امتیاز
5 / 0.0
نصب فراکتاب
مطالعه در کتابخوان
1,000
خرید
5,000
14%
4,300
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب الگوی ما در مصرف صحیح چیست؟

سبکِ زندگی، بازتابی از فرهنگِ جامعه است که در صورتِ سازگاری با آموزه‌های وحیانی و خرد انسانی، سعادتِ مادی و معنوی فرد و اجتماع را به ارمغان می‌آورد. اسلام با تأکید بر این مهم، نقش مهمی را در ارتقای زندگ بشری به نمایش می‌نهد و با ارائه راهکارهای گوناگونِ فرهنگی، اجتماعی و به خصوص اقتصادی که در آموزه‌های گران سنگِ فقیهانِ شیعه نمود یافته است، چشم‌اندازهای روشنی را در پیش‌برد رسالتِ زندگی‌ساز خود ترسیم می‌کند.

کتاب الگوی ما در مصرف صحیح چیست؟، اثر جواد ایروانی؛ به موضوعاتی نظیر تغذیه، پوشاک، هزینه‌های ازدواج و خانواده، مسکن، آرایش و زیبایی، حامل‌های انرژی، مصارف بهداشتی و درمانی، مصارف عبادی و اخلاقی و مصارف تفریحی می‌پردازد.

گزیده کتاب الگوی ما در مصرف صحیح چیست؟

2. زیان‌های خوردن خون

مردی از امام صادق (ع) پرسید: چرا خداوند خوردن خون را حرام کرده است؟ امام فرمود: لأنه یورث القساوة ویسلب الفؤاد رحمته ویعفن البدن ویغیر اللون.....؛ زیرا خوردن خون، موجب قساوت قلب، رفتن مهر و عاطفه، تعفن بدن و تغییر رنگ چهره می‌شود. در روایتی دیگر چنین آمده است: آن‌ها که خون می‌خورند، آن‌چنان سنگدل می‌شوند که حتی ممکن است دست به قتل پدر و مادر و فرزند خود بزنند. از آن‌جا که یکی از وظایف خون، حمل کردن سموم و مواد زائد بدن، مانند اوره (Urea)، اسید اوریک (Uric Acid)، کریاتینین و گاز دی‌اکسید کربن (Co2) است، در صورتی که کسی خون را از طریق دهان بخورد، میزان زیادی از این مواد و سموم را وارد بدن خود کرده است. هم‌چنین، خون محیط مناسبی برای رشد انواع میکروب‌هاست. هنگام خوردن خون از طریق دهان، میزان اوره‌ی خون به دلیل شکسته شدن پروتئین‌ها بالا می‌رود و گاهی منجر به کما نیز می‌شود.

3. زیان‌های گوشت خوک

درباره فلسفه‌ی حرمت گوشت خوک از دو جهت می‌توان سخن گفت:

اول زیان‌های بهداشتی و بیماری‌ها

بیماری‌هایی که از خوک به انسان منتقل می‌شود به دو دسته تقسیم می‌شوند:

الف: بیماری‌هایی که از جمله عوامل ابتلای به آن‌ها گوشت خوک است، مانند اسهال خونی. خوک از خوردن پلیدی‌ها و کثافات حتی مدفوع خود، باکی ندارد. بدین جهت، معده‌ی خوک لانه‌ی انواع میکروب‌هاست که از آن‌جا به گوشت، خون و شیرش سرایت می‌کند.

ب: بیماری‌هایی که سرمنشأ آن تنها خوردن گوشت خوک است، از جمله :بیماری‌های ناشی از کرم کدوی خوک (Taena Solium). هضم گوشت خوک سنگین است و معده را سخت به زحمت می‌اندازد. بر اثر خوردن گوشت خوک، اغلب مسمومیتی به وجود می‌آید که در اصطلاح علمی آن را «بوتولیسم» می‌گویند. این بیماری در تمام دنیا به ویژه آمریکا، کانادا و اروپا شیوع دارد، ولی در کشورهای اسلامی به دلیل حرام بودن مصرف گوشت خوک بسیار نادر است.

سال نشر :
1392
صفحات کتاب :
168
کنگره :
‏‫‭BP۲۵۰/۳۵‏‫‬‭/‮الف‬۹‮الف‬۷ ۱۳۹۲
دیویی :
‫‭297/632
کتابشناسی ملی :
3419669
شابک :
978-600-7044-09-4‬

کتاب های مشابه الگوی ما در مصرف صحیح چیست؟