امتیاز
5 / 5.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 40,000

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

معرفی کتاب ولایت فقیه؛ پیشینه، ادله و حدود اختیـارات

کتاب ولایت فقیه؛ پیشینه، ادله و حدود اختیارات بررسی وظایف و اختیارات ولی‌فقیه از منظر اندیشمندان شیعه است. محور اصلی بحث در این اثر آن است که با استناد به ادله قرآنی و روایی اثبات شود که پس از پیامبر اسلام (ص)، حق حکومت و سرپرستی و اداره جامعه اسلامی به امامان معصوم (ع) منتقل شده و در دوران غیبت معصوم نیز چنین اختیاراتی به فقیه دارای شرایط انتقال یافته تا جامعه اسلامی دچار فتنه و هرج و مرج نشود. 

نگارنده برای اثبات مدعای خویش ضمن بیان معنای فقه، فقیه و فقاهت در لغت و اصطلاح، به بررسی پیشینه نظریه ولایت فقیه و محدوده اختیارات فقها پرداخته و دیدگاه فقهای قدیم و معاصر را در این زمینه منعکس کرده است. در همین راستا نگارنده به تبیین دیدگاه امام خمینی در مورد مبانی مساله ولایت فقیه و اختیارات فقها پرداخته و ابعاد و ادله عقلی و نقلی اثبات ولایت فقیه را از منظر امام خمینی ذکر نموده است.

گزیده کتاب ولایت فقیه؛ پیشینه، ادله و حدود اختیـارات

اصل وجود نهاد ولایت مبتنی بر یک نیاز ضروری اجتماعی و متکی بر فطرت انسانی است. این ضرورت در همه اعصار و زمان ها وجود داشته یعنی همچنان که در زمان پیامبر گرامی اسلامی وجود حکومت و حاکمیت یک ضرورت دینی، اجتماعی و سیاسی بوده است در عصر غیبت امام نیز این ضرورت بر اساس باور عمومی مسلمانان همچنان باقی است. 

زیرا اجرای کامل دین در گرو تشکیل حکومت می باشد. در ایران اسلامی پس از پیروزی انقلاب پاسخ به این نیاز اساسی در قالب نظریه "ولایت فقیه" مطرح گردید. به دلیل نوپایی این تجربه در عرصه حکومت مساله ولایت فقیه جامع الشرایط در کانون گفتگوهای علمی به ویژه در حوزه کلام، سیاست، حقوق و فقه اسلامی در بین اندیشمندان اسلامی قرار گرفت....

صفحات کتاب :
296
کنگره :
‏‫‭BP223/8‏‫‭‬‮‭‭/ک43‮الف‬8 1392
دیویی :
‏‫‭297/45
کتابشناسی ملی :
‏‫ 3149547‬
شابک :
978-964-531-466-6‬‬‬
سال نشر :
1392

کتاب های مشابه ولایت فقیه؛ پیشینه، ادله و حدود اختیارات