امتیاز
5 / 5.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 14,000

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

معرفی کتاب مهندسی قرارداد اجاره موقوفات

کتاب مهندسی قرارداد اجاره موقوفات پس از بررسی فقهی و حقوقی غبطۀ وقف، به چگونگی تنظیم قراردادهای اجارۀ اراضی موقوفه می‌پردازد.
از آنجا که سازمان آستان قدس رضوی، متولی اراضی بسیاری است که وقف این آستان شده است، چگونگی تنظیم قراردادهای اجارۀ این‌گونه اراضی، نمونۀ مطالعاتی قرار گرفته و تلاش شده است تا در پژوهشی میدانی، این‌گونه قراردادها بررسی انتقادی شوند.
ازاین‌رو نتایج این پژوهش گامی نو و مؤثر در حفظ و ادارۀ اموال موقوفه است،

در کتاب مهندسی قرارداد اجاره موقوفات مصادیق غبطه و مصلحت اراضی موقوفه در قراردادهای اجاره بررسی شده و اصول و ضوابط ضروری و مؤثری تعیین گردیده است تا در اجارۀ اموال غیرمنقول وقفی، غبطۀ مال موقوفه رعایت شود و راهکاری عملی برای شناسایی و تأمین غبطۀ مال موقوفه در قراردادهای اجاره به دست آید.

بخشی از متن کتاب مهندسی قرارداد اجاره موقوفات

ماهیت حقوقی

اصطلاح مصلحت یا غبطه اصطلاحی صرفاً حقوقی نیست. از سوی دیگر، به اعتبار آنکه این اصطلاح مفهومی کلی و قابل‌صدق بر مصادیق بسیار است، بیشتر با مصادیق غبطه مشخص می‌شود. لذا تعریف حقوقی دقیقی از آن یافت نمی‌شود، زیرا غبطۀ وقف عمدتاً در موارد خاص با بررسی کارشناسی فنی هر موضوع وقفی به‌طور مجزا کشف می‌شود.

با این حال اصطلاح مذکور بار و اثر حقوقی گسترده‌ای دارد، یعنی تصرف خلاف مصلحت مال موقوفه ایجاد مسئولیت می‌کند. مصلحت هر شیء بیشتر به‌حسب همان شیء و طبق اوضاع و احوالش تعریف می‌شود. مصلحت ملک غیرمنقول وقفی با مصلحت ملک غیرمنقول غیروقفی متفاوت است. محل واقع شدن ملک، نوع استفاده از آن و موقوفٌ‌علیهم، همه در تشخیص مصلحت ملک وقفی مؤثر است.

سال نشر :
1400
صفحات کتاب :
256
کنگره :
KMH۵۲۶
دیویی :
۳۴۶/۵۵۰۶۴
کتابشناسی ملی :
8484453
شابک :
978-600-7044-60-5‬‬

کتاب های مشابه مهندسی قرارداد اجاره موقوفات