نظر شما چیست؟

معرفی کتاب سرکوب ماورا

کتاب سرکوب ماورا اثر یوجین سابوتسکی با ترجمه افسانه اکبرزاده مقدم توسط انتشارات نسل نواندیش منتشر شده است.

پیشرفت ذهن بشر می‌تواند به مثابه تمایز و گوناگونی فزاینده دو حوزه اصلی واقعیت باشد: حوزه واقعیت عادی که قلمروی عقل و علوم منطقی است و حوزه واقعیت جادویی که در اختیار جادو و دین قرار دارد.

 در زندگی انسان امروزی، تفکر و باور ماورایی توأم با باورهای دینی، نقشی مهم مانند کاهش اضطراب، ایجاد خلاقیت و معنابخشی به زندگی ایفا می‌کنند. آن‌ها متمم رشد تفکر منطقی و علمی هستند و عناوین تحقیقات روان‌شناسی را تسهیل می‌کنند.

بخشی از متن کتاب سرکوب ماورا

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌هایی که باید قائل شویم مرز میان تفکر ماورایی و باورهای ماورایی است. تفکر ماورایی به شخصیت‌های جادویی و اتفاقاتی ربط دارد که در حوزه تخیل رخ می‌دهند، اما باورهای ماورایی نمایانگر شخصیت‌های جادویی و رویدادهایی هستند که در دنیای مادی واقعی وجود دارند؛ برای مثال، ما می‌توانیم در رؤیاپردازی‌ها مشاهده کنیم که حیوانات به انسان تبدیل می‌شوند، یا افراد از دیوارهای سخت عبور می‌کنند.

هنگامی‌که کتاب هری پاتر را می‌خوانیم یا فیلم آن را می‌بینیم، در دنیای خیالی او غوطه‌ور می‌شویم و درباره ساحره‌ها و جادوگرانی خیال‌پردازی می‌کنیم که جادوی ذهن بر ماده و انواع مختلف جادو را انجام می‌دهند.

حوادث جادویی که در رؤیاها، روایت‌ها، هنر، بازی و عالم خیال با آن‌ها سرگرم هستیم، زیرگروه تفکر ماورایی‌اند و باور ماورایی به حساب نمی‌آیند. باورهای ماورایی با دیدگاه پذیرفته‌شده‌ای مخالفت می‌کنند که واقعیت مادی را کاملاً مطابق قوانین فیزیک می‌داند، اما تفکر ماورایی چنین نیست. شخص می‌تواند به داشتن خانه یا خودرویی زیبا بیندیشد یا درباره آن خیال‌پردازی کند، صرفاً از آن سخن بگوید یا ورد بخواند، اما می‌داند که در دنیای واقعی امکان‌پذیر نیست.

صفحات کتاب :
278
کنگره :
BF۱۶۲۱
دیویی :
۱۵۳/۴۲
کتابشناسی ملی :
7381833
شابک :
978-622-220-681-9
سال نشر :
1400

کتاب های مشابه سرکوب ماورا