نظر شما چیست؟

معرفی کتاب پروژه ی نیمه دوم عمر

کتاب پروژه ی نیمه دوم عمر نوشته جیمز هالیس با ترجمه سید مرتضی نظری توسط انتشارات بنیاد فرهنگ زندگی منتشر شده است. اغلب در نیمه‌‏ی اول عمرمان، یعنی تا حدود 35 سالگی، گمان می‏‌کنیم زندگی‏مان مجموعه‏‌ای از موفقیت‏‌های کوچک و بزرگ است که با دست‏یابی به آن‏‌ها، احساس آرامش خواهیم کرد. شاید بخواهیم با شخص مناسبی ازدواج کنیم، بچه‌‏دار شویم و صاحب خانه و شغل مناسبی باشیم.

با این وجود، هنگامی که به نیمه‏‌ی دوم عمرمان پا می‌‏گذاریم، متوجه می‏‌شویم که اوضاع، آن‏‌چنان که باید مطلوب نیست. شاید بسیاری از این موفقیت‌‏ها را به دست آورده باشیم اما از درون در تلاطم هستیم و آرامش و رضایتی را که در پی آن بودیم، به دست نیاورد‌ه‌‏ایم. به انتخاب‏‌های زندگی‏مان با دیده‌‏ی تردید می‌‏نگریم و کم‏کم حس ناراحتی، ناامیدی و افسردگی از راه می‌‏رسد. اما زندگی تازه‌‏ای در راه است.

گزیده کتاب پروژه ی نیمه دوم عمر

امروزه، با فرسایش آن نقش‌ها و نهادهای هنجاری و همچنین افزایش عمربه طرزی حیرت‌انگیز از طریق بهداشت. رژیم غذایی و مداخله‌های پزشکی، که ما اغلب پیش‌فرض می‌دانیم، ضرورتاً سوالات بزرگ‌تری ظاهر می‌شوند. دراین قرن جدید، ما دو برابر مدت زمان عمریک بزرگسال نسبت به آنچه به آباء و اجداد ما اعطا می‌شد، داریم. بنابراین، ما با فرصت و مسئولیتی بی‌سابقه روبه رو هستیم تا آگاهانه‌تر زندگی کنیم.

 به طرقی که در گذشته ممکن نبود. اکنون ما قادریم بپرسیم: «جدای از نقش‌هایی که بازی می‌کنم، من چه کسی هستم، نقش‌هایی که برخی خوب، مولد و هماهنگ با ارزش‌های درونی‌ام هستند و برخی این گونه نیستند؟» یا ما ممکن است از خود بپرسیم: « از آنجایی که من انتظارات فرهنگم را برآورده کرده‌ام. گونة انسانی‌ام را تولید مثل کرده‌ام. شهروندی مولد ویک مالیات‌پردازنده خوب بوده‌ام.

حالا باید چه کار کنم؟» به طور خلاصه، نیمه دوم زندگی با چه چیز سرو کار دارد (زمانی که امروزه از ۳۵ سالگی تا نزدیک به ‎٩۰‏ سالگی ادامه دارد) اگر قرار نباشد سناریو و انتظارات نیمه اول زندگی را تکرار کنم؟

کتاب های مشابه پروژه ی نیمه دوم عمر