نظر دیگران

نظر شما چیست؟

کتاب پاستیل های بنفش نوشته کاترین اپلگیت است که با ترجمه آناهیتا حضرتی کیاوندانی نوشته شده است. راوی داستان پسر بچه‌ای به نام جکسون است که امسال به کلاس پنجم می‌رود. پدر جکسون به دلیل ابتلا به بیماری ام اس از کار اخراج شده است. پس از این اتفاق خانواده جکسون برای تأمین هزینه‌های زندگی با مشکل مواجه می‌شوند و این وضعیت تا جایی پیش می‌رود که آن‌ها از پس پرداخت اجاره خانه برنمی‌آیند و مجبور می‌شوند تمام زندگی‌شان را به یک مینی ون اجاره‌ای منتقل کرده و آن‌جا زندگی کنند.

معرفی کتاب پاستیل های بنفش

پدر جکسون به دلیل ابتلا به بیماری ام اس از کار اخراج شده است. پس از این اتفاق خانواده جکسون برای تأمین هزینه‌های زندگی با مشکل مواجه می‌شوند و این وضعیت تا جایی پیش می‌رود که آن‌ها از پس پرداخت اجاره خانه برنمی‌آیند و مجبور می‌شوند تمام زندگی‌شان را به یک مینی ون اجاره‌ای منتقل کرده و آن‌جا زندگی کنند.
در همین اوضاع سر و کله‌ی دوست خیالی قدیمی‌اش، مجدد در زندگی جکسون پیدا می‌شود. اسم او کرنشا است. کرنشا هم مثل جکسون عاشق پاستیل‌های بنفش است. جکسون یک پسر منطقی است که از خیال‌پردازی متنفر است. به نظر او همه چیز در دنیا باید واقعی باشد و غرق شدن در دنیای خیال فایده‌ای ندارد. اما یک روز در هفت سالگی با یک اتفاق عجیب روبرو می‌شود و برای اولین بار یک دوستی خیالی را می‌بیند که همه جا همراه اوست. 

بررسی کتاب پاستیل‌های بنفش

اپلگیت در این رمان، داستان پسر 10 ساله‌ای را روایت می‌کند که دوست خیالی‌اش به او کمک می‌کند تا با بحران خانوادگی کنار بیاید. چیزی که جکسون را ناامید می‌کند فقط کمبود پول نیست؛ این تظاهر هنرمندانه والدین اوست که به جای اذعان به واقعیت موقعیت خود، مشکلات خود را با شوخ طبعی و شادی نشان می‌دهند. وقتی دوباره یک دوست قدیمی ظاهر می‌شود، جکسون شوکه می‌شود.کرنشا، یک گربه سخنگو با قد هفت فوت است، که اولین بار چندین سال پیش یعنی در هفت سالگی زمانی که پسر و خانواده‌اش هنوز خانه‌ای داشتند و بیرون از مینی ون اجاره‌ای زندگی می‌کردند، وارد زندگی‌اش شد.

ورود کرنشا دقیقاً مطابق بود با تشخیص بیماری ام اس برای پدرش. در این شرایط جکسون سعی می‌کند کرنشا را به عنوان یک موجود زاییده تخیل خود رد کند، اما سخنان خردمندانه گربه در زندگی او تأثیر گذار می‌شود. نویسنده به خوبی نشان می‌دهد که چگونه این مشکلات در چشم جکسون ظاهر می‌شوند، و شما واقعاً  احساس می‌کنید، که پا به پای جکسون در حال تجربه زندگی هستید. اپلگیت با به کارگیری نثر پراکنده اما شیک، یک قهرمان واقعی خلق کرده است. گرچه ممکن است کرنشا آنطور که خوانندگان انتظار دارند یک دوست خیالی گرم و صمیمی نباشد اما او همراهی است که جکسون واقعاً به آن نیاز دارد، زیرا با حضور و سخنان کرشا شروع به درک این موضوع می‌کند که نیازی به تحمل وزن دنیا روی شانه‌هایش ندارد.

درباره کاترین اپلگیت نویسنده کتاب

کاترین آلیس اپلیگیت نویسنده و رمان نویس متولد ایالات متحده آمریکا است. اپلگیت در سال 1956 در ایالت میشیگان متولد شد. او تجربه‌ی زندگی در ایالت‌های مختلف آمریکا مثل تگزاس ،کالیفرنیا، ایلینوی و حتی دیگر کشور‌ها مثل ایتالیا را دارد. اپلگیت سال‌ها بدون به کار بردن اسم خودش در صنعت نویسندگی و نشر مشغول به فعالیت بوده است اما بعد از آن به همراه همسرش شروع به داستان نویسی حرفه‌ای می‌کند. از عناوین معروف چاپ شده توسط او می‌توان به: درخت آرزو، پاستیل‌های بنفش و ایوان منحصر به فرد اشاره کرد.

