امتیاز
5 / 5.0
دریافت الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
رایگان
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب اقتصاد در میدان عمل

کتاب اقتصاد در میدان عمل نمونه ای موفق از اصلاحات اقتصادی و سیاستی در کشوری را به تصویر خواهد کشید که تا سه دهه پیش بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود و اقتصادی دولتی در تمامی شئون بر آن حکفرما بود.

کتاب اقتصاد در میدان عمل به قلم نیکلا گیلائوری وزیر انرژی، وزیر اقتصاد و نهایتا نخست وزیر گرجستان حدفاصل سال های 2003 تا 2012 است. او در این کتاب فراز و فرودهای اصلاحاتی را که در حکمرانی بخش های عمدتا اقتصادی این کشور رهبری کرده است روایت می نماید. گیلائوری پس از کنار رفتن از عالم سیاست هم اکنون در قالب شرکت مشاوره «رفورماتیکس » تجربیات خود را در اختیار کشورهای دیگر که عزمی برای اصلاحات اقتصادی دارند قرار می دهد.

 در کتاب اقتصاد در میدان عمل به تجربه موفق مشاوره او به دولت قزاقستان و تجربه ناموفقش در مشاوره به دولت اوکراین اشاره خواهد شد. فصول مختلف این کتاب از آنجایی که تجربیات عملی پیرامون اجرای سیاست های مختلف اقتصادی را به بحث می گذارد برای سیاست گذاران، کارشناسان اقتصادی، فعالین بخش خصوصی و حامیان تغییر در نحوه مدیریت امور عمومی درس های مفیدی دربردارد و می تواند چراغ راهی برای اجرای اصلاحات اقتصادی به تعویق افتاده در ایران باشد.

در کتاب اقتصاد در میدان عمل اقدامات اتخاذی در جهت مبارزه با فساد، تغییر در سیاست های پولی و مالی، ارتقای محیط کسب وکار، متحول کردن سیاست های مالیاتی و گمرکی، نحوه خصوصی سازی موفق، اثربخش کردن مدیریت بخش انرژی، چگونگی توزیع هدفمند یارانه های اجتماعی و اصلاحات در نظام بهداشت و درمان و آموزش پایه و عالی به بحث گذاشته شده اند.

بخشی از متن کتاب اقتصاد در میدان عمل

چرا باید این کتاب را بخوانید درحالیکه نه گرجی هستید، نه دانشجوی این کشورید و ن ه بخشی از تاریخ آن؟ پاسخ این است: تجربه های گرجستان در سال های 2004 تا 2012 برای بسیاری از کشورها، اعم از توسعه یافته یا درحال توسعه، کاربرد دارد. دلایل این ادعا عبارت است از:

▪ در آن دوره، گرجستان واقعی ترین نمونه ی آزمایشگاهی اصلاحات اقتصادی و سیاسی بود که می شد در جهان یافت.

▪ در آن دوره ی کوتاه، گرجستان درگیر جابه جایی های سیاسی و چرخه های اقتصادی بی شماری شد که سایر کشورها آن را در مدت یک قرن تجربه کرده اند.

▪ اگرچه دگرگونی تحت شرایط خاصی رخ داد، بحران هایی که گرجستان با آن مواجه شد برای دولت ها در بسیاری از کشورها شناخته شده است.

این کتاب الگویی برای دگرگونی موفقیت آمیز است و مطمئنم، ورای آنکه در کجا زندگی می کنید یا چه جایگاه شغلی دارید، مطالب ارزشمندی در آن خواهید یافت.

صفحات کتاب :
281
کنگره :
JF۵۱‬‬
دیویی :
۳۲۰‬‬
کتابشناسی ملی :
7562065
شابک :
978-622-7134-07-0‬‬
سال نشر :
1400

کتاب های مشابه اقتصاد در میدان عمل