امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 29,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب روز شمار تاریخ ایالات متحده آمریکا

کتاب روز شمار تاریخ ایالات متحده آمریکا اثر امیرعلی ابوالفتح توسط انتشارات معاونت برون مرزی صدا و سیما منتشر شده است. ایالات متحده آمریکا در مقایسه با بسیاری از کشورها از قدمت تاریخی برخوردار نیست اما تاریخ آن از زمان شروع حضور توسعه طلبانه مهاجران اروپایی و متعاقب آن از زمان تاسیس این کشور در سال 1776 میلادی، تا کنون با فراز و نشیب‌های زیادی همراه بوده است. از منظر علمی، آموزشی، صنعتی و اقتصادی تاریخ ایالات متحده آمریکا مملو از موفقیت‌ها و دستاوردهاست اما از منظراجتماعی، حقوق بشری، دموکراسی، نظامی و سیاسی؛ تاریخ آمریکا آکنده از تبعیض نژادی، بی‌عدالتی، نسل‌کشی بومیان، خشونت، جنگ داخلی، تجاوز، کودتا و مداخله در امور دیگر کشورهاست.

مقام معظم رهبری معتقدند: «امروز هیچ دولتی در دنیا به قدر دولت آمریکا منفور نیست. اگر امروز دولت‌های منطقه‌ی ما و دولت‌های دیگر جرأت کنند و یک روزی را به عنوان روز برائت و نفرت از دولت آمریکا معین کنند و به مردم بگویند در این روز بیایید راهپیمایی کنید، بزرگ‌ترین راهپیمایی تاریخ در دنیا اتفاق خواهد افتاد». بی‌تردید یکی از دلایل این بحث، خوی استکباری و برتر-پنداری آمریکا در تاریخ می‌باشد.

این قوه ذهنی پلید آمریکا حتی خود را در برده‌داری، تبعیض نژادی نظام‌مند علیه سیاه پوستان و دیگر اقلیت‌ها، غصب اراضی مردمان بومی و کشتار آن ها نشان داده است. در خارج از آمریکا نیز به ویژه پس از جنگ جهانی دوم، این خوی استکباری چهره خود را در کودتاها، جنگ افروزی‌ها، ایجاد و تقویت گروه‌های تروریستی تکفیری، اعمال تحریم‌های نابرابر و کاربرد تروریسم دولتی علیه دیگر کشورها نشان داده است.

با وجود این، در بازنمایی رسمی و رسانه‌ای که توسط رسانه‌های بین‌المللی آمریکا از تاریخ این کشور می‌شود، اعماق تاریک تاریخ آمریکا و همچنین بی‌بنیگی این کشور مستور می‌گردد و تنها دستاوردها و به اصطلاح ارزش‌های آمریکایی که امروز دروغ بودن آن ها بر همگان مشهود است، تبلیغ می‌شود. در چنین شرایطی، نگاه کرونولوژیک به رویدادهای تاریخی آمریکا از منظر معرفی این کشور که «نوآم چامسکی» اندیشمند شهیر آمریکایی آن را «امپراتوری در حال سقوط» می‌نامد، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

کتاب روز شمار تاریخ ایالات متحده آمریکا از پردازش تحلیلی به تحولات تاریخی آمریکا خودداری و با طرح رویدادهای تاریخ این کشور تلاش کرده است تا مخاطبان بر اساس برداشت‌های خود درباره تاریخ آمریکا به قضاوت بپردازند و پاسخ دهند که چرا برخی از اندیشمندان آمریکایی نظیر «آلفرد مک‌کوی» مورخ و استاد دانشگاه ویسکانسین معتقدند افول و مرگ ایالات متحده آمریکا به‌عنوان ابرقدرت جهانی می‌تواند به مراتب سریع‌تر از آن باشد که هرکسی تصور می‌کند؟

نویسنده کتاب روز شمار تاریخ ایالات متحده آمریکا که از کارشناسان برجسته حوزه مطالعات آمریکا در کشورمان می‌باشد، در این اثر ارزشمند با ارایه اطلاعات دقیق و روز شمار درباره تحولات آمریکا از سال 1508 تا پایان 2021 تلاش کرده است از سویی رسانه‌های داخلی و برون مرزی جمهوری اسلامی ایران و از سویی دیگر نیز علاقه‌مندان و پژوهشگران مطالعات آمریکا به یک منبع جامع فارسی در حوزه رویدادهای تاریخ آمریکا دسترسی داشته باشند.

گزیده کتاب روز شمار تاریخ ایالات متحده آمریکا

کتاب«روزشمار تاریخ ایالات متحده آمریکا»کتابی نیست که با مطالعه آن،بتوان اطلاعات تحلیلی از تحولات این کشور بدست آورد.برکسی پوشیده نیست که درخصوصت تاریخ ایالات متحده،تا کنون کتاب های متعددی به چاپ رسیده وترجمه شده است.بی گمان این اثر بر افزایش سطح دانش و اطلاعات عمومی علاقه مندان و پژوهشگران درباره تاریخ آمریکاکمک خواهد کرد.

کتاب«روزشمار تاریخ ایالات متحده»به نخبگان سیاسی، سیاستمداران، محققان علوم اجتماعی و فعالان رسانه ای که قصددارنددر تحلیل ها،تصمیمات یا نوشته های خود به حوادث و تحولات500سال اخیر ایالات متحده بپردازند کمک خواهد کرد تادست کم بخشی از اطلاعات مورد نیاز خود را با مراجعه به این کتاب مصورکسب کنند.

صفحات کتاب :
441
کنگره :
E178‬‬
دیویی :
973
کتابشناسی ملی :
8715493
شابک :
978-622-95904-8-5‬
سال نشر :
1400

کتاب های مشابه روز شمار تاریخ ایالات متحده آمریکا