کتاب‌های پرتقال

انتشارات کتاب پرتقال، زیر مجموعه نشر خیلی سبز است. این مجموعه در زمینه چاپ و نشر کتاب و رمان نوجوانان مشغول به فعالیت است.
آن‌ها خودشان و هدفشان را در سایت رسمی انتشارات پرتقال اینطور معرفی می‌کنند:
«ما انتشارات پرتقال هستیم، بچه‌ی انتشارات خیلی‌سبز!
یه خواهشی داشتیم ... لطفا بزرگ نشید!
ما هم یه روز مثل شما و هم سن و سال شما بودیم؛ خوشحال بودیم و بی‌دلیل می‌خندیدیم!
تا اینکه یکی صدامون کرد... چپ چپ به بستنی توی دستمون و توپی که تو دست دیگه‌مون بود نگاه کرد،
مستقیم توی چشم‌هامون زل زد و گفت: «بهتره زودتر بزرگ بشید؛ بزرگ شدن و بزرگ بودن خیلی خوبه...»
می‌دونید؛ ما هم تند و تند بزرگ شدیم.
اما حالا خیلی پشیمونیم!
پس باید یه کاری می‌کردیم... شروع کردیم به برگشتن!
یه انتشارات کودک و نوجوان راه انداختیم و شروع کردیم به انتشار بهترین کتاب‌های سراسر جهان، برای بچه‌های ایران!

راستش ما قراره خیلی کارها انجام بدیم:
قراره با چاپ هر کتاب به شما نزدیک و نزدیک‌تر بشیم،
قراره سینه‌مون رو صاف کنیم، بعد توی چشم‌هاتون زل بزنیم و بگیم:
«زود بزرگ نشید، بزرگ شدن و بزرگ بودن اونقدرها هم که میگن خوب نیست...!»»

ما قراره یه دوست خیلی خیلی متفاوت براتون باشیم...!
قول می‌دیم!
ما داریم برمی‌گردیم! منتظرمون باشین!

کتاب های نوجوانان

نوجوانی دوره مهمی است. کتاب‌هایی که در این دوره مطالعه می‌کنیم می‌توانند تأثیر زیادی روی طرز تفکر و آینده ما بگذارند. گاهی اوقات حتی رویاهای ما از دل همین کتاب‌ها بیرون می‌آیند، رویای نویسنده شدن، فیلمساز شدن و ...
در دوره نوجوانی که بیشتر از هر چیزی تجربه‌ها به کارمان می‌آیند، می‌توان با خواندن رمان‌های خوب مثل پاستیل‌ های بنفش و زندگی با شخصیت‌های آن‌ به کسب تجربه پرداخت و از آن‌ها استفاده کرد.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

چیز های واقعی خیلی بهتر از داستان ها هستند داستان را نمی‌توانید ببینید یا دستتان بگیرید و وزنش کنید. البته کرگدن ها را هم نمی‌توانید توی دستتان بگیرید وقتی داستان‌ها را عمیق می‌خوانید می‌بینید که دروغ اند من هم دوست ندارم دروغ بشنوم. هیچ وقت از چیز‌های ساختگی خوشم نمی‌آمد. وقتی بچه بودم هیچ وقت لباس های بتمنی یا طرح حیوانات را نپوشیدم هیچ وقت هم نگران هیولا‌های زیر تخت خوابم نبودم. مامان و بابام می‌‌گویند زمان مهد کودک، دور کلاس راه می‌‌‌رفتم و به همه می‌گفتم که من شهردار کره زمین هستم، اما فقط چند روز این کار را کرده‌ ام . حتما دوباره رفته بودم توی فاز خیالبافی اما خیلی از بچه ها دوست های خیالی دارند.
...حافظه چیز عجیبی است؛ مثلاً یادم می‌آید که در چهارسالگی، توی بازار گم شده بودم. اما یادم نمی‌آید مامان و بابام که با هم صدایم می‌زدند و گریه‌ و زاری می‌کردند، چطور پیدایم کردند؛ فقط چون بعداً برایم تعریف کردند، فهمیدم ماجرا از چه قرار بوده است. اولین باری که خواهر کوچکم را آوردند خانه، یادم می‌آید، اما یادم نمی‌آید که می‌خواستم به‌زور بگذارمش توی جعبه و با پست بَرگردانَمش بیمارستان! مامان و بابام، این ماجرا را با شوق‌وذوق برای فامیل تعریف می‌کنند. حتی مطمئن نیستم چرا دوست خیالیِ من یک گربه بود و سگ یا حتی سوسمار یا یک دایناسور سه‌کله نبود.

خرید کتاب پاستیل های بنفش

در فراکتاب این کتاب را با تخفیف ویژه خریداری نمایید.

خرید کتاب پاستیل های بنفش

مشخصات کتاب پاستیل های بنفش در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: آلاچیق کتاب
نویسنده: کارتین اپلگیت
مترجم: مطهره ابراهیم زاده
تعداد صفحه: 170
موضوع: داستان خارجی کودک و نوجوان
قالب: چاپی با تخفیف ویژه
صفحات کتاب :
170
کنگره :
‭PS3552‬
دیویی :
[ج]813/54
کتابشناسی ملی :
8477595
شابک :
‭978-622-96568-7-7‬
سال نشر :
1400

کتاب های مشابه پاستیل های بنفش