امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 27,500
نظر شما چیست؟

 معرفی کتاب تفسیر موضوعی نهج البلاغه؛ برگرفته از آثار علامه جعفری

این کتاب شرح و تفسیر برخی از موضوعات مهم مطرح شده در نهج البلاغه برگرفته از آثار استاد محمدتقی جعفری است. در ابتدای کتاب تفسیر موضوعی نهج البلاغه؛ برگرفته از آثار علامه جعفری به توصیف ابعاد علمی و معنوی شخصیت امام علی(ع) از زبان خود ایشان و نیز مروری کوتاه بر زندگانی آن امام پرداخته شده و پس از آن توصیفی از کتاب نهج البلاغه و اسناد آن و نیز مبانی استدلال در این کتاب به عنوان دومین کتاب معرفتی بشر ارایه شده است.

 آنگاه به موضوعاتی در نهج البلاغه همچون: الهیات و خداشناسی، انسان شناسی و مبانی اخلاقی و معرفتی آن، هستی شناسی، دین شناسی، اسلام شناسی، پیامبرشناسی، امام شناسی، قرآن شناسی، بایسته های اخلاقی مانند اصول و مبانی تهذیب نفس، اصول سیاست اسلامی به ویژه مسأله حکومت، فتنه شناسی، مبانی اجتماعی دین اسلام، شناخت عرفانی، دنیاشناسی و آثار حب دنیا، شکل گیری و فروپاشی تمدن ها، آموزه های اقتصادی اسلام، راه و رسم زندگی برتر و مسایلی در باب حکمت و حیات معقول از دیدگاه نهج البلاغه اشاره شده و دیدگاه های محمدتقی جعفری در این موضوعات منعکس شده است.

گزیده کتاب تفسیر موضوعی نهج البلاغه؛ برگرفته از آثار علامه جعفری

ابوالحسن محمدبن الحسین بن موسی، معروف به سیدرضی یا شریف رضی، از علمای شیعه قرن چهارم و گردآورنده نهج البلاغه است. او نهج البلاغه را حدود چهارصدسال پس از شهادت امام علی بن ابی طالب (ع) گردآوری و تدوین کرده است. سید رضی که از عالمان مهم و معتبر شیعه به شمار می رود، در سال 359 در شهر بغداد به دنیا آمد.پدر ومادرش هر دو از سادات علوی و از نوادگان حسین ابن علی (ع) بودند. نسب وی از جانب پدر با پنج واسطه به امام موسی کاظم (ع) می رسد، از این‌رو، گاهی شریف رضی را «رضوی» نیز می خوانند. از طرف مادر نسب سید با شش واسطه به امام سجاد (ع) می رسد. گفته می شود استادش شیخ مفید، رساله «کتاب النساء» را در حق مادر سید رضی نگاشته و در مقدمه ، از او به «بانویی محترم» یاد کرده است.

صفحات کتاب :
192
کنگره :
‏‫‬‭BP38/0422‭‬ ‭/ج74226‬‏‫‬‭ 1393
دیویی :
‏‫‬‭297/9515
کتابشناسی ملی :
‏‫3424926‬
شابک :
978-964-531-636-3‬
سال نشر :
1393

کتاب های مشابه تفسیر موضوعی نهج البلاغه؛ برگرفته از آثار علامه جعفری