کتاب الجزایر در آیینه فرهنگ pdf

گزیده ای از گزارش های رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران درباره جامعه و فرهنگ الجزایر

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 10,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب الجزایر در آیینه فرهنگ

کتاب الجزایر در آیینه فرهنگ اثری از رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در الجزایر است که در مرکز اطلاعات راهبردی روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به چاپ رسیده است. ارتباطات فرهنگی، یکی از ماندگارترین و مؤثرترین مناسبات انسانی است که بر پایه گفتگو و تبادل اطلاعات شکل می گیرد. اینگونه ارتباطات پایه و مبنایی برای تعامل انسان ها با یکدیگر بوده و بر سایر حوزه های روابط جوامع، همانند مناسبات اقتصادی و سیاسی نیز تأثیرگذار است. امروزه به رغم رشد و توسعه دانش بشری، به ویژه در حوزه ارتباطات و شکل گیری دهکده جهانی، بشر بیش از هر زمان دیگر، نسبت به هم نوع خود بیگانه است. در این میان ریشه بسیاری از منازعات و چالش ها، به درک ناصحیح از یکدیگر و کاستی ها و نواقص موجود در فهم و درک مشترک فرهنگی بین جوامع بازمی گردد.

ازاین رو، مطالعات فرهنگی و آشنایی با فرهنگ ملل، یکی از اولویت های اصلی در حوزه ارتباطات و تعاملات فرهنگی به شمار می آید و کمبود ادبیات پژوهشی فارسی در حوزه مطالعات فرهنگی ملل نیز بر این امر تأکید دارد. نقش دوسویه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در مبادلات فکری و فرهنگی کشورمان با جوامع دیگر، بر ضرورت تولید منابعی برای مطالعه و ارتقای سطح دانش جامعه ایرانی، به ویژه نخبگان و دانشگاهیان با فرهنگ سایر ملل تأکید دارد. به منظور تحقق این هدف، مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در حوزه ارتباطات فرهنگی بین المللی، اقدام به چاپ و نشر مجموعه ای از کتاب ها با عنوان «مطالعات منطقه ای» کرده است.

در این مجموعه، ضمن بهره گیری از پژوهش ها و گزارش های رایزنی های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، از کارشناسان و صاحب نظران در حوزه های مختلف مطالعات فرهنگی ملل نیز استفاده شده است. مجموعه حاضر، به معرفی ویژگی ها و مباحث فرهنگی کشورها می پردازد؛ ضمن آن که تلاش دارد با معرفی فرهنگ کشورها یا موضوعات مرتبط به مناسبات فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها، اطلاعات جامع و ارزشمندی ارائه دهد.

الجزایر دومین کشور بزرگ قاره آفریقا از نظر مساحت پس از سودان است. این کشور از پیشینه تاریخی و فرهنگی غنی‎‌ای برخوردار بوده و در برهه‌ای از تاریخ خود، به دلیل مبارزه با فرانسه به عنوان یک کشور پیشتاز در مبارزه با استعمار به شمار می‌آمده است. این کشور به دلیل پیشینه اسلامی و سنتی خود و نیز تحولات برگرفته از فرهنگ غربی، از جامعه و فرهنگ متنوعی برخوردار است که می‌تواند برای مخاطب ایرانی جذاب باشد.

کتاب الجزایر در آیینه فرهنگ، مجموعه‌ای است برگرفته از گزارش‌‎های ارسالی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آن کشور در قالب ۹مقاله با موضوعاتی همچون جریان‌شناسی دینی، طریقت‎‌های صوفیه، سینما و صنعت نشر کتاب، وضعیت زنان و موضوعات دینی در جامعه الجزایر.

گزیده کتاب الجزایر در آیینه فرهنگ

مذهب سلفی در جامعه الجزایر جدید الورود است مردم الجزایر و علامی آن همچون سایر سرزمین های شامل آفریقا، در اصل پیرو طرق تصوف بوده و تحت تأثیر حکومت فاطمیان مصر و ادارسه مغرب عربی، محب اهل بیت بوده اند و هنوز هم آداب و رسوم این فرهنگ ناخوداگاه در ضمیر مردم الجزایر ساری و جاری است. اما با تأسیس جمعیت علمای مسلمانان در الجزایر توسط شیخ عبدالحمید بن بادیس در (م 1349/1931 )که عامل متأثر از مکتب سلفی گری بود و با تأثیرپذیری این جمعیت از افکار محمد عبده و رشید رضا این تفکر در بین علما پررنگ و به تدریج گسترده شده و به اندیشه وهابیت نزدیک شد.

صفحات کتاب :
150
کنگره :
‏‫‬‮‭DT282
دیویی :
‏‫‬‮‭965/04
کتابشناسی ملی :
7547841
شابک :
‏‫‬‮‭978-964-439-803-2
سال نشر :
‏‫‬‏1399

کتاب های مشابه الجزایر در آیینه فرهنگ