کتاب نگاهی دیگر به تاریخ در قرآن pdf

تشابه ها، تفاوت ها و تعارض های گزارش های تاریخی قرآن با منابع منتخب (بررسی موردی غزوه بدر، احد و تبوک)

امتیاز
5 / 5.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 60,000

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

معرفی کتاب نگاهی دیگر به تاریخ در قرآن

کتاب نگاهی دیگر به تاریخ در قرآن نوشته محمدحسین دانش کیا می باشد. پژوهشی در مورد برخی از گزارشات تاریخی مندرج در قرآن کریم و بررسی موردی غزوه بدر، احد و تبوک است. در این نوشتار به تبیین ویژگی‌های گزارشات تاریخی قرآن و کیفیت تاریخ‌نگاری در این کتاب آسمانی پرداخته شده و اوصاف محتوایی و روشمندی ذکر وقایع تاریخی در قرآن، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

 نویسنده با توجه به مفاد آیاتی از قرآن که در مورد غزوات بدر، احد و تبوک نازل شده است، به ویژگی‌های این گزارشات تاریخی اشاره نموده و ضمن مطالعه برخی از منابع تاریخی در این زمینه، به مقایسه نحوه گزارش‌دهی قرآن و کتب تاریخی در مورد وقایع این سه غزوه پرداخته است. 

وی در همین زمینه به مقایسه کتب مغازی با آیات قرانی در زمینه نحوه وقوع این سه غزوه، نحوه اسیرگیری در آن، چگونگی فتح و پیروزی یا شکست خوردن مسلمانان در این غزوات، بکارگیری دستورات جنگی در آن‌ها و ارسال امدادهای غیبی به مسلمانان پرداخته و تفاوت دیدگاه و گزارش‌دهی منابع تاریخ با قرآن را بررسی نموده و از این دو منظر به تجزیه و تحلیل تاریخی غزوات ذکر شده پرداخته است. وی در همین زمینه به مقایسه گزارش‌های قرآنی با گزارشات تاریخی کتاب‌هایی مانند: تاریخ طبری، سیره ابن‌هشام و مغازی واقدی در چینش مطالب و الگوهای مختلف ارایه شده در آن‌ها پرداخته و تفاوت‌ها و ویژگی‌های هر یک از آن‌ها را در گزارش دادن از این سه واقعه، بررسی نموده است.

گزیده کتاب نگاهی دیگر به تاریخ در قرآن

تاریخ در قرآن جایگاه ویژه ای دارد. پیامبر اعظم(ص) و امامان شیعه نیز از همان ابتدا با تأسی به قرآن، به تاریخ و عبرت آموزی از آن اهمیت داده اند. امام علی (ع) در نامه ای به فرزند خود از توجهش به تاریخ سخن می گوید و از روش خویش در پرداختن به تاریخ و چگونگی تفکر در آن ، ایشان بخش هایی از تاریخ  را برای فرزندش که راه طولانی در پیش دارد، گلچین کرده و آن را برای آموزش او در ایام جوانی لازم شمرده اند. امام سجاد(ع) نیز بر آموزش مغازی رسول خدا (ص) بسان آموزش قرآن تاکید دارد.

شابک :
‭978-964-531-740-7‬‬
سال نشر :
1393
صفحات کتاب :
444
کنگره :
‏‫‬‭BP103/8‏‫‬‭/د2ن8 1393
دیویی :
‏‫‬‭297/159
کتابشناسی ملی :
3642940‬

کتاب های مشابه نگاهی دیگر به تاریخ در قرآن