امتیاز
5 / 5.0
دریافت الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
رایگان
خبرم کن
کتاب چاپی ناموجود است
90,000
15%
ت 76,500
نظر شما چیست؟

کتاب کنزالحقایق شرح 14 حکایت از دفتر اول مثنوی معنوی مولانا است که عبدالله عصام رودسری آن را تالیف نموده است. مولف در انتهای هر داستان حاشیه‌ای نقادانه بر آن نگاشته است.

معرفی کتاب کنزالحقایق

کتاب کنز الحقایق (شرح و تعلیق دفتر اول مثنوی) نوشته عبدالله عصام‌ رودسری است که توسط انتشارات الحاوی منتشر شده است.

خلاصه داستان اول کتاب کنز الحقایق

در حکایت کنزالحقایق مولانا داستان پادشاهی را ذکر می نماید که هم سلطنت دنیا و هم پادشاهی دین را داشت و در راه رفتن به شکارگاه کنیزی را می بیند و عاشق او می شود و او را خریداری کرده و به مراد دل خود می رسد و اتفاقا کنیز بیمار می شود و طبیبان از درمان او عاجز می‌شوند و پادشاه به درگاه خدا روی می آورد و در خواب می بیند که پیرمردی نزد او می آید و می گوید فردا غریبی نزد تو می آید پس او از جانب ماست پس فردا آن ولی خدا از راه می رسد و پادشاه او را نزد کنیز می برد و او درمی‌یابد که علت مریضی کنیز عشق است.

مولانا در خلال این تمثیل یادآور دیدار خود با شمس تبریزی می شود و متذکر می شود که سر دلبران در حدیث دیگران خواهد بود و سپس به ادامه ماجرا می پردازد یعنی به طبابت آن ولی خدا پس آن ولی خدا درمی یابد که کنیز عاشق مرد زرگری در سمرقند است پس موضوع را به شاه می گوید و شاه قاصدان به سمرقند اعزام می کنند و مرد زرگر را با تطمیع نزد پادشاه می آورند و به توصیه آن ولی خدا کنیز را به عقد و ازدواج زرگر درآورده و کنیز کاملا بهبود یافت و بعد از آن طبیب شربتی می سازد و به زرگر می دهد که بر اثر آن شربت زرگر زیبایی خود را از دست داده، زشت و پژمرده و فرتوت شده و عشق کنیز به او به سردی گرایید و عشق دروغین کنیزک آشکار گردید پس زرگر می میرد و کنیز از عشق و رنج او رها می شود مولانا در ادامه موضوع مسموم کردن و قتل آن زرگر را به فرمان الهی میداند و آن عمل را از هوای نفسانی دور معرفی و عمل او را به عمل خضر در کشتن آن کودک تشبیه می نماید.

مولانا

جلال الدین محمد بن محمدبن حسین معروف به مولوی از شاعران فارسی زبان ایرانی است او در سال 604 هجری در بلخ متولد و در 672 هجری در قونیه در46 سالگی درگذشت. پدرش محمدبن حسین معروف به بهاءالدین ولد و سلطان العلما بود. او در سال 610 هجری از بلخ کوچ نموده و به قصد انجام حج به بغداد و سپس مکه و سپس به شام رفت و تا اواخر عمر در آنجا بود تا اینکه به دعوت علاءالدین کیقباد به قونیه رفت و در قونیه وفات نمود.

کنزالحقایق پوریای ولی

کتاب کنز الحقایق پوریای ولی کتاب پهلوان محمود قتالی خوارزمی مشهور به پوریای ولی، از عارفان و جوانمردان اواخر قرن هفتم و اوایل قرن هشتم هجری است. این کتاب در فراکتاب عرضه نشده است اما گنجینه ادب پارسی را با جستجوی عبارت گنجور در سایت یا نرم افزار فراکتاب می‌توانید رایگان انتخاب و دریافت کنید.

دانلود کتاب کنز الحقایق

در نرم افزار فراکتاب دانلود رایگان کتاب کنزالحقایق یا دانلود رایگان مثنوی معنوی با تفسیر در دسترس شماست. همچنین امکان خرید کتاب کنز الحقایق با تخفیف ویژه فراهم شده است.

دانلود کتاب کنز الحقایق

مشخصات کنزالحقایق در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: الحاوی
نویسنده: عبدالله عصام رودسری
تعداد صفحه: 53
موضوع: شرح و تعلیق دفتر اول مثنوی
قالب: pdf اختصاصی و چاپی با تخفیف ویژه

صفحات کتاب :
53
کنگره :
‭PIR5305‬
دیویی :
‭8‮فا‬1/31‬
کتابشناسی ملی :
7591521
شابک :
‭978-622-97847-7-8
سال نشر :
1400

کتاب های مشابه کنز الحقایق