امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 7,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب رهنمای حیرت زدگان

کتاب رهنمای حیرت زدگان متضمن آخرین نظریات و دیدگاه های شوماخر و در واقع حاوی واپسین پیام اخلاقی و انسانی اوست. از این رو، از کتاب قبلی او: «کوچک زیباست...» تا حدودی متمایز است و بیشتر جنبه فلسفی و به تعبیر دقیق تر صبغه معرفت شناسی، شناخت شناسی و هستی شناسی دارد. مباحث کتاب رهنمای حیرت زدگان در واقع، پیرامون دو محور اصلی متمرکز است: نقد علم گرایی مادی گرایانه و اکتشاف ماهیت و سازمان آگاهی.

بنا به نوشته مترجم کتاب «شوماخر در کتاب رهنمای حیرت زدگان از انسان و جهان، رابطه انسان با خودش، با سایر انسان ها و محیط زیست و نیز از وظیفه انسان در برابر هر یک از این ها سخن می راند» و بر آن است که تنها درصورت ایفای این وظایف است که انسان می تواند رابطه ای حقیقی با جهان داشته باشد و معنای زندگی را بفهمد. از نظر شوماخر انسان به «نقشه دانش» و «نقشه زندگی» نیاز دارد و اینها بدو کمک می کنند، جایگاه ویژه هر چیز را بداند و از آن به نحو کامل استفاده کند.

از دیدگاه او «علم برای شناخت» جای خود را به «علم برای قدرت» داده و این به خاطر آن است که حکمت و ارزش های والای ادیان سنتی تحت الشعاع جهان بینی ماده گرایانه فعلی قرارگرفته است و اگر این روند ادامه یابد، به نابودی تمدن انسانی منجر خواهد شد» موضوع کتاب رهنمای حیرت زدگان، بیان راه و رسم زندگی بهتر در دنیای امروز است.

نویسنده در کتاب رهنمای حیرت زدگان، از انسان و جهان، رابطه انسان با خودش، سایر انسان ها و محیط زیست سخن گفته و کوشیده تا رابطه حقیقی انسان با جهان و فهم معنای زندگی را در دانستن وظایف او نسبت به دیگران تبیین کند. کتاب در ده فصل و با زبانی روان و به روش علمی تحلیلی نگاشته شده است. اهمیت این اثر، در نیاز امروز جوامع بشری و به خصوص آن دسته از جوامع اسلامی که تحت تأثیر غرب قرار گرفته اند، به بازگشت به اصول معنوی و انسانی است.

گزیده کتاب رهنمای حیرت زدگان

سال ها پیش. در دیداری از لنینگراد. به یک نقشه رجوع کردم تاببینم کجا هستم. ولی نتوانستم بفهمم. من توانستم چندین کلیسای بزرگ را بب ببینم. اما هیچ اثری از آن ها روی نقشه من نبود. هنگامی که سرانجام یک مترجم به کمک من آمد. او گفت: «ما کلیساها را بر روی نقشه هایمان نشان نمی دهیم». برای اینکه خلاف این مطلب را به او نشان دهم. به یک مورد اشاره کردم که به طور خیلی واضح مشخص شده بود. او گفت: «این موزه است. نه آنچه ما یک «کلیسای فعال» بنامیم. فقط «کلیساهای زنده» است که ما نشان نمی دهیم».
کتابشناسی ملی :
2711821
شابک :
‏‫‫‭978-964-426-582-2
سال نشر :
‏‫1391
صفحات کتاب :
204
کنگره :
‏‫‬‮‭‭BJ1581/2‏‫‬‮‭‭/ش9ر9 1391
دیویی :
‏‫‭170/202

کتاب های مشابه رهنمای حیرت زدگان