نظر شما چیست؟


کتاب مسئله‌ی اسپیونزا (The Spinoza Problem) برای نخستین بار سال 2012 منتشر شد. این کتاب جز تازه‌ترین نوشته‌های اروین یالوم، روان‌پزشک آمریکایی است. این کتاب توسط بهاره نوبهار ترجمه و انتشارات قطره منتشر شده است.

معرفی کتاب مسئله اسپینوزا

این رمان دارای جنبه‌های مختلفی مانند روانشناسی، فلسفی و تاریخی است که جنبه روانشناسی آن قوی‌تر از جنبه فلسفی است و جنبه تاریخی کتاب از همه ضعیف‌تر است. نحوه روایت یالوم به گونه‌ای است که همه این موارد را به خوبی در کنار هم قرار داده است و در نهایت کتابی نوشته است که مخاطب را غرق در خود می‌کند. پیشنهاد می‌کنم اگر به کتاب‌های روانشناسی علاقه دارید حتما این کتاب را بخوانید. همچنین این کتاب برای افرادی که بخواهند با فلسفه اسپینوزا در مورد دین و خدا آشنا شوند یک کتاب بسیار خوب است که مطالب آن به سادگی بیان شده است.

خلاصه کتاب مسئله اسپینوزا

اروین د. یالوم در مسئله اسپینوزا دو داستان را در کنار هم روایت می‌کند. در فصل‌های فرد، داستان بنتو (باروخ) اسپینوزا و در فصل‌های زوج داستان آلفرد روزنبرگ. او در این کتاب دو داستان را به طور موازی پیش می‌برد. اول داستان اسپیونزا، فیلسوف قرن هفدهم که از جامعه‌ی یهود طرد شد؛ دوم داستان فردی به نام آلفرد روزنبرگ، ایده‌ئولوژیست فعال حزب نازی را روایت می‌کند.
همان‌طور که گفته شد، اسپینوزا فیلسوف قرن هفده بود که از سوی جامعه یهود طرد شد. داستان اسپینوزا در کتاب با ملاقات دو نفر با او آغاز می‌شود. ژاکوب و فرانکو برای کمک نزد اسپینوزا می‌روند و ژاکوب از اسپینوزا می‌خواهد تا از تفکرات خاص برای کمک به فرانکو استفاده کند. آن‌ها نیز یهودی هستند و انتظار دارند که اسپینوزای یهودی درخواست آنان را رد نکند.
با توجه به شرایط خاصی که به وجود می‌آید، اسپینوزا تصمیم می‌گیرد با فرانکو صحبت کند و افکار و عقاید خودش را با او در میان بگذارد. در ادامه، طی یک سری از اتفاقات، خاخام‌های بزرگ جامعه یهود، که از افکار شیطانی اسپینوزا آگاه می‌شوند، تصمیم می‌گیرند او را طرد کنند. اسپینوزایی که در کودکی نزد همین خاخام‌ها رشد و پرورش یافته بود و همگان گمان می‌کردند او با هوش و ذکاوت بی‌نظیرش یکی از بزرگان یهود خواهد شد، هم‌اکنون سخت‌ترین حکم را دریافت می‌کند. این حکم در واقعیت نیز به همین سنگینی بوده است و یالوم آن را بازآفرینی کرده است. 

برشی از متن کتاب مسئله‌ی اسپیونزا 

 «پدر منو یک‌سال پیش در آتش سوزوندن. به چه جرمی؟ اون‌ها صفحاتی از تورات رو که پشت خونه در خاک دفن شده بود، پیدا کردند. عموی من، پدر ژاکوب، مدت کمی بعد از اون کشته شد. من یک سوال دارم. دنیایی رو در نظر بگیر که یک پسر، بوی تن سوخته‌ی پدرش را استشمام می‌کنه. کجاست خدایی که چنین جهانی را خلق کرده؟ چرا او اجازه‌ی چنین کار‌هایی رو صادر کرده؟ آیا منو به خاطر پرسیدن این چیزها سرزنش می‌کنید؟» فرانکو برای چند لحظه عمیقا در چشمان اسپیونزا نگاه کرد و سپس ادامه داد:« مطمئنا مردی که آمرزیده خطاب شده-بنتو در پرتغالی و باروخ در عبری- صحبت با من رو رد نمی‌کنه؟»

اسپیونزا با حالتی جدی سرش را به نشانه‌ی تایید تکان می‌دهد. «من با تو صحبت می‌کنم فرانکو. فردا ظهر چه طوره؟»

فرانکو می‌پرسد:«در کنیسه؟»

«نه بیا این‌جا. بیا مغازه، این جا بازه.»

