امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 10,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب پرسش ها و پاسخ های دانشجویی 18

کتاب پرسش ها و پاسخ های دانشجویی 18 اثر سیدمجتبی حسینی توسط انتشارات دفتر نشر معارف منتشر شده است. این اثر بخشی از سؤالات فقهی درباره احکام نگاه و پوشش و روابط است که توسط حجه الاسلام سیدمجتبی حسینی به آن ها پاسخ داده شده است.

حجاب چیست؟

«حجاب »، در لغت به معنای پرده، حاجب و پنهان کردن است و در اصطلاح «پنهان کردن زن خود را از دید مرد بیگانه است ». آنچه دین اسلام بر زنان لازم دانسته، همان پوشش است که در متون دینی و در کلام فقیهان، از آن به ستر، پوشش، ساتر و پوشاننده تعبیر شده است.

حجاب، یکی از احکام ضروری اسلام به شمار می آید و شیعه و سنی بر آن، اتفاق نظر دارند. خداوند متعال در این باره سه آیه در شهر مدینه، نازل کرده و در دو مورد آن، به مسئله پوشش بانوان اشاره کرده است. علاوه بر این، احادیث بسیاری درباره اهمیت و چگونگی حجاب نقل شده است.

بخشی از متن کتاب پرسش ها و پاسخ های دانشجویی 18

یک. حدود و میزان پوشش: هر اندازه بدن زن پوشیده تر باشد، نقش نیرومندتری در دورسازی دیدگان نظاره گر ایفا می کند. اگر نگاه های آلوده را «تیرهای زهرآلود شیطان » همچنان که در روایات آمده است بدانیم پوشش زن همانند قوسی است که تیرها را کمانه می کند و از اصابت آن ها به هدف بازمی دارد. هر اندازه حجاب کمتر رعایت شود، تیرهای شیطانی بیشتر متوجه او می گردد و از آن آسیب می بیند. با توجه به این امر، چادر حجاب برتر است؛ زیرا با وجود شرایط دیگر، بیشترین پوشش و مطمئن ترین مصونیت ر ا به همراه دارد.

دو. کیفیت پوشش: پوشندگی لباس و کیفیت دوخت، بخش مهمی از حجاب را تشکیل می دهد. لباس های نازک و تنگ و بدن نما، آماج پیکان مسموم شیطان و موجب خیره شدن چشم های هرزه و آلوده است!! در مقابل لباس های مناسب و کاملاً پوشیده، مانع این نگاه های هوس آلود است.

سه. رنگ ها: برخی از رنگ ها دیدگان را خیره می سازد و باعث جلب توجه می شود و علمای دین هر چند نسبت به اصل رنگ لباس ها، تأ کید چندانی ندارند؛ ولی بر این مسئله پای می فشارند که لباس نباید موجب جلب توجه شود و عواقب سوئی داشته باشد. ازاین رو در طول تاریخ، زنان مسلمان به میل خود، لباس مشکی را برای حجاب برگزیدند و بدین وسیله احساس امنیت و مصونیت بیشتری می کردند. این سنت حسنه، مورد نظر و پذیرش پیامبر و امامان نیز قرار گرفت. گفتنی است که عبا و چادر مشکی جزء لباس های مکروه به شمار نمی رود و از آن مستثنا شده است.

صفحات کتاب :
144
کنگره :
BP۱۸۳/۹‏‫‭/ح۴۱۶‮الف‬۳ ۱۳۹۴
دیویی :
۲۹۷/۳۴۲۲
کتابشناسی ملی :
3589197
شابک :
978-964-531-692-9
سال نشر :
1394

کتاب های مشابه پرسش ها و پاسخ های دانشجویی 18