امتیاز
5 / 4.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 25,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب حزب‌الله

کتاب حزب‌الله اثر سیده سمیه طباطبایی توسط انتشارات روایت فتح منتشر شده است.
کتاب حزب‌الله، به بررسی تاریخچه شکل‌گیری حزب الله لبنان و اوج‌گیری این جنبش در فاصله سال‌های ۱۹۹۳ تا امروز می‌پردازد. حزب الله لبنان یکی از گروه های نظامی و مبارزاتی در دنیاست که دارای ساختارهای بسیار مهم و برنامه ریزی شده است.

برنامه ریزی های در راستای پرورش نیرو، تقویت قدرت نظامی و سیاسی و تقریباً یک دولت کوچک و اما یک پارچه و همه جانبه نگر.

شاید دانستن این موضوع که حزب الله و تشکیلات یا ساختار آن چگونه شکل گرفته است، از مواردی باشد که خیلی ها دوست داشته باشند درباره آن اطلاعاتی کسب کنند بدانند شاید هم برای فردایی که پیش رو داریم نیاز به مستنداتی باشد که روایت این حضور را با اسناد و مدارک بدانند و بشناسند.

کمترین خواسته ای که شرعاً موظف به تحقق آن هستیم، این است؛ نجات لبنان از وابستگی به شرق و غرب و اخراج نهایی صهیونیست های اشغالگر از این سرزمین و برقراری یک نظام سیاسی که مردم آزادانه آن را انتخاب کنند.

بخشی از متن کتاب حزب الله

بعد از تشکیل رژیم صهیونیستی در سال 1948 ، فلسطینی هایی که آواره شده بودند به کشورهای مصر، سوریه، لبنان و اردن رفتند و ساکن اردوگاهایی شدند که آن ها برایشان تدارک دیده بودند. در اردوگا هها جوانان فلسطینی، برای مبارزه با اسرائیل و بازگشت به وطنشان گروه های نظامی تشکیل دادند. بیش تر این گروه ها تحت تأثیر اندیشه های کمونیستی و چپ بودند و از طرف کشورهای عربی و شوروی در مقابل اسرائیل حمایت می شدند.

چریک های فلسطینی بیش تر در اردن زندگی می کردند. در سپتامبر 1971 ، اردن با حمایت مخفی آمریکا و اسرائیل دست به سرکوب شدید تشکیلات سیاسی و نظامی فلسطینی ها زد و اردوگا ههای آوارگان، صحنه ی جنگ خونینی شد. چهار هزار فلسطینی به قتل رسیدند و فلسطینی ها مجبور شدند تشکیلات خود را به لبنان منتقل کنند.

البته بعد از این اتفاق، دولت اردن چریک های فلسطینی را اخراج کرد و آن ها به لبنان رفتند و در جنوب لبنان مستقر شدند. در این ایام، فلسطینی های تبعیدی به لبنان، تنها به گروه های چپ لبنانی اسلحه و آموزش نظامی میدادند و تا سال 1975 خودشان را از جنگ های داخلی لبنان دور نگاه داشتند.

صفحات کتاب :
140
کنگره :
DS87/5‏‏‏‫‬‭/ط2ح4 1389
دیویی :
956/92044
کتابشناسی ملی :
1‎9‎3‎4‎4‎0‎3
شابک :
978-600-5182-49-1
سال نشر :
1389

کتاب های مشابه حزب الله