امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 20,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب تولد دوباره عمان، تعادل سنت و مدرنیته

کتاب تولد دوباره عمان، تعادل سنت و مدرنیته توسط نمایندگی فرهنگی ج.ا ایران در عمان نوشته شده و انتشارات بین المللی الهدی این اثر را منتشر کرده است. کشور سلطنتی عمان به پایتختی مسقط و با حکومتی مطلقه در شبه جزیره عربستان واقع است و با کشورهای یمن، عربستان سعودی و امارات عربی متحده دارای مرز مشترک است. برخی از مناطق مهم مسقط سیب، مطرح، بوشر و مسقط القدیمه نام دارند و شهرهای مهم عمان غیر از پایتخت را صلاله، نزوی و صحار تشکیل می‌دهند.

مساحت این کشور ۴۶۴۳۱۳ کیلومتر مربع و زبان و خط آن عربی است. واحد پول ریال عمان است که هم‌اکنون معادل ۲ دلار است و این رقم بیست سال ثابت مانده است.

در خصوص عمان کتاب‌ها و گزارش‌های زیادی در نسبت با دیگر کشورهای منطقه خلیج فارس نگاشته نشده و آنچنان که انتظار می‌رود ادبیات علمی و دانشگاهی خواه به صورت کتاب یا مقاله یا گزارش در خصوص مسائل فرهنگی و اجتماعی این کشور تولید نشده است. کتاب تولد دوباره عمان، تعادل سنت و مدرنیته، ترجمه‌ای است از یکی از مهم‌ترین بخش‌های کتاب Oman Reborn: Balancing Tradition and Modernization که در خصوص فرهنگ و تبادل فرهنگی عمان نوشته شده است. این کتاب در سال ۲۰۱۵ توسط انتشارات معتبر پالاگریو مک میلان منتشر شده و تا کنون سه بار تجدید چاپ شده است.

گزیده کتاب تولد دوباره عمان، تعادل سنت و مدرنیته

با وجود زیرساخت پایه ملی و تضمین تأمین نیازهای آموزشی و سلامت مردم، قرن بیست ویکم طلیعه عصری از فرصت های مهیج و بی سابقه برای رشد اقتصادی در عمان است. از زمان روی کار آمدن سلطان قابوس در سال 1970، سرمایه لازم برای اجرای پروژه های ملی جاه طلبانه، عمدتاً از طریق سودهای حاصل از صادرات نفت تأمین شده است. اگرچه بخش هیدروکربن به واسطه بهره برداری از ذخایر گاز طبیعی مایع تقویت شده است، اما ذخایر نسبتاً متوسط عمان برای حفظ رونق اقتصاد این کشور کافی نیست. در این زمینه، یک راهبرد ملی برای رشد بلندمدت، که در سال 1995 توسط سلطان قابوس ارائه شد، واجد یک برنامه جاه طلبانه برای ایجاد تنوع اقتصادی در راستای کاهش وابستگی عمان به نفت بود. بنگاه های اقتصادی جدیدی که اکثراً ملهم از تاریخ تجارت بین المللی خود عمان هستند، وارد عرصه اقتصاد این کشور شده اند. به این ترتیب، سرمایه گذاری ها، رشد چشمگیری یافته و بخش خصوصی به عنوان نیروی غالب در حال ظهور است و این موضوع، اقتصاد عمان را به سطوح جدید و بی سابقه ای از رشد می رساند. در کشوری که مشخصه آن، ثبات سیاسی و مردم خونگرم آن است، قوانین مالیاتی و مقررات سرمایه گذاری مطلوب، این کشور را به یک فضای بسیار جذاب برای تجارت داخلی و خارجی، تبدیل کرده است.

با توجه به اینکه سلامت و پایداری اقتصاد یک کشور وابسته به سطح اشتغال قابل قبول شهروندان آن است، عمانی سازی  نیروی کار و جایگزینی کارگران خارجی با کارگران عمانی، در راهبرد ملی فعلی این کشور در دستور کار قرار گرفته است. این راهبرد علاوه بر آموزش دانشگاهی در بخش سنتی، سبب ارتقاء آموزش فنی و پیشه وری نیز شده است. مهمتر از همه، این راهبرد، درک مشترک و تمایل شهروندان برای نقش آفرینی در همه عرصه های تلاش و در همه سطوح را ضروری می سازد. در این رابطه، اقدامات سلطان قابوس متقاعدکننده بوده است. اولین بخش های اقتصاد که توسعه آنها مد نظر قرار گرفت، حوزه های سنتی کشاورزی و ماهیگیری بودند. دولت عمان به منظور تضمین حفظ و بهبود سیستم های زیرساختی و در عین حال، پی ریزی پروژه های ملی جدید جهت حمایت و تقویت این شیوه های امرار معاش، اقداماتی جدی را انجام داده است.

با توجه به تداوم متنوع سازی اقتصاد عمان در قرن بیست و یکم، در کنار پروژه های جاه طلبانه برنامه ریزی شده یا در دست اجرا، دولت عمان شدیداً روی زیرساخت های جدید و گسترش یافته، سرمایه گذاری می کند. با توجه به موقعیت ژئواستراتژیک عمان و سنت دریانوردی موجود در این کشور، بندرگاه های تاریخی توسعه داده شده و مدرن سازی می شوند، چنانکه در یک نمونه بسیار تأثیرگذار، یک تأسیسات ترابری جدید با پتانسیل ایجاد تحول عمیق در تجارت دریایی در منطقه اقیانوس هند، به زودی راه اندازی خواهد شد. توسعه بخش های زیر نیز در دستور کار دولت عمان قرار گرفت است: جاده ها و مسیرهای ریلی، حمل و نقل هوایی، تولید برق، فناوری اطلاعات.

صفحات کتاب :
60
سال نشر :
1397

کتاب های مشابه تولد دوباره عمان، تعادل سنت و مدرنیته