امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 9,500
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب نقدنامه علوم تربیتی (3)

کتاب نقدنامه علوم تربیتی (3) نوشته سید محمدرضا نیلی و سیدمحمدحسین حسینی است. کتاب نقدنامه علوم تربیتی (۳) یکی از مجموعه کتاب های نقدنامه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است که به نقر کتاب دانشگاهی می پردازد.

پژوهش و تحقیق و تتبع در تمامی حوزه های علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و کمک به توسعه بیشتر علوم انسانی در کشور از جمله اهداف و وظایف اصلی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به شمار می رود که این مجموعه کتاب هم در همین راستا نوشته شده است.

نقد کتب دانشگاهی و علوم انسانی یک ضرورت است که مقدمه گذر از وضع موجود به سوی وضع مطلوب است. نقد فی‌نفسه ضروری و ارزشمند است، اما خود زمینه ساز نظریه پردازی‌های نوین و نگارش آثار جدید است. نقد محتوایی هر اندیشه و اثری با نقد شکلی آن همراه است. به همین دلیل در گروه‌های تخصصی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی، بررسی، تحلیل و نقد آثار دانشگاهی از دو بعد شکلی و محتوایی صورت می‌گیرد و داوری علمی این آثار، مؤلفه‌های گوناگون شکلی/ بیرونی و محتوایی/ درونی هر کتابی را در نظر می‌گیرند و به مرحله نقد علمی می‌رسانند.

در واقع شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی، تنها مجموعه علمی و دانشگاهی است که سیزده گروه علمی و تخصصی را که ناظر بر رشته‌های مختلف علوم انسانی در دانشگاه است، ساماندهی می‌کند و بیش از بیست سال سابقه فعالیت در زمینه بررسی، تحلیل، ارزیابی و نقد متون و کتب علوم انسانی را دارد. در این راستا از مشارکت شبکه استادان حوزوی و دانشگاهی سراسر کشور و صاحب نظران و استادان علوم انسانی بهره‌مند است. سیاست اصلی این شورا، کمک به رشد تفکر انتقادی در تولید آثار علمی و دانشگاهی است؛ زیرا تولید علم در حوزه علوم انسانی بدون نقد وضعیت موجود و به ویژه نقد کتب درسی و دانشگاهی و منابع علمی حوزه علوم انسانی امکان پذیر نیست. توسعه فرهنگ نقد در جامعه علمی، تقویت جایگاه علوم انسانی، نسبیت سنجی سازواری تولید علوم انسانی با مبانی فرهنگ و جهان بینی ایرانی - اسلامی، تدوین و اصلاح سرفصل‌های درسی برنامه‌های آموزش علوم انسانی و تولید متون دانشگاهی با رویکرد بومی ایرانی - اسلامی، از دیگر اهداف این شورا است.

هر یک از گروه‌های تخصصی شورا، وظایف و برنامه‌های متنوعی را در جهت رسیدن به اهداف پیگیری می‌کنند. در این میان، تنظیم و تدوین و چاپ و نشر نقدنامه‌های تخصصی در حوزه‌های تخصصی، یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های گروه‌های مزبور است. مجموعه حاضر با عنوان «نقدنامه گروه تخصصی زبان و ادبیات فارسی»، یکی از دستاوردهای علمی و محصولات کار انتقادی گروه‌های «شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی» است که به سراغ کتاب‌های رشته‌های زبان و ادبیات فارسی رفته است تا با تحلیلی دقیق سازوکار این آثار را بررسی کند. این مجموعه به متخصصان علوم انسانی کمک می‌کند حاصل تلاش و پژوهش متخصصان رشته‌های علوم انسانی را جامع بررسی کنند و بتوانند نتیجه‌گیری کامل‌تر و دقیق‌تری داشته باشند.

گزیده کتاب نقدنامه علوم تربیتی (3)

بر اساس معیارهای بررسی و نقد محتوایی اثر شامل نظم منطقی و انسجام مطالب، منابع مورد استفاده، تحلیل و بررسی و تجزیه و تحلیل علمی و مسائل مورد نظر، نوآوری و نو بودن، مبانی و پیش فرض ها، انطباق و جامعیت، نحوه به کارگیری ابزارهای علمی، اصطلاحات تخصصی، و رویکرد کلی، نظم و انسجام منطقی مطالب کتاب در کل و در درون فصل ها مناسب است.


صفحات کتاب :
240
کنگره :
‏‫‬‮‭LB3048‭‬
دیویی :
‏‫‬‮‭‬‮‭371/320955
کتابشناسی ملی :
5780568
شابک :
978-622-6304-31-3
سال نشر :
1398

کتاب های مشابه نقدنامه علوم تربیتی (3)