کتاب مزاج شناسی کاربردی pdf

الفبای طبابت

امتیاز
5 / 5.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 35,000

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

معرفی کتاب مزاج شناسی کاربردی

کتاب مزاج شناسی کاربردی اثر جابر آقایی توسط انتشارات میراث ماندگار منتشر شده است. طب در تمام ادوار تاریخ زندگی بشر، با او همراه بوده است. همچنان که درد و رنج جزئی از زندگی بشر است، پس او همواره به دنبال راه علاج گشته و می‌گردد. نگاهی به تاریخ، به‌درستی نشان‌دهنده این موضوع است که علم طب از زمان تولد حضرت آدم علیه السلام تاکنون توسط انبیاء الهی ابداع و همواره توسط همین مردان الهی از مسیر انحرافی به راه راست هدایت گردیده است. تبلور تمام اندیشه‌های آسمانی از حضرت آدم تا حضرت خاتم در مورد بهداشت، درمان را طب اسلامی می‌نامیم.

گزیده کتاب مزاج شناسی کاربردی

1- خون فوقانی: که قرمز و کف آلود و مایل به زرد است به نام صفرا که همان مزاج گرم و خشک را دارد. صفرا به طور کلی در خون منتشر و معلق است. کار صفرا گرم کردن و رقیق کردن خون است و باعث عبور خون از مجاری ریز مویرگ‌های انتهایی بدن می‌شود.

هرگاه صفرای معلق در خون کم شود، در قسمت‌های انتهایی خون کمتر خواهد بود. در این افراد به علت کاهش صفرای خون، اندام‌های انتهایی سرد و یخ است لذا بدن دچار ضعف شدید می‌شود و فرد بی‌حال است چرا که خون رسانی اندام‌ها به خوبی انجام نمی‌شود.

از آن طرف اگر صفرا بیش از حد تولید شود، ابتدا در اندام‌های فوقانی بروز می‌کند. صفرای اضافی در کیسه صفرا پس‌انداز می‌شود و هنگام نیاز به بدن وارد می‌شود.

۲- خون میانی: که بیشترین حجم کبد را اشغال می‌کند (تقریباً نصف آن را) خون قرمز شفاف پر رنگ به همراه گرمی متعارف به نام دم که مزاج آن گرم و تر است. با این قسمت از خون عضلات قلب و اندام‌های عضلانی ساخته می‌شود.

۳- خون پایین‌تر یا همان لایه‌ی سوم: که قرمز است ولی روشن‌تر از لایه بالایی است قرمز کم رنگ است و چون گرمی‌اش کمتر است پس سنگین‌تر است و پایین‌تر قرار می‌گیرد. این هم بخش عمده‌ای از کبد را شامل می‌شود و بلغم نام دارد و سرد و تر است.

از این قسمت اعصاب، تاندون‌ها و مفاصل ساخته می‌شود و بلغم رطوبت مورد نیاز بدن را در مناطق مختلف تأمین می‌کند.

۴- قسمت انتهایی: که خون این لایه پررنگ، لزج و تیره رنگ است به نام سودا که از آن استخوان و اندام‌های سخت ساخته می‌شود. اضافه آن در طحال پس‌انداز می‌شود. مزاج سودا سرد و خشک است.

صفحات کتاب :
382
کنگره :
‫‬‮‭R135‏‫‬‭‏‫‬‮‭/آ7ش9 1396
دیویی :
610
کتابشناسی ملی :
4875624
شابک :
978-600-314-316-6
سال نشر :
1396

کتاب های مشابه مزاج شناسی کاربردی