امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 34,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب گناه شناسی از منظر آیات و روایات

کتاب گناه شناسی از منظر آیات و روایات نوشته محمدرضا حدادپور جهرمی است. این کتاب حاصل برگزاری دوره‌ای به نام گناه‌شناسی از منظر آیات و روایات با حضور جمعی از حوزویان و دانشگاهیان در ماه‌های شعبان و رمضان سال ۱۳۹۱ شمسی است. کتاب گناه شناسی از منظر آیات و روایات از شش بخش تشکیل شده است.

گزیده کتاب گناه شناسی از منظر آیات و روایات

کتاب «گناه‌شناسی از منظر آیات و روایات» در 6 بخش تنظیم شده است. بخش اوّل کتاب با عنوان «مبادی گناه‌شناسی» به بررسی 3 مقدمه پرداخته است که سبب کامل‌تر شدن بینش ما در مورد گناه و فهم دقیق‌تر آن می‌گردد.

در بخش دوم با عنوان «معانی لغوی گناه» بررسی می‌شود که «گناه» در قرآن به چه معانی استعمال شده است. در قرآن کریم 21 واژه دربرگیرنده این لفظ عام فارسی است. این واژه‌ها هر کدام بیانگر بخشی از آثار شوم گناه و حاکی از گوناگونی گناه می‌باشند و هر یک با پیام مخصوص و هشدار ویژه‌ای، انسان‌ها را از ارتکاب گناه برحذر می‌دارند.

در بخش سوم با عنوان «طبقات گناه» به بررسی روایت زیبای امام سجّاد (ع) می‌پردازیم که شامل کامل‌ترین تقسیم‌بندی درباره گناهان است و 60 گناه را در 13 طبقه با آثار و علل مشترک تقسیم‌بندی کرده است. مطالب این بخش برای هر یک از گناهان بر سه محور بحث لغوی، بحث قرآنی و بحث روایی تنظیم یافته است و طولانی‌ترین و محوری‌ترین بخش این کتاب است.

در بخش چهارم، 6 عامل بازدارنده از گناه معرفی و بررسی گردیده است. چون نمی‌توان منتظر گناهکار شدن و غوطه‌ور شدن در ورطۀ گناه ماند و سپس تصمیم به اصلاح و ترمیم وضعیّت خویش نمود. از طرفی عوامل بازدارنده از گناه دارای دو بُعد تدافعی و تهاجمی است؛ یعنی هم ما را در برابر گناهان واکسینه می‌کند و هم در آینده در صورت بروز مشکل، ما را درمان خواهد کرد.

در بخش پنجم به مبحث «احساس گناه» و در بخش ششم نیز به مبحث «زیبایی‌های زندگی در پرتو ترک گناه» پرداخته شده است. در این کتاب نویسنده تلاش کرده است از بسیاری مباحث کلیشه‌ای و تکراری بپرهیزد و بر غنای علمی و تفسیری مطالب بیفزاید و به صِرف کتاب اخلاق معمولی اکتفا نکند. به همین دلیل این کتاب مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است.

سال نشر :
1399
صفحات کتاب :
467
کنگره :
‏‫‭BP225/6‬‬
دیویی :
‏‫‭297/464‬‬
کتابشناسی ملی :
7341350
شابک :
978-622-97135-8-7

کتاب های مشابه گناه شناسی از منظر آیات و روایات