امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 30,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب حاکم و حکومت در نظام سیاسی اسلام

کتاب حاکم و حکومت در نظام سیاسی اسلام به قلم محمدحسین علیجان‌زاده و احمد عابدی کتابی کوتاه و گویا با قلمی روان و جذاب است که مفاهیم و کلیات حکومت را از منظر دین بیان می‌کند و حکومت دینی را با غیر دینی  مقایسه می‌کند، و در ادامه نظری کوتاه به مبانی حکومت دینی از منظر آیات و روایات دارد. همچنین شرایط و اختیارات حاکم دینی دیگر بخش‌های این اثر را شامل می‌شود.

گزیده کتاب حاکم و حکومت در نظام سیاسی اسلام

اهل سنت معتقدند یکی از راه های امام و خلیفه شدن بیعت است، همان طور که یکی دیگر از راه ها شوراست و دیگری استخلاف که در آن، خلیفه ولی عهد خودش را تعیین می کند. اما درواقع هیچ یک از این راه ها دلیل شرعی ندارد و چنان که پیش تر گذشت، بیان این راه ها تلاشی است برای توجیه خلافت خلفای سه گانه. روشن است که پیامبر(ص) چیزی دربارۀ خلیفه شدن ابوبکر نگفت و او در سقیفه به خلافت انتخاب شد.

 عمر نیز انتخاب ابوبکر [و در واقع عثمان] بود. عمر هم با تشکیل شورایی شش نفره تکلیف خلیفۀ بعدی را روشن ساخت. این در حالی است که امام علی(ع) خاموش بود و برای حفظ جامعه سخنی بر زبان نمی آورد، چنان که خود در خطبۀ پنجم نهج البلاغه فرموده است: «فان اقل یقولوا حرص علی الملک و ان اسکت یقولوا جزع من الموت. هَیهَاتَ بَعْدَ اللَّتَیا وَ الَّتی وَاللَّه لاَبْنُ أَبی طَالبٍ آنَسُ بالْمَوْت منَ الطّفْل بثَدْی أُمّه بَل انْدَمَجْتُ عَلَی مَکنُون علْمٍ لَوْ بُحْتُ به لاَضْطَرَبْتُمْ اضْطرَابَ الْأَرْشیه فی الطَّوی الْبَعیدَه؛ اگر سخن گویم خواهند گفت علی حرص بر حکومت دارد و اگر حرفی نزنم می گویند علی از مرگ ترسیده است... بلکه من چیزی می دانم که اگر آن را اظهار کنم مثل طنابی که در چاهی عمیق می لرزد به لرزش خواهید افتاد».

صفحات کتاب :
491
کنگره :
‏‫‬‮‭BP223/8‏‫‬‮‭/ع115و8 1399
دیویی :
‏‫‮‬‮‭297/45
کتابشناسی ملی :
4035011
شابک :
‏‫‭978-964-531-922- 7‬
سال نشر :
1399

کتاب های مشابه حاکم و حکومت در نظام سیاسی اسلام