«مغازه؟ بازه؟»

«برادر کوچک‌تر من گابریل به عنوان نماینده‌ی خانواده‌ی اسپیونزا در کنیسه خواهد بود.»

ژاکوب درحالی که کشیده شدن آستینش توسط فرانکو را نادیده می‌گرفت، تاکید می‌کند که:«ولی در تورات مقدس گفته شده خواست خدا اینه که ما در روز شنبه کار نکنیم و در این روز مقدس او را عبادت کنیم.»

اسپیونزا برمی‌گردد و به آرامی، همان‌طور که یک معلم با شاگرد جوانش صحبت می‌کند، می‌گوید:« ژاکوب، به من بگو که آیا باور داری خدا قادر مطلقه؟»

ژاکوب سرش را تکان می‌دهد.

«پس مطمئنا موافقی که طبق تعریف، یک ذات کامل و بی‌نقص، بی‌خواسته و تمناست. این طور نیست؟»

ژاکوب فکر می‌کند، مردد می‌شود و محتاطانه سرش را به نشانه‌ی تایید تکان می‌دهد. اسپیونزا متوجه نقش تبسم بر روی لب‌های فرانکو می‌شود.

دانلود رایگان کتاب مسئله اسپینوزا pdf

برای خرید نسخه چاپی کتاب مسئله اسپینوزا، ترجمه بهاره نوبهار با تخفیف ویژه می توانید به سایت و یا نرم افزار فراکتاب مراجعه و آن را تهیه کنید.

نقد و بررسی کتاب مسئله اسپینوزا

در مسئله اسپینوزا، اروین یالوم واقعیت و داستان را به یک رمان روان‌شناسی–فلسفی فراموش نشدنی تبدیل می‌کند. یالوم، به عنوان روانپزشکی که علاقه زیادی به مباحث فلسفی دارد، به طور مشترک داستان باروخ اسپینوزا، متفکر قرن هفدهم، فلسفه و تکفیر وی از جامعه یهودیان و تأثیر آشکار او بر آلفرد روزنبرگ، نظریه‌پرداز نازی که تاثیر زیادی بر هیتلر داشت را بررسی می‌کند. زندگی باروخ اسپینوزا و آلفرد روزنبرگ، در تاریخ با فاصله‌ای ۳۰۰ ساله از هم جدا شد و به طرزی جذاب و غیرمنتظره در کتاب اروین یالوم درهم آمیخت. داستان‌ها گرچه روایتی از دو زندگی هستند اما نه تنها با یکدیگر پیوند دارند، اما از آنجا که کتاب بسیار خوب نوشته شده است، این تغییر مداوم از یک زندگی به زندگی دیگر در هر فصل از کتاب، قصدی را که این کتاب نسبت به خلق اثر در ذهن خواننده خود دارد از بین نمی‌برد.

خرید کتاب مسئله‌ی اسپیونزا 

جهت خرید نسخه چاپی کتاب مسئله اسپینوزا می توانید به سایت و یا نرم افزار فراکتاب مراجعه کنید و آن را با تخفیف سفارش دهید.

مشخصات  کتاب مسئله اسپینوزا در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: قطره
نویسنده: اروین یالوم
مترجم: بهاره نوبهار
تعداد صفحه: 480
موضوع: رمان خارجی
قالب: چاپی با تخفیف

 

صفحات کتاب :
480
دیویی :
813/54
شابک :
9786001199004
سال نشر :
1400

کتاب های مشابه مسئله اسپینوزا