امتیاز
5 / 5.0
خرید چاپی
140,000
14%
ت 120,400

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

کتاب مقتل امام‌ حسین (ع)، نوشته ی علامه سید مرتضی عسگری می‌باشد و توسط مؤسسه ایمان ماندگار منتشر شده است. این کتاب حوادث زندگی امام حسین (ع) و فرزندان و اصحاب آن حضرت را از آغاز حکومت یزید بن معاویه تا شهادتشان و همچنین ماجراهای پس از شهادت را بررسی می‌کند.

معرفی کتاب مقتل امام‌ حسین (ع) علامه عسگری

کتاب مقتل امام حسین (ع) در مقایسه با سایر مقاتل ویژگی‌های خاصی دارد. «کثرت استناد به کتب دست‌اوّل تاریخی» و «استفادهٔ وسیع از منابع و کتب اهل‌سّنت» از ویژگی‌های این مقتل است.
مرحوم علامه عسگری (ره) مورخی برجسته و متخصص در زمینهٔ تاریخ اسلام بوده‌اند. ازاین‌رو مطالب این کتاب با نگاه خاص و دقیقی نوشته شده است. حتی چگونگی ذکر ترتیب حوادث نیز آگاهانه و با نگاهی محققانه صورت‌ گرفته است.
ویژگی دیگر این مقتل، اظهاراتی است که خود مؤلف در لابه‌لای نقل حوادث و معمولاً با عبارت: «مؤلّف گوید...»، ابراز می‌کند. این اظهارات غالباً نکاتی دقیق و تاریخی است.

خلاصه کتاب مقتل امام‌ حسین (ع) علامه عسگری

این کتاب برگرفته از کتاب معالم المدرستین علامه سید مرتضی عسکری می باشد که بعدها با عنوان بازشناسی دو مکتب، ترجمه و به زیور طبع آراسته شد.کتاب حاضر به بررسی عملکرد امام حسین (ع) و حوادثی که بر خاندان اهل بیت (ع) در روز عاشورا رخ داد می پردازد.معمولا به چنین سبک نگارشی در بین متون تاریخی مقتل اطلاق می شود.
علامه در این کتاب نقل و بررسی حوادث منجر به «حادثهٔ عاشورا» را از لحظهٔ مرگ معاویه و جانشینی فرزندش یزید آغاز می‌کند و سپس ماجرای عدم بیعت امام (ع)، دعوت مردم کوفه، پیمان‌شکنی آنان، ماجرای حُر بن یزید ریاحی (ره)، حوادث شب عاشورا، ظهر عاشورا و سرانجام حرکت پیامبرگونهٔ امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س)، پس از حادثهٔ ظهر عاشورا را بادقت علمی بسیار نقل و بررسی می‌کند. 

برشی از متن کتاب مقتل امام‌ حسین (ع) علامه عسگری

روز بعد مروان به حسین (ع) رسید و گفت: «سخنم را بشنو تا رستگار شوی!» حسین (ع) فرمود: «بگو.» مروان گفت: «با امیرالمؤمنین یزید!!! بیعت کن که این برای تو در هر دو جهان بهتر است!» و حسین (ع) گفت: «انّا لله و انّا الیه راجعون! دیگر با اسلام باید وداع کرد که امّت را حاکمی چون یزید آمد!» امّا ابن‌زبیر را تحت فشار قرار دادند و او بهانه تراشید و پیش ولید نرفت.
ولید سپس عبدالله‌بن‌عمر را خواست و به او گفت: «با یزید بیعت کن!» عبدالله گفت: «هرگاه مردم بیعت کردند، بیعت می‌کنم.» و به انتظار نشست تا زمانی که خبر بیعت [اهالی] شهرها را شنید و نزد ولید آمد و با او بیعت کرد.
در روایت دیگری نقل می‌کند که حسین (ع) پس از این واقعه، نزد قبر جدّش (ص) آمد و گفت: «سلام بر تو ای رسول‌خدا! من، حسین پسر فاطمه، نوه‌ی تو هستم؛ همان ثَقَلی [شیئ گران‌بهایی] که در امّت خود به جایش نهادی. ای نبیّ‌خدا! گواه آن‌ها باش که مرا رها کردند و حمایتم نکردند! این شکایت من است به تو، تا هنگامِ دیدار فرا برسد. درود خدا بر تو باد.» سپس به نماز ایستاد و تا طلوع فجر در رکوع و سجود بود.»»

کتاب مقتل امام حسین pdf

نسخه pdf کتاب مقتل امام حسین علامه عسکری موجود نمی باشد. ولی نسخه چاپی آن را می توانید از طریق سایت و یا نرم‌افزار فراکتاب با تخفیف ویژه سفارش دهید.

کتاب مقتل اصلی

مقتل الحسین (ع) نوشتهٔ «ابو مِخْنَف لوط بن یحیی ازدی» معروف به نخستین مقتل مکتوب امام حسین (ع) است؛ کتابی که متن اصلی آن به‌مرور تحریف و دچار تغییراتی شده است. این کتاب بارها نقد و بررسی شده است. از این رو به آن مقتل امام حسین کامل نیز گفته می شود. 

کتاب مقتل الحسین

کتب مقتل امام حسین علامه عسکری به مقتل الحسین نیز معروف است.

انتشارات علامه عسکری

بعد از رحلت آیة الله علامه سید مرتضی عسکری، ضرورت تأسیس مرکزی برای حفظ و نشر آثار مطبوع و خطی این عالم بزرگوار احساس می‌شد. سرانجام به درخواست آقای دکتر سید کاظم عسکری[۱] و با همیاری حجة الإسلام و المسلمین علی سلیمی[۲]، «مرکز العلامة العسکری للدراسات الإسلامیة» فعالیت خود را در تابستان ۱۳۹۷ شمسی، به طور رسمی آغاز کرد و با مساعدت تولیت هیأت و مکتب قائم آل محمد (ص)[۳] مرحوم حاج علی شریف عسکری، فضایی به مساحت حدودی ۱۵۰ متر مربع به مرکز اختصاص یافت که برای امور اداری و مطالعاتی و جلسات و کتابخانه و بایگانی آثار صوتی و تصویری مرحوم علامه عسکری (ره) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دانلود کتابهای علامه عسکری

از کتب علامه عسکری، فقط مقتل امام حسین به صورت نسخه چاپی، در فراکتاب موجود می باشد. امکان دانلود کتاب مقتل اصلی، در فراکتاب فراهم نمی باشد.

خرید کتاب مقتل امام حسین

برای خرید کتاب مقتل امام حسین (ع) نوشته علامه عسکری می توانید به سایت و یا نرم‌افزار فراکتاب مراجعه کرده و آن را سفارش دهید.

خرید کتاب مقتل امام حسین

مشخصات مقتل امام حسین علیه السلام علامه عسکری در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: ایمان ماندگار
نویسنده: سید مرتضی عسکری
تعداد صفحه: 272
موضوع: حوادث زندگی امام حسین (ع) از آغاز حکومت یزید تا بعد از شهادت امام
قالب: چاپی با تخفیف ویژه

 

صفحات کتاب :
272
کنگره :
‏‫‭‭BP41/5‏‫‭/ع5م73 1393
دیویی :
297/9534
کتابشناسی ملی :
3708524
شابک :
978-600-7107-23-2
سال نشر :
1393

کتاب های مشابه مقتل امام حسین علیه السلام علامه عسکری