کتاب تاریخ سیاسی اجتماعی تیموریان (چاپی و pdf)

از مرگ امیر تیمور ( ۸۰۷ ق.) تا انقراض( ۹۱ ۳ ق.)

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 34,000
خبرم کن
کتاب چاپی ناموجود است
85,000
14%
ت 73,100
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب تاریخ سیاسی اجتماعی تیموریان

کتاب تاریخ سیاسی اجتماعی تیموریان اثر امیرتیمور رفیعی توسط انتشارات سروش منتشر شده است. این کتاب در نقد و بررسی اوضاع سیاسی و اجتماعی ایران و ماوراءالنهردر دوران یکصدوچهل ساله تاریخ تیموریان نوشته شده است.

کتاب تاریخ سیاسی اجتماعی تیموریان در دو بخش تدوین گردیده است: بخش اول که خود به سه فصل مجزا تقسیم شده است، تاریخ تحولات سیاسی و نظامی امپراتوری تیموری از زمان درگذشت امیر تیمور ( 807 ق/ 1405 م) تا انقراض سلسله تیموری (913 ق/ 1507 م) را در بر می گیرد.

بخش دوم نیز شامل چهار فصل است: ابتدا در فصل آغازین چارچوب های جغرافیایی و نظام حکومتی، اداری و دیوان سالاری تیموریان ترسیم شده است و آن گاه در فصل دوم اوضاع اجتماعی در قلمرو تیموریان مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته و سپس وضعیت و جایگاه گروه ها و قشرهای مختلف اجتماعی و نقش آن ها در تحولات سیاسی این دوره تبیین گردیده است.

فصل سوم این بخش به بررسی اوضاع اقتصادی و وضعیت شهرهای خراسان بزرگ در دوران حکومت تیموریان اختصاص یافته است و در فصل چهارم این بخش، مسائل مذهبی تیموریان بررسی شده و سیاست مذهبی سلاطین تیموری در بوته نقد و ارزیابی قرار گرفته است.

گزیده کتاب تاریخ سیاسی اجتماعی تیموریان

دوران تیموری یکی از ادوار مهم در تاریخ نگاری ایرانی است. در واقع تاریخ نگاری این دوره تکامل تاریخ نگاری عهد مغول و ایلخانی به شمار می رود. تنوع و گسترشی که در عرصه تاریخ نگاری عهد تیموری به وجود آمد، ب یگمان جایگاهی پر ارج در تاریخ نگاری ایرانی داشته و در کمتر دور های می توان مشابه آن را یافت. آثار عظیم و گرانقدری در زمینه تاریخ نگاری عهد تیموری به رشته تحریر در آمد که هرکدام در جایگاه خود کم نظیر و حتی بی نظیر است.

تاریخ نگاری عهد تیموری دارای ویژگی هایی است که به برخی از آن ها اشاره می شود. نخستین مطلبی که در تاریخ نگاری عهد تیموری جلب نظر می کند، این است که نوشتن تاریخ از انحصار صاحب منصبان حکومتی، دیوانی و دبیران در آمد و به جای آنان ادیبان، دانشمندان و فرهیختگان روزگار به نوشتن تاریخ مبادرت جستند. این عامل باعث شد تا تاری خنگاری نیز مانند سایر علوم ادبی همچون شعر و نثر فارسی، از کثرت و تنوع زیادی برخوردار شده و در عین حال نثر کتب تاریخی نیز بسیار ساده تر، قابل فهم تر و حتی ادیبانه تر از نثر ادوار پیش و پس از خود باشد.

صفحات کتاب :
270
کنگره :
DSR1086
دیویی :
955/066
کتابشناسی ملی :
8484185
شابک :
978-964-12-1922-4‬‬
سال نشر :
1400

کتاب های مشابه تاریخ سیاسی اجتماعی تیموریان