امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 15,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب جامعه و فرهنگ زیمبابوه

کتاب جامعه و فرهنگ زیمبابوه از مجموعه کتاب های جامعه و فرهنگ کشورها توسط محمدحسن ایپکچی نوشته شده است. شناخت و بررسی فرهنگ کشورها، امروزه از اهمیت زیادی برخوردار است. قطعاً آشنایی با ویژگی های فرهنگی و اجتماعی دیگر کشورها، نقش بسزایی در بالا بردن درک و فهم ما از تنوع فرهنگی در دنیایی که در آن زندگی می کنیم دارد.

سرزمین پهناور آفریقا و به خصوص آفریقای زیر صحرا با کشورهای مختلف این منطقه، ضمن برخورداری از اشتراکات فرهنگی، از تفاوت های بارز فرهنگی در هریک و حتی اختلافاتی در ساختار فرهنگی گروه ها و قبایل مردمی همان کشور برخوردار است. زیمبابوه در حوزه جنوب آفریقا، ازجمله این کشورهاست که از مشخصه های فرهنگی و اجتماعی خاصی بهره مند است. کتاب جامعه و فرهنگ زیمباوه، تجربه حضور محمدحسن ایپکچی به عنوان رایزن فرهنگی ج.ا ایران، در فاصله سال های 1385 تا 1388 در این کشور زیباست.

گزیده کتاب جامعه و فرهنگ زیمبابوه

قبیله شونا، بزرگترین گروه نژادی زیمبابوه بوده، زبانشان شونا (از گروه زبان های بانتو) و جمعیت آنها، به بیش از نه میلیون نفر می رسد. از نظر پراکندگی جمعیتی مردم شونازبان، باید به کشورهایی چون زیمبابوه، بوتسوانا و جنوب موزامبیک اشاره نمود. مردم شونا از نظر جمعیتی (بیش از 80 درصد جمعیت کل کشور) و فرهنگی بر سایر قبایل کشور، برتری قابل ملاحظه ای دارند. به رغم تغییرات فرهنگی به وجودآمده در کشور، هنوز در مناطق و روستاهای دورافتاده دیده می شود که مردم شونا، معمولاً در خانواده های مستقل که شامل یک یا تعداد بیشتری از افراد مسن تر و خانواده های گسترده شان هستند، زندگی می کنند.

در این مدل های زندگی، غالباً تصمیم گیریهای مهم در خانواده گرفته می شود و بزرگترهای خانواده حرف اول را می زنند. شاید بتوان در مقام تشبیه، مشابهت هایی را بین رییس خانوار و فرماندار یک ایالت، از نظر مقام ارشد سیاسی، قائل شد. محل زندگی رییس خانوار، به طورمعمول، درمیان دیگر خانواده ها بوده، خراجی را بابت هزینه های مربوط به خدمات و جایگاه خود، از بستگان و خانواده ها دریافت می نماید. مردم شونا به ارواح خیر و شر اعتقاد دارند.

شابک :
978-964-439-796-7
سال نشر :
1399
صفحات کتاب :
296
کنگره :
DT2889
دیویی :
‏‫‬‭968/91‬
کتابشناسی ملی :
7527124

کتاب های مشابه جامعه و فرهنگ زیمبابوه