امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 12,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب آمادگی جسمانی و عزت نفس

کتاب آمادگی جسمانی و عزت نفس به قلم رضا رحیمیان است که به ارتباط بین بدن آماده و اعتماد به نفس در نوجوانان پرداخته است. عزت نفس به عنوان یکی از مهم‌ترین ابعاد درونی انسان مورد پژوهش و مطالعه بسیاری از پژوهش‌گران قرار گرفته است. اهداف عمده پژوهشگر در این ارتباط بررسی و مطالعه عزت نفس بین دانش‌آموزان پسر ورزشکار و غیر ورزشکار و رابطه آن با سطح آمادگی جسمانی آن ها بوده است.

درعصر حاضر که روند تحولات سریع و وضع خانواده‌ها نابسامان است، یکی از مهم‌ترین منابعی که می‌توان در نوجوان تقویت کرد احساس ارزشمند بودن و عزت نفس است. این نیرویی است که ممکن است همیشه در درون نوجوان باشد. زمانی که این نیرو در درون او حضوری قوی داشته باشد و وی مکانیزم های ایمن نگهداشتن آن را بشناسد می‌تواند در زندگی به آن تکیه کند.

گزیده کتاب آمادگی جسمانی و عزت نفس

رای انسان هیچ حکم ارزش مهمتر از قضاوت وی در مورد نفس خویش نیست و آن یکی از مهمترین عوامل در روند رشد روانی اوست. البته این ارزشیابی صرفاً به قضاوت آگاهانه و یا برشمردن صفات و توصیف حالات بستگی ندارد، بلکه به صورت احساس می باشد، احساسی که جدا کردن آن از سایر احساسات مشکل است زیرا دائماً توسط انسان تجربه می شود و در هر انسانی مستتر است. قضاوت از نفس خویش در همه واکنش های ارزشی ظهور می یابد. مثلاً در هر موقعیت، انسان ممکن است از خود سؤال کند « آیا مسئله به نفع من است» و یا به « زیان من است» که خود مبین این مطلب است که بایستی قبلاً تصویری از من و نفس خویش داشته باشد ( نوربخش ، علیجانی ، ۱۳۶۶ ).

ارزشیابی مشخص از خود اثرات عمده ای در نحوه تفکر، تمایلات، ارزش ها و هدف های انسان دارد و در واقع کلید فهم دلایل رفتاری فرد است. در صورت آگاهی از میزان عزت نفس و نحوه قضاوت شخص درباره خودش، می توان روحیات فرد را بهتر شناخت. شرایدن ( ۱۹۹۱ ) ضمن تحقیقی بر روی کودکان، ملاحظه کرد که وجود عزت نفس مثبت در توسعه و تکامل احساس شایستگی اهمیت ویژه ای دارد ( علی دلاور ، ۱۳۷۷ ).

شخصی که عزت نفس مثبت دارد، خودش را به طریق مثبت ارزشیابی می کند و نظر مناسبی درباره نقطه نظرات مثبت خود و دیگران دارد و در مقابل کسی که عزت نفس پایین دارد، اغلب یک نگرش مثبت مصنوعی نسبت به دنیا از خود نشان می دهد و در ناامیدی تلاش می کند که بر دیگران و خودش نشان دهد که شخصی لایق است و یا ممکن است در درون خودش انزوا گزیند و از ارتباط با دیگران که از آن ها می ترسد، دوری کند. شخص مبتلا به عزت نفس پایین اصولاً فردی است که احساس غرور کمی در خودش ادراک نموده است ( دلاور ، ۱۳۷۷ ) .

صفحات کتاب :
133
کنگره :
‏‫‬‭GV481‏‫‬‭/ر34آ8 1397
دیویی :
‏‫‬‭613/70955
کتابشناسی ملی :
5196090
شابک :
978-600-875-294-3
سال نشر :
‏‫1397

کتاب های مشابه آمادگی جسمانی و عزت نفس