امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 34,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب طراحی چشمه اتصال 

کتاب طراحی چشمه اتصال نوشته محمدجواد زاهدی و امیر صفی زاده توسط انتشارات ایستا سازه قهستان منتشر شده است. هنگام وقوع زلزله در ساختمان‌های اسکلت فولادی، اگر سیستم باربر جانبی ساختمان قاب خمشی باشد، این تیرها و ستون‌ها هستند که با تغییرشکل‌هایشان نیروی زلزله را مستهلک می کنند؛ اما این عمل نیازمند یک اتصال قوی بین تیر و ستون می باشد که باید در طراحی سازه های فولادی مدنظر قرار بگیرد.

ناحیه‌ای که از اتصال تیر و ستون به وجود آمده است در معرض تنش‌های خمشی و برشی زیادی قرار دارد. این ناحیه را ناحیه حساس قاب خمشی تلقی می کنند زیرا بیشترین تنش‌های قاب در این ناحیه اتفاق می افتد و اگر این ناحیه کار خود را به درستی انجام ندهد انتقال نیرو بین تیر و ستون به درستی انجام نمی شود و سازه آسیب جدی خواهد دید.

آیین‌نامه‌های معتبر جهان ضوابط خاصی را برای این ناحیه در نظر گرفته‌اند و آن را چشمه اتصال (panel zone) می نامند؛ با توجه به اهمیت چشمه اتصال لازم است که هر مهندس محاسب شناخت کافی از مدلسازی و طراحی چشمه اتصال داشته باشد. در این کتاب چشمه اتصال کاملا معرفی شده است و ضوابط طراحی و کنترل آن به طور جامع مورد بررسی قرار گرفته است.

گزیده کتاب طراحی چشمه اتصال 

در تحلیل های سازه ای رایج، غالبا قاب خمشی با استفاده از خطوطی که معرف اعضای افقی و عمودی می باشند و نقاط بی بعد در محل تقاطع خطوط ، مدل می شود. این مدل ها، ناحیه چشمه اتصال را در نظر نگرفته و تصویر و مدل ناقصی از رفتار قاب خمشی را ارائه می دهند. چشمه اتصال تحت تأثیر لنگرهای خمشی زیاد (ناشی از نیروی جانبی زلزله)، نیروهای برشی زیاد (که معمولاً ناشی از لنگر خمشی دو تیر متصل به ستون می باشند) و احتمالاً نیروی های محوری زیاد (ناشی از بارگذاری ثقلی و نیروی زلزله) قرار دارد و بنابراین بسیار آسیب پذیر است.


صفحات کتاب :
59
شابک :
978-622-7589-06-1
سال نشر :
1400

کتاب های مشابه طراحی چشمه اتصال