کتاب موسیقی، فقه، انقلاب اسلامی تهدید یا فرصت

بررسی اجتهادی آرای فقهی، موسیقایی رهبرانقلاب

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (EPUB)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 45,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب موسیقی، فقه، انقلاب اسلامی تهدید یا فرصت 

کتاب موسیقی، فقه، انقلاب اسلامی تهدید یا فرصت همچنان که از نامش پیداست بر چهار محور اساسی تأکید می ورزد، اولا متن آن  فقهی و برگرفته از نصوص و روایات است؛ ثانیا تحلیلی است فقهی پیرامون مسأله مهم و مبتلابه و جذاب موسیقی و ثالثا کتابی است تطبیقی که برای نخستین بار تمام مباحث فقهی فقهای شیعه و خصوصا آیت الله خامنه ای را در یک مجموعه در باب موسیقی با مقوله انقلاب اسلامی، تعیین نسبت و تراز نموده است.

کتاب موسیقی، فقه، انقلاب اسلامی تهدید یا فرصت  در آخر به این موضوع پرداخته که با توجه به نشر و گسترش موسیقی در جمهوری اسلامی، تکلیف سبک زندگی مؤمنانه مردم در چه نسبتی با مسأله موسیقی است؟ آیا موسیقی برای نظام اسلامی و سبک زندگی دینی تهدید است یا فرصت؟ کتاب موسیقی، فقه، انقلاب اسلامی؛ تهدید یا فرصت  برای نخستین بار تمامی  آرای موسیقایی رهبر انقلاب، حضرت آیت الله خامنه‌ای در تمامی ابعاد مسأله  موسیقی در باب فقهی آن مورد دسته بندی های نوینی قرار گرفته که در نوع خود کاری کاملا بدیع و بی بدیل می باشد.

مباحثی همچون ملاک های سی گانه موسیقی‌های حرام و نیز ملاکات بیست گانه  موسیقی‌های حلال یا راجح از منظر آیت الله خامنه‌ای، مانیفست ایجابی آیت الله خامنه‌ای در باب موسیقی (موج چهارم فقه موسیقی در تاریخ فقه شیعه)  انتقادات و تصحیحات پانزده گانه رهبر انقلاب در تعریف و ملاکات غنا بر  تعاریف دیگر فقهای شیعه، آسیب شناسی نهادهای جمهوری اسلامی از حیث فقهی و  اجتماعی موسیقی بر طبق مبانی موج چهارم فقه موسیقی و مباحث جدید و جذاب  دیگر در این کتاب مطرح شده است.

لازم به ذکر است؛ این اثر در واقع  مجلد اول طرحی جامع و بیست گانه از نگارنده همین اثر است که موسیقی را در ابعادی بیست گانه با موضوعات فقهی، فلسفی، عرفانی، روانشناختی، اجتماعی و…. با  تراز موج چهارم فقه موسیقی در قالب طرحی جامع و تحلیلی مورد بررسی و شاخص‌یابی قرار خواهد داد که امیدواریم به توفیق الهی و حمایت نهادهای پژوهشی کشور این عزم نگارنده و این طرح ملی به سرانجام مد نظر خود نیل پیدا کند.

گزیده کتاب موسیقی، فقه، انقلاب اسلامی تهدید یا فرصت 

بی شک، یکی از موضوعات مهم فرهنگی در زمان ما مسئله موسیقی است؛ موضوعی که ذهن همه را به خود مشغول کرده است. مقوله ای که در همه سطوح حضور دارد و نقش ایفا می کند؛ مسئله ای که دیگر یقیناً از موضوعات مورد ابتلای همه جوامع و جامعه ماست؛ مشکله ای که تضادنما نیز هست. از طرفی، طرفدارانش در حدی می باشند که گمان می شود موسیقی قابل حذف نیست یا اینکه حضورش به صورتی است که تصور می شود همراهِ حجیت و مشروعیت است.

 از طرفی دیگر، مخالفان این مقوله به گونه ای هستند که گمان می شود موسیقی نامشروع است و غیر قابل پذیرش. موافقان موسیقی، بی آنکه حتی بگویند، آن را به مثابه آب و هوا در زندگی ساری و جاری و دخیل می دانند. و در مقابل، مخالفانش نیز آن را در حکمِ ریزگردهایِ معلق در فضای زندگی مانعِ تنفس پاک می دانند.

صفحات کتاب :
736
کنگره :
‏‫‬‭BP194/6‏‫‬‭‬‭‏‫‬‭/ف7م8 1397
دیویی :
‏‫‬‭297/341
کتابشناسی ملی :
5397504
شابک :
‏‫‭978-600-03-2804-7‬‬
سال نشر :
1397

کتاب های مشابه موسیقی، فقه، انقلاب اسلامی تهدید یا فرصت