امتیاز
5 / 5.0
نصب فراکتاب
مطالعه در کتابخوان
50,000
خرید
400,000
15%
340,000

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

کتاب معراج السعاده نوشته ی ملا احمد نراقی (قدس سره)، در بین کتب اخلاقی، نامی آشنا و اثری بسیار گرانقدر است، توسط نشر جمال چاپ و منتشر شده است.

معرفی کتاب معراج السعاده

ملاّ احمد نراقی در حلقه نورانی آن سلسه از فقیهان شیعه قرار داد که در طول تاریخ با افکار و اندیشه‏ های نو و پویا ، انقلاب بزرگ فقهی و فرهنگی ایجاد کردند و کارآمدی فقه شیعه و کارآیی اسلام و تشیع را برای همیشه تضمین نمودند و به اثبات رساندند و بر همین سبب نیز خود در تاریخ زنده و جاوید به یادگار ماندند. از این عالم گرانقدر اثری چون معراج السعاده به جای مانده است.
کتاب معراج ‏السعاده یکی از مهم ترین کتاب های اخلاقی است که نفوذگاه های شیطان را به آدمی می شناساند و راه نجات از آلودگی های اخلاقی را به انسان نشان می دهد. می توان در این ارتباط به سخن آیت الله بهجت که یکی از شخصیت های بزرگ عرفانی - اخلاقی به شمار می آید اشاره کرد: از آیت الله بهجت پرسیدند: چه برنامه ای برای سیر و سلوک معرفی می کنید؟ ایشان فرمودند: روزانه نصف صفحه از کتاب شریف معراج ‏السعاده را بخوانید و به آن عمل کنید.

خلاصه کتاب معراج السعاده

معراج السعاده، ترجمه کتاب جامع السعادات به زبان فارسی است که به درخواست فتحعلی شاه قاجار با اندکی اضافات در باب عدالت و اخلاق اجتماعی و سیاسی تألیف شده است. ملاّ احمد نراقی در کتاب معراج السعاده در بحث عدالت ، وقتی از اقسام آن سخن به میان می آورد ، مهم ترین و بهترین نوع عدالت را، عدالت حاکمان و پادشاهان و مسئولان جامعه یاد می کند، زیرا وی بر این باور است که عدالت اینان با عدالت فردی و اجتماعی رابطه سببی و مسببی دارد و این عدالت منشأ و علتِ سایرِ عدالت ها است. اگر عدالت حاکمان تحقق یابد از باب «اَلنّاسُ فِی دِینِ مُلُوکِهِمْ» عدالت در میان مردم و جامعه تحقق و گسترش خواهد یافت و به همین سبب این عدالت، اشرف و افضل عدالت ها به شمار می آید .
این کتاب، به پنج باب و چندین فصل با عناوین زیر تقسیم شده است:  
باب اوّل: بیان بعضی مقدمات نافعه، از حالات نفْس و منفعت فضایل اخلاق
باب دوم: سبب انحراف اخلاق از جاده پسندیده و حصول اخلاق ذمیمه
باب سوم: در بیان محافظت اخلاق حمیده از بیرون رفتن از حدّ اعتدال
باب چهارم: در تفصیل انواع اخلاق و بیان شرافت فضایل و کیفیّتِ اکتسابِ آن ها 
مقام اوّل: عدالت 
مقام دوم: در بیان معالجه اخلاق ذمیمه ای که متعلّق است به قوّه عاقله 
مقام سوم: بیان صفات رذیله و اخلاق جمیله که متعلّق به قوّه غضبیّه است 
مقام چهارم: بیان آنچه متعلّق است به قوّه شَهَویّه، از رذایل صفات و کیفیت 
مقام پنجم: صفاتی که متعلّق است به سه قوّه عاقله، غضبیّه، شَهَویّه یا به دو قوّه 
باب پنجم: اسرار و آداب عبادات

خرید کتاب معراج السعاده

نسخه ی چاپی کتاب معراج السعاده را می توانید از طریق سایت و یا نرم افزار فراکتاب خریداری کنید و از خواندن آن لذت ببرید. همچنین می توانید معراج السعاده pdf را از طریق نرم افزار فراکتاب دانلود کنید.

برشی از متن کتاب

شبهه ‏ای نیست در این که فقر با صبر و رضا و قناعت، افضل و بهتر است از غنای با حرص و امساک و بُخل. همچنین شک نیست که غنای با سخاوت و بذلِ مال در راه خدا و تعمیرِ طریقِ آخرت، بهتر است از فقر با حرص و شکایت. ولی در دو موضع اختلاف است:
اوّل این که: آیا فقیرِ صابرِ راضی، که به اندک چیزی قانع باشد و نارضایی از فقر خود نداشته باشد بهتر است، یا غنیّ سخی، که مال خود را در راه خدا بذل نماید؟ برخی اوّل را ترجیح داده اند، و برخی دومی را. این سخن در صورتی است که آن غنی هم دلبستگی به مال نداشته باشد و وجود و عدمِ آن نزد او مساوی باشد؛ و علامتش این است که، اگر آنچه دارد، از دست او در رود، مطلقا در دلش تفاوتی به هم نرسد و اصلاً حُزن بر او دست ندهد و آن فقیر هم به این نحو باشد که، اگر ثروتی به او عاید شود، با بی چیزی نزد او تفاوتی نکند. امّا با وجودِ علاقه و محبّتِ غنی به مال، سخنی نیست که هر چه عطا و بذل در راه خدا کند، فقیرِ راضی افضل است؛ و اگر فقیر هم علاقه به دنیا داشته باشد، هر کدام علاقه و محبّت او کمتر است، او افضل و بالاتر است.

سخن در غنیّ سخی و فقیر راضی است، که هیچ یک را دلبستگی نباشد؛ و حق آن است که فقیر، به مراتب افضل و بالاتر است، و هر قدر که غنی عطا و بذل کند، مرتبه آن فقیر برای او نیست.
همچنان که روایت شده: «روزی پیغمبر صلی الله علیه و ‏آله و سلم به اصحاب خود فرمود: بهترین مردم کیست؟ عرض کردند: مال داری که حقّ خدا را به جا آورد. حضرت فرمود: این، خوبْ مردی است، ولی او مرادِ من نیست. عرض کردند: پس بهترین مردم کیست؟ فرمود: فقیری که به قدرِ قوّه خود عطا کند.»

دانلود کتاب معراج السعاده

کتاب معراج السعاده pdf و یا به عبارتی نسخه ی الکترونیک آن را می توانید از طریق نرم افزار فراکتاب دانلود کرده و سپس آن را در کتابخوان فراکتاب مطالعه کنید.

دانلود کتاب معراج السعاده

مشخصات کتاب معراج السعاده در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: جمال
نویسنده: ملا احمد نراقی
تعداد صفحه: 880
موضوع: فلسفه و معرفت، اخلاق، زندگی نامه ائمه و بزرگان 
قالب: الکترونیک و چاپی

کتابشناسی ملی :
3344552
شابک :
978-964-202-039-3
سال نشر :
1392
صفحات کتاب :
880
کنگره :
‏‫‬‮‭BP247/75‏‫‫‬‮‭/ن4م6 1392چ‭‮‬
دیویی :
297/61

کتاب های مشابه معراج السعاده