نظر شما چیست؟

معرفی کتاب درباره عشق

کتاب درباره عشق، مجموعه مقالاتی است که حول محور ایده عشق جمع آوری شده است. این جمع آوری و همچنین برگردان آن ها به فارسی توسط «آرش نراقی» صورت گرفته است. این کتاب شامل دسته‌ای از مقالات و جستارهای کوتاه و بلندی است که در طی سالهای مختلف به نگارش در آمده‌اند. نراقی در این کتاب از نوشته‌های افرادی چون : مارتا نوسباوم، رابرت سالومون، رابرت نوزیک، لارنس تامس، انت بایر، الیزابت راپاپورت را در مورد ایده "عشق" استفاده کرده است.

خواندن کتاب درباره عشق،  به فارسی زبانان کمک می کند تا که این ایده را از طریق آشنایی با فهم متفکران غربی از این پدیده، ادراک کنند. در اصل فارسی زبانان می توانند با خواندن این کتاب به نوعی بازشناسی از این ایده برسند. عشق که در فرهنگ شرقی با مفاهیم و گفتمان های عرفانی مورد تجاوز قرار گرفته است، در این جا با خوانش هایی متفاوت قرار است از زیر بار این مفاهیم که آن را به انزوا کشانده اند، رهایی پیدا کند و مسیر مستقلی را برای خود دست و پا نماید.

گزیده کتاب درباره عشق

داستان عشق عرفانی در فرهنگ اسلامی با شور عاشقانه زنی آغاز شد که شوریده‌وار در میانه بازار می‌دوید: در یک دست مشعلی افروخته داشت و در دست دیگر کوزه‌ای آب؛ بی‌خودانه می‌رفت تا با یکی دوزخ را فروبنشاند و با دیگری بهشت را بسوزاند، به این امید که آدمیان ازآن‌پس خداوند را نه از سر بیم و آز که از سر شوق ناب بخوانند. عشق شوریده‌وار او در میانه آن بازار نماند، آتشی شد که شعله‌های دامن‌گیرش در طول تاریخ عرفان اسلامی رفته‌رفته عالم‌گیر شد.

میراث رابعه عدویه در دستان عارفانی چون احمد غزالی، عین‌القضات همدانی، روزبهان بقلی و سعدی ورزیده شد و در اندیشه‌های بلند مولانا و هنر سحرآمیز حافظ به اوج شکوفایی رسید. در فرهنگ اسلامی - ایرانی عالی‌ترین دقایق عشق شناسانه را در اندیشه‌ها و تعالیم این آموزگاران می‌توان یافت. نظر عشق عرفانی برآیند تنش و هم‌کنشی میان دو نوع عشق بوده است: «عشق حقیقی» یا «عشق جان» از یک‌سو، و «عشق مجازی» یا «عشق صورت» از سوی دیگر.

تلقی عارفان مسلمان از عشق، خواه حقیقی و خواه مجازی، علاوه بر تجربه‌های شخصی ایشان، خصوصا از دو ریشه فرهنگی و تاریخی مهم سیراب می‌شد: ریشه نخست قرآن بود و سرچشمه دیگر، حکمت یونان. بدون تردید قرآن یکی از مهم‌ترین سرچشمه‌های الهام‌بخش عارفان مسلمان در قلمروی عشق‌شناسی بوده است. البته تعبیر «عشق» در قرآن نیامده است، اما جلوه‌هایی از تجربه‌های عاشقانه را به‌روشنی می‌توان در متن قرآن بازیافت....درک عارفان و حکیمان مسلمان از ماهیت و مراتب عشق، از حکمت یونانی و به‌ویژه آرای افلاطون متأثر بوده است». پس از شرح تأثیر منابع قرآن و حکمت یونان بر شکل‌گیری مفهوم عشق در فرهنگ ما، چند مقاله از متفکران و فیلسوفان معاصر غرب آورده می‌شود؛ مضمون تمام این مقاله‌ها مفهوم «عشق» در منابع اصلی اندیشه غرب است.

کتابشناسی ملی :
2‎0‎5‎1‎9‎3‎9
شابک :
978-964-185-147-9
سال نشر :
1390
صفحات کتاب :
272
کنگره :
BP286/9‏‫‭‬‮‭/ن4د4 1390
دیویی :
297/83‬‬

کتاب های مشابه درباره عشق