کتاب وال پست؛ بررسی شکل پذیری سازه های بتنی و فولادی pdf

به همراه بررسی 7 عامل موثر در شکل پذیری سازه

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 21,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب وال پست؛ بررسی شکل پذیری سازه های بتنی و فولادی



در کتاب وال پست؛ بررسی شکل پذیری سازه های بتنی و فولادی با کاربرد شکل پذیری در طراحی سازه آشنا می شوید و به عنوان یک مثال عینی به بررسی خرابی ساختمان های مسکن مهر، در زلزله هولناک سر پل ذهاب خواهیم پرداخت. شکل پذیری سازه (Ductile) چیست؟ ممکن است در ابتدا شما با شنیدن اسم شکل‌ پذیری ذهنتان به سمت ضریب رفتار منحرف شود اما آیا می توان ضریب رفتار سازه را معادل شکل پذیری آن دانست؟

قبلا در مقاله مفهوم مفصل پلاستیک به شکل‌پذیری سازه اشاره شد و بیان نمودیم که مفصل پلاستیک می تواند باعث رفتار بهتر سازه در محدوده غیر خطی شده و شکل پذیری در سازه را افزایش دهد. سوالی که مطرح می شود این است که چگونه ممکن است تشکیل مفصل پلاستیک، که به عنوان نماد انهدام سازه معرفی می شود، بر روی شکل‌ پذیری سازه تاثیر گذارد؟

گزیده کتاب وال پست؛ بررسی شکل پذیری سازه های بتنی و فولادی

تعریف و مفهوم شکل پذیری: شاید یکی از مهم ترین اهدافی که از آزمایش مصالح مختلف، در حوزه ی مهندسی عمران (مانند بتن و فولاد) به دست می آید، اطلاع از میزان مقاومت آن ها در برابر نیروهای وارده در لحظهی شکست کامل است. علاوه بر میزان مقاومت مصالح، پارامترهای بسیار زیاد دیگری که نقش تعیین کننده در رفتار مصالح دارند نیز وجود دارد.

یکی از این خصوصیات، شکلپذیری (Ductility) است. به طور کلی شکل پذیری، خاصیت ذاتی مصالح است که باعث می شود تغییر شکل های بزرگ قبل از شکست (گسیختگی) کامل در مصالح قابل نمایش باشند به طور مثال تیری را در یک ساختمان در نظر بگیرید که در اثر بارهای وارده، بدون نشان دادن تغییر شکل های قابل ملاحظه، به طور ناگهانی شکست می خورد اما در مقابل، تیری را فرض کنید که تحت همان مقدار بار، قبل از شکست کامل، تغییرشکل های زیادی را از خود نشان داده است.

صفحات کتاب :
23
شابک :
978-622-7589-04-7
سال نشر :
7937

کتاب های مشابه وال پست؛ بررسی شکل پذیری سازه های بتنی و فولادی