نظر شما چیست؟

معرفی کتاب پرسش و پاسخ های دانشجویی 4

پرسش ها و پاسخ های دانشجویی 4 نوشته محمدرضا کاشفی و حمیدرضا شاکرین توسط دفتر نشر معارف به چاپ می‌رسد.

دفتر نشر معارف وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‏‌ها، در سال ۱۳۷۶ تأسیس شد و در سال ۱۳۷۹ به صورت رسمی آغاز به کار کرد. این انتشارات تلاش می‌کند از دریچه اسلام ناب به بازخوانی، بررسی، نقد و تولید اندیشه در عرصه‌های مختلف بپردازد.

از جمله این فعالیت‏‌ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان به چاپ بیش از ۱۱۰۰ عنوان کتاب در زمینه دروس معارف اسلامی دانشگاه‌ها، اندیشه‏‌های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، پرسش‌ها و پاسخ‌های دانشجویی، معارف قرآن و اهل‏ بیت (ع)، دین‌پژوهی، اخلاق و عرفان، انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر، مسائل جهان اسلام، غرب‏‌شناسی، شبهات فکری و عقیدتی، مسایل تاریخی و فلسفی، علوم انسانی، مسائل تربیتی، زن، خانواده و نقد فمینیسم و… اشاره کرد.

بخشی از متن کتاب پرسش و پاسخ های دانشجویی 4

«امامت» در اصطلاح علم کلام عبارت است از: «جانشینی از پیامبر اسلام در زمامداری و رهبری فراگیر امت در امور دینی و دنیوی و حفظ و حراست از دین به گونه‌ای که پیروی از امام بر همه امت واجب است».

براساس این تعریف مؤلفه‌های اساسی امامت عبارت است از:

یک. جانشینی پیامبر: امام کسی است که پس از پیامبر بر مسند او می‌نشیند. قید جانشینی از پیامبر را غالب متکلمان شیعی تصریح کرده‌اند. در میان اهل سنت نیز کسانی چون ماوردی، آمدی، ابن خلدون، قاضی ایجی و تفتازانی در تعریف امامت آورده‌اند. این قید دو نکته درخور اهمیت در پی دارد:

۱-۱. از سویی بیانگر تمایز امامت و نبوت است. از جمله تمایزات این است که پیامبر وحی ارسالی دریافت و آن را ابلاغ می‌کند؛ ولی امام دریافت‌کننده وحی نیست.

۲-۱. از دیگر سو بیانگر پاره‌ای تشابهات و اشتراکات امام و پیامبر است. بر این اساس امام ادامه دهنده راه پیامبر و عهده‌دار وظایف و رسالت‌های اوست. این مسأله لوازم و توابعی دارد که جداگانه قابل بررسی است.

صفحات کتاب :
192
کنگره :
BP12‏‫‬‭/م26 2.ج 1386
دیویی :
297/076
کتابشناسی ملی :
1‎3‎0‎7‎8‎4‎4
شابک :
9789645310606
سال نشر :
1386

کتاب های مشابه پرسش ها و پاسخ های دانشجویی 4