امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 4,500
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب عناصر داستانی در چند متن فارسی میانه

کتاب عناصر داستانی در چند متن فارسی میانه نوشته سیده فاطمه موسوی توسط انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شده است. کتاب عناصر داستانی در چند متن فارسی میانه با قصد بررسی متن‌های فارسی میانه به مثابه داستان که بخشی از ادبیات ایران دوره ساسانی است، انجام شده‌است.

پژوهشی‌ با چنین پیش‌فرض‌هایی تاکنون صورت نگرفته‌است. تنها، روان‌شاد استاد دکتر احمد تفضلی در کتاب ‌تاریخ ادبیات ایران پیش از اسلام به مایه‌های داستانی برخی از این متن‌ها اشاره کرده‌است.

گزیده کتاب عناصر داستانی در چند متن فارسی میانه

درون‌مایه داستان حول برخورداری از فرّه و اثر شگفت آن در زندگی افراد است. در یک جمله این که اگر عطیه و خواست خدا (در اینجا فرّه) در ذات کسی یا چیزی قرار گیرد، هرچند که شرایط آن سخت باشد، به طور شگفت‌آوری، محقق می شود.

بن‌مایه داستانی پدیدار شدن گوری در شکارگاه؛ که مرد را به دنبال خویش به سوی دامی می‌کشاند و اغلب ماجرایی عاشقانه به دنبال دارد. این بن‌مایه در داستان‌های ایرانی مثال‌های زیادی دارد. از جمله می‌توان به داستان سمک عیار اشاره کرد (← مزداپور: 103- 125). در داستان اردشیر بچه گوری اردشیر بابکان را به دنبال خود می‌کشاند، هنگامی که اردشیر قصد زدن آن را دارد، مادر گور برای حمایت از فرزند خود را جلوی تیر می‌اندازد و پدر بچه برای نجات زن و فرزندانش، خود جلوی هر دوی آن ها می‌ایستد. این ماجرا اردشیر بابکان را به یاد همسر باردارش می‌اندازد و از کرده خود (دستور قتل آن ها)، سخت پشیمان می‌شود.

صفحات کتاب :
129
کنگره :
PIR1718‏‫‭/م8ع9 1390
دیویی :
8‮فا‬0/069
کتابشناسی ملی :
2‎4‎3‎2‎4‎9‎8
شابک :
978-964-426-517-4
سال نشر :
1390

کتاب های مشابه عناصر داستانی در چند متن فارسی میانه