نظر شما چیست؟

معرفی کتاب پیوندهای فرهنگی ایران و بنگلادش

کتاب پیوندهای فرهنگی ایران و بنگلادش، مجموعه ‎ای است که نورحسین مجیدی کوشیده است تا حاصل تجربیات، اندوخته ها و پژوهش‎ های خود در سالیان دراز را به رشتۀ تحریر در آورد و روابط دیرین و کهن سرزمین‎ های ایران و بنگال را به اهل دانش و پژوهش بنماید و جلوه های گوناگون آن را به نحوی بارز و مستدل، آشکار سازد.

از آنجا که مؤلّف، بنگالی است و بخشی از زندگی خود را نیز در عرصه های فرهنگی و رسانه ای در کشور ایران سپری کرده و با فرهنگ هر دو کشور آشنا و مأنوس بوده، توانسته است با جمع آوری این مجموعه، تأثیر زبان و ادب و فرهنگ سرزمین ایران را در زوایای گوناگون جامعۀ بنگلادش تا حد زیادی نشان دهد.

گزیده کتاب پیوندهای فرهنگی ایران و بنگلادش

روابط سیاسی و تجاری بین ایران و سرزمین بنگال تاریخ طولانی دارد. حتی قبل از ظهور اسلام نیز بین این دو سرزمین روابط سیاسی و تجاری وجود داشته و تجار ایرانی مداوم به این منطقه رفت وآمد می کردند. مردم شبه قاره هند بویژه مردم سرزمین بنگال از قدیم الایام با ایرانیان و زبان فارسی رابطه داشتند گرچه قبل از دوره حضور مسلمانان در هند و بنگال این رابطه خیلی محدود بوده. «ایران در دوران قدیم و وسطی از طریق تجارت با بنگال رابطه ایجاد کرده بود. نویسندگان پرتغالی در مورد رقابت بین تجار پرتغالی و تجار عرب و ایرانی مواردی را ذکر کرده اند.»

صفحات کتاب :
330
کنگره :
DSR1656‭ /ب8‏‫‬‮‭م3 1396
دیویی :
327/5505492
کتابشناسی ملی :
4757442
شابک :
978-964-439-737-0
سال نشر :
1396

کتاب های مشابه پیوندهای فرهنگی ایران و بنگلادش