نظر شما چیست؟

معرفی کتاب اهداف حکومت اسلامی

کتاب اهداف حکومت اسلامی نوشته مسعود کریمی بیرانوند است که توسط انتشارات دفتر نشر معارف منتشر شده است. نویسنده در این مقاله می کوشد یکی از مهم ترین مسایل مربوط به حکومت اسلامی، یعنی «تشخیص و تبیین اهداف حکومت اسلامی» را توضیح دهد. وی با تشریح منشأ اهداف حکومت دینی، آن ها را به دوسطح اهداف بلند مدت یا غایی و اهداف متوسط یا میانی تقسیم کرده و به بررسی هریک از آن ها می پردازد.

 او در آخر نتیجه می گیرد که هرچند اهداف حکومت دینی در مقام نظر از یکدیگر جدا هستند ولی در مقام عمل ارتباط ناگسستنی با هم دارند و باید همه را با هم رقم زد. این بحث می تواند علاوه بر نشان دادن تمایز و استقلال ماهوی حکومت دینی از سایر حکومت ها، راهنمای عمل دولتمردان و راهگشای الگوهای توسعه و پیشرفت در حکومت دینی باشد.

گزیده کتاب اهداف حکومت اسلامی

مفاهیم قریب به معنای آن، مثل دولت، ریاست، فرمانروایی و. . . هم پای قافله حیات بشری پیش آمده اند و از جمله ضروری ترین، بدیهیترین و رایج ترین واژگان به شمار رفته اند. بدون احتساب افراد و افکار نادر و استثنایی مانند آنارشیست های افراطی و نیز خوارج اولیه ضرورت حکومت مورد اتفاق بوده است. با این همه تعاریف و برداشتهای متنوع و گاه متباینی از آن در دست است و متأسفانه در زمان معاصر و در هنگام ورود علوم انسانی غرب با ترجمه غلطی که از واژگان State و Government به عمل آمد، نوعی واژگونی معنایی پدید آمد.

صفحات کتاب :
223
شابک :
978-964-531-876-3
سال نشر :
1394

کتاب های مشابه اهداف حکومت اسلامی