امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 5,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب نقد بوم گرا

کتاب نقد بوم گرا نوشته زهرا پارساپور است. کتاب نقد بوم گرا به یکی از حوزه‌های جوان نقد ادبی یعنی نقد بوم گرا می‌پردازد. این نوع نقد پلی میان ادبیات و محیط زیست است و آثار کمی تا به‌حال به فارسی دراین زمینه منتشر شده است.

نقد بوم‌گرا (Ecocriticism) از مطالعات میان‌رشته‌ای ادبیات و محیط زیست است که به‌دنبال یک ضرورت یعنی توجه به مسائل محیط زیست شکل گرفت. در نقد بوم‌گرا از سویی نگاه تازه‌ای به آثار ادبی با ملاحظات زیست‌محیطی داریم و از سوی دیگر مسائل و مشکلات زیست‌محیطی را با توجه به ریشه‌های فکری و فرهنگی موجود در آثار ادبی و زبانی بررسی می‌کنیم. 

گزیده کتاب نقد بوم گرا

تحقیق و مطالعه پیرامون رابطة انسان و طبیعت مرا به وادی ناشناخت های در نقد ادبی کشاند که از مطالعات(Ecocriticism) زمان زیادی از آغاز شکل گیری آن در غرب نمی گذرد. نقد بوم گرا میان رشته ای ادبیات و محیط زیست است که به دنبال یک ضرورت یعنی توجه به مسائل محیط زیست شکل گرفت.

در نقد بوم گرا از سویی نگاه تازه ای به آثار ادبی با ملاحظات زیست محیطی داریم و از سوی دیگر مسائل و مشکلات زیست محیطی را با توجه به ریشه های فکری و فرهنگی موجود در آثار ادبی و زبانی بررسی می کنیم. زمان کوتاهی (نزدیک به دو دهه) از شکل گیری نقد بوم گرا در آمریکا می گذرد و هنوز مبانی نظری آن کامل شکل نگرفته، با وجود این توانسته است در کشورهای متعدد اروپایی و آسیایی و نیز استرالیا جای پای خود را باز کند.

 ویژگی نوپایی این نقد می تواند از سویی کار بررسی متون را از این دیدگاه برای ما دشوار سازد و از سوی دیگر این فرصت برای جامعة نقد ادبی در ایران فراهم است تا در فرایند شکل گیری این نقد با پشتوانة ارزشمند آثار برجستة ادبی که در اختیار داریم، نقش قابل توجهی را ایفا نماییم. نقد بوم گرا بیش از همة رویکردهای دیگر نقد ادبی مجال و قابلیت این را دارد که فرهنگ ها و زبان ها و ملیت های مختلف را به سوی خویش بخواند؛ چراکه با تنوع و تکثر اقلیم ها نگاه های بوم گرایانه در اشکال متنوع خود شکل می گیرد. در این مدت کوتاه نزدیک به سه سالی که با بزرگان این نقد آشنا شدم استقبال آنان را در دریافت دیدگاه ها و آرای منتقدان از اقصی نقاط جهان شاهد بودم.

کتابشناسی ملی :
3378593
شابک :
978-964-426-715-4
سال نشر :
1392
صفحات کتاب :
142
کنگره :
B809/3‏‫‬‭/پ2ن7 1392
دیویی :
142

کتاب های مشابه نقد بوم گرا