نظر شما چیست؟

معرفی کتاب خانواده و تربیت جنسی 

کتاب خانواده و تربیت جنسی نوشته سید محمود مرویان حسینی و ویراستاری حمیدرضا نویدی مهر می باشد و انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی آن را منتشر کرده است. یکی از ساحت های مهم و تأثیرگذار انسان، ساحت جنسی اوست. تمایل های جنسی در نهاد آدمی وجود دارد و به تناسب شرایط سنی، عوامل محیطی بروز و ظهور می یابد.

ادامۀ حیات بشر و ر وابط سازنده و عاطفی میان انسان ها نیز به همین تمایل وابسته است. نیازهای جنسی و روش های درست مواجهه با آن و همچنین کنترل و مدیریت رفتارهای جنسی، بخش قابل توجهی از آموزه های ادیان و مکاتب را به خود اختصاص داده است. اسلام در سبک زندگی خویش، چه در قالب تحلیل و توصیه ها و چه در قالب رفتارهای الگوی پیشوایان خود به این مقولۀ راهبردی توجه نموده است و تلاش کرده تا مرحلۀ حدّ وسط و نقطۀ تعادلی را در این زمینه ارائه کند. از نظر اسلام غریزۀ جنسی، یک تمایل منفی و مذموم نیست، بلکه سرمایه ای است که بایستی به درستی پاسبانی شود تا در عرصۀ ازدواج و تشکیل نهاد خانواده، کارکردهای اساسی خود را بروز دهد.

در مقابل، انحراف های جنسی و اختلال های مربوط به این زمینه، مشکلات روانی و اجتماعی و اخلاقی فراوانی را در مسیر رشد فردی و جمعی بشر قرار داده است و نهادهای اساسی کمال آفرین را دچار بحران کرده است. بازشناسی مبانی نظری و رفتاری اسلام و آموزه های قرآن و حدیث، در مقولۀ تربیت جنسی در دوره های گوناگون رشدی شامل کودکی، نوجوانی، جوانی و مرحلۀ ازدواج، تلاش شایسته ای است که در مجموعه کتب حاضر صورت گرفته است.

کتاب خانواده و تربیت جنسی برای استفادۀ فرهیختگان و عموم مردم در قالب سه کتاب (کو دک و نوجوان و تربیت جنسی، جوان و تربیت جنسی، خانواده و تربیت جنسی) انتشار می یابد. لازم به یادآوری است بخش کلیات این کتاب شامل هویت جنسی، غریزه جنسی، اخلاق جنسی، تربیت جنسی، انحراف جنسی و ویژگی های آموزش جنسی در اسلام به حسب جایگاه مقدماتی در مباحث تربیت جنسی، در هر سه کتاب تکرار شده است. امید است که منشأ اصلاح اندیشه و رفتارهای آحاد جامعۀ اسلامی در مسیر دستیابی به سبک زندگی اسلامی گردد.

بخشی از کتاب خانواده و تربیت جنسی 

آموزش جنسی، از جمله مباحث اساسی و بسیار حساس و پیچیدۀ تربیت جنسی است. خطرها، دشواری‌ها و مشکلات این مهم، نباید مانع پرداختن و توجه درست به آن شود. بدون شک، موضوع «تربیت جنسی» در جامعۀ ما، باید منطبق با آموزه‌های فرهنگ اسلامی و قرآن و سنّت به عنوان دو منبع اصلی و تعیین‌کننده در پی ریزی محتوای این مباحث، طرح‌ریزی شود.

به هر حال، مسایل بسیاری وجود دارد که آگاهی از آن‌ها برای والدین، مربیان و در مواردی مخاطبان ـ اعم از کودک، نوجوان، جوان و خانواده‌هاـ ضروری است و بی‌اطلاعی از آن‌ها می‌تواند موجب دلهره، اضطراب، رفتارهای انحرافی و فشارها و بحران‌های اخلاقی و اختلال‌های جنسی گردد. به ویژه که بمباران تبلیغاتی- اطلاعاتی عصر حاضر و جریان آزاد انتقال اطلاعات و تلاش ضد فرهنگی رسانه‌های جهانی، نسل کنونی را در معرض حجم انبوهی از اطلاعات قرار داده و آنان را در رفتار جنسی خود دچار آشفتگی کرده است.

انحراف‌های جنسی می‌تواند فضای تحصیل، کار و اشتغال، ارتباطات اجتماعی و زیست متعارف را دچار بحران و اختلال کند؛ نهادهای حمایتی رشد انسان مثل خانواده را تخریب نماید؛ اخلاق و فرهنگ عمومی را آلوده کند؛ انواع بزهکاری و جرم و جنایت را گسترش دهد و امنیّت اجتماعی و سلامت معنوی را تهدید نماید.

رسالت هدایتی دین و نقش عالمان و دلسوزان تعلیم و تربیت نسل نو اقتضا می‌کند به موضوع تربیت جنسی بر اساس آموزه‌های اسلامی توجه ویژه شود. 

صفحات کتاب :
148
کنگره :
‏‫‬‭‏‫‬‭‬‭BP۲۳۰/۱۷‏‫‬‮‭/م۴خ۲ ۱۳۹۶
دیویی :
‏‫‬‭۲۹۷/۴۸۳۱‬
کتابشناسی ملی :
4923935
شابک :
978-600-7044-15-5
سال نشر :
1396

کتاب های مشابه خانواده و تربیت جنسی