امتیاز
5 / 0.0
دریافت الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
رایگان
نظر شما چیست؟

معرفی فصلنامه پژوهش های حقوقی قانون یار (شماره ششم)

فصلنامه پژوهش های حقوقی قانون یار (شماره ششم)،توسط انتشارات قانون یار منتشر شد. بررسی و شناخت جرایم وابسته به جهانگردی و بررسی مغایرت مقرارت و احکام دادگاه‌های ویژه اطفال با پیشنهادات جرم شناختی بالینی، از جمله عناوینی هستند که در این شماره از مجله می‌خوانید.

پیشرفت‌های روزافزون علم پزشکی و تحولات بنیادین در آن، موجب پیدایش موضوعات نوظهوری در عرصه‌های مرتبط با دانش پزشکی از جمله علم حقوق شده است. در این عرصه تحولات صورت گرفته در زمینه اعضای بدن انسان به جهت افزایش کمی و پیشرفت‌های کیفی آن مورد توجه قانون‌گذار قرار گرفته و نسبت به وضع (قانون پیوند اعضای بیماران فوت شده یا بیمارانی که مرگ مغزی آن‌ها مسلم شده است) و نیز آیین‌نامه اجرایی آن اقدام نموده است.

گزیده فصلنامه پژوهش های حقوقی قانون یار (شماره ششم)

در باب معاملات اعضای بدن، ابتدا باید رابطه فرد با اعضا و جوارحش روشن گردد تا بر مبنای آن تصمیم‌گیری در مورد انحای تصرفات صورت گیرد. بررسی نظریات موجود نشان‌دهنده سلطه و تصرّف انسان بر اعضای بدن خویش است. امکان اطلاق مال به اعضای بدن نیز برای انجام معاملات امری ضروری است؛ چرا که در حقوق ایران مورد معامله باید به صورت مال یا عمل باشد و اعضای بدن با دارا بودن خصوصیات اموال از جمله ارزش اقتصادی و منفعت عقلایی می‌تواند جزو اموال محسوب گردند و پس از تبیین وجود رابطه لازم برای انجام معاملات اعضای بدن، افرادی که صلاحیت انعقاد عقد ـ معوض و غیر معوض ـ نسبت به آن را دارند، باید مشخص شوند.

صفحات کتاب :
246
شماره :
6

کتاب های مشابه فصلنامه پژوهش های حقوقی قانون یار (شماره ششم)