نظر شما چیست؟

معرفی کتاب فقه فضای مجازی

کتاب فقه فضای مجازی به همت مرکز پژوهش دانشگاه علوم اسلامی رضوی و به قلم حجج اسلام احسان الله کفشدار طوسی و دکتر محسن جهانگیری منتشر شد.

کتاب فقه فضای مجازی که ثمره پایان نامه کارشناسی ارشد رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه علوم اسلامی رضوی بوده در سه بخش کلیات، تبیین مبانی و اصول فقهی حاکم بر موضوعات فقهی فضای مجازی و موضوع‌شناسی فقهی برخی از مصادیق در فضای مجازی سامان یافته است.

این گزارش حاکی است نویسندگان در کتاب حاضر با درک اهمیت این موضوع، کوشیده‌اند با هدف تبیین دینی چگونگی استفاده از فضای مجازی، به بررسی فقه سایبری بپردازند و موضوعات مرتبط با این فضا را از منظر فقه شیعه و با رویکردی اجتهادی واکاوی کنند.

گزیده کتاب فقه فضای مجازی

رسانه و فضای مجازی در حال حاضر، کلان‌ترین، نافذترین، تأثیرگذارترین و پُراستیلاترین موضوع اجتماعی است و امروز قدرت دگرگون‌سازی آن، به بسیاری از مقوله‌های جامعه جهت داده و حتی جرایم و مشکلات قضایی، حقوقی، اجتماعی و اخلاقی بسیاری را در جامعه ایجاد کرده است که حل آن‌ها جز با بررسی دقیق مسائل و توجه به تمامی ابعاد آن ممکن نخواهد بود.

خطای رایج در تحلیل مسائل حوزۀ فقه رسانه این است که بدون ادراک اجتهادی دقیق و عمیق نسبت به محتوا و ماهیت رسانه و فضای مجازی - که در عین شباهت به فضای مادی و ملموس، دارای تفاوت‌های بنیادین و مبنایی با آن بوده و صرفاً با تمثیل و استحسان و تسری احکام، قابل تبیین نیست- متأسفانه عمدتاً خیلی سطحی با آن برخورد شده و احکامی صادر شده است که بعضاً نه امکان دفاع علمی و نه قابلیت اجرا دارد.

صفحات کتاب :
279
کنگره :
‫‬‭BP198/6‭‬
دیویی :
‫‬‭‭297/379
کتابشناسی ملی :
8542452
شابک :
978-600-7044-62-9
سال نشر :
1400

کتاب های مشابه فقه فضای مجازی