امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 10,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب مبانی اندیشه اسلامی 2

کتاب مبانی اندیشه اسلامی 2 اثری از حسن یوسفیان است که در دفتر نشر معارف منتشر شده است. این اثر با نگاه به دین، نبوت، امامت و مرجعیت دینی را توضیح می دهد و به عنوان یکی از کتاب های درسی دانشگاهی برای دانشجویان تالیف شده است. گرایش به دین و دینداری، در فطرت بشر وجود دارد و از گذشته نیز می توان نمونه هایی از تمایل به شناخت معبود و محبوب و عشق به پرستش خالق را دید. شناخت مبانی اندیشه اسلامی، به خصوص برای کسانی که در کشوری با حکومت اسلامی زندگی می کنند، لازم و ضروری است چرا که همین مبانی است که پایه های شناخت و درک بهتر ما را از دین و همچنین رژیم حاکم حال حاضر فراهم می کند. حسن یوسفیان کتاب مبانی اندیشه اسلامی ۲ را در دو بخش کلی تالیف و تدوین کرده است و سعی کرده است تا اساس و بنیان تفکر مذهبی و اسلامی را شرح دهد.

بخش اول کتاب مبانی اندیشه اسلامی 2، کلیاتی درباره دین است و در این بخش با تعریف دین آشنا می شویم. منشا دین را پیدا می کنیم و سپس به کارکرد دین در زندگی می پردازیم. در فصل چهارم کتاب به دو مبحث بسیار مهم در دین، یعنی عقل و وحی می پردازیم و تجربه دینی و کثرت گرایی دینی را نیز مرور می کنیم. فصل هفتم که فصل آخر بخش اول است، نگاهی به مهم ترین ادیان جهان دارد. بخش دوم کتاب به دین اسلام می پردازد و ارکان مهم دیانت اسلام، یعنی نبوت و امامت را بررسی می کند. در این بخش، وحی و پیامبر بررسی می شوند، نگاهی به امامت و رهبری می اندازیم و در انتها نیز، مرجعیت و ولایت در عصر غیبت امام زمان (عج) را کاوش می کنیم.

درباره ناشر

دفتر نشر معارف وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‏ ها، در سال ۱۳۷۶ تأسیس شد و در سال ۱۳۷۹ به صورت رسمی آغاز به کار کرد. این انتشارات تلاش می کند از دریچه اسلام ناب به بازخوانی، بررسی، نقد و تولید اندیشه در عرصه های مختلف بپردازد. از جمله این فعالیت‏ ها می توان به چاپ بیش از ۱۱۰۰عنوان کتاب در زمینه دروس معارف اسلامی دانشگاه ها، اندیشه‏ های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، پرسش ها و پاسخ های دانشجویی، معارف قرآن و اهل‏ بیت (ع)، دین پژوهی، اخلاق و عرفان، انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر، مسائل جهان اسلام، غرب‏شناسی، شبهات فکری و عقیدتی، مسایل تاریخی و فلسفی، علوم انسانی، مسایل تربیتی، زن، خانواده و نقد فمینیسم و… اشاره کرد. نشرمعارف اخیراً نیز گام‏ هایی در حوزه ادبیات داستانی برداشته است. این انتشارات با راه ‏اندازی ۳۰ مرکز فروشگاهی با عنوان تجاری «پاتوق کتاب» و همچنین برگزاری ۱۲ دوره مسابقات کتابخوانی «پویش روشنا» در سطح ملی، توانسته است گام ‏های مفید و موثری در توزیع و ترویج کتابخوانی کشور بردارد.

گزیده کتاب مبانی اندیشه اسلامی 2

غالب اندیشمندان مسلمان، تعریفی از دین به دست می دهند که مکاتب غیرالهی و غیرتوحیدی را در برنمی گیرد. بر همین اساس، یکی از اندیشمندان مسلمان در سخنی که نظیر آن کلمات دیگران نیز فراوان میتوان یافت دین را دارای دو رکن اساسی می داند: «اعتقاد به وجود خداوند یکتا که جامع همه صفات کمالیه است» و دیگری «برنامه حرکت به سوی هدف» ( مشتمل بر اخلاقیات و احکام فقهی).

صفحات کتاب :
232
کنگره :
‏‫‭BP7/7
دیویی :
‏‫‭297/07
کتابشناسی ملی :
7401224
شابک :
978-964-531-144-3
سال نشر :
‏‫1399

کتاب های مشابه مبانی اندیشه اسلامی 2