلی تخصصی نهج‌البلاغه در این دو حوزه علمی ایجاد گردید. حضرت آیت‌الله سید‌علی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) که از دوران جوانی با این کتاب ارزشمند، انس داشته است، از دیرباز به شرح خطبه‌ها و نامه‌ها در حضور جوانان طلبه و دانشجو پرداخته‌اند. ایشان پس از آغار دوران رهبری و ولایت امت اسلامی سنتی را پایه‌گذاری کردند و آن شرح فقراتی از نهج‌البلاغه در دیدارهای هیأت دولت در ماه مبارک رمضان با ایشان بود که معمولا با توجه به نوع مخاطب و نیاز او انتخاب می‌شود تا به کار دولتمردان و کارگزاران نظام بیاید. کتاب حاضر دربردارنده محتوای این جلسات از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۹۵ است. نوع مخاطب و زمانه تشکیل این جلسات باعث شده است که معظم‌له گزینش‌های خاصی از کتاب نهج‌البلاغه انجام دهند و از این حیث این مجموعه می‌تواند نصیحت‌نامه‌ای برای عموم کارگزاران و مدیران نظام اسلامی باشد.

کتاب نهج البلاغه از منظر رهبری

در برابر مرحوم سیّد رضی – فقیه متبحّر و ادیب قرن پنجم – صدها خطبه و نامه و کلمات حکمت آمیز امیرالمؤمنین (علیه السّلام) قرار گرفته بود که انتخاب را برای او سخت می کرد و بالاخره با چشم پوشی از صدها بیان نورانی آن حضرت، «نهج البلاغه» را تدوین کرد. در حالی که صد سال قبلش مسعودی نقل می کند که مردم بیش از 480 خطبه ی علیّ بن ابی طالب (علیه السّلام) را حفظ بوده اند.
از آن زمان این کتاب شریف، همیشه در نظر عالمان شیعه و سنّی بوده است و شرح های متعدّدی بر آن نگاشته شده است. در دوران معاصر استقبال جوانان نسبت به این کتاب شریف، بیشتر شد و بیانات انقلابی امیرالمؤمنین (علیه السّلام) به مثابه ی منشوری جاودان، نقل مجالس نیروهای مبارز انقلابی قرار گرفت و البتّه در برخی موارد مورد سوء استفاده ی جریانات التقاطی و انحرافی نیز قرار گرفت.
از این رو بود که عالمان مبارز متعهّد، با بیان نهج البلاغه و شرح آن، تلاش کردند هم معارف علوی را بین جوانان گسترش دهند و هم از تحریف معنوی این کتاب شریف جلوگیری کنند. حضرت آیت الله خامنه ای (مدّظلّه العالی) که از شیفتگان این کتاب شریف است همگان بویژه مسئولان و جوانان را به مأنوس شدن با نهج البلاغه فراخوانده اند.

دانلود کتاب شرح نهج البلاغه خامنه ای (مدظله)

برای خرید کتاب شرح نهج البلاغه رهبری به اپلیکیشن فراکتاب مراجعه و این کتاب ها را بصورت چاپی خریداری نمایید. دانلود کتاب نهج البلاغه رهبری: راه روشن مدیران بزودی در فراکتاب عرضه خواهد شد.

مشخصات شرح نهج البلاغه رهبری (مدظله)در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: انقلاب اسلامی
نویسنده: مقام معظم رهبری (مدظله)
تعداد صفحه: 295
موضوع: شرح نهج البلاغه رهبری (مدظله)
قالب: چاپی با تخفیف ویژه
سال نشر :
1399
صفحات کتاب :
295
کنگره :
‏‫‬‭‭BP38/0423
دیویی :
297/9515
کتابشناسی ملی :
5778613
شابک :
978-600-8218-70-8

کتاب های مشابه راه روشن مدیران