نظر دیگران

نظر شما چیست؟

کتاب لهوف درباره رخدادهایی است که به حادثه کربلا منتهی شده، همچنین اصل جنگ و رخدادهای بعدی آن است. این لهوف ابن طاووس را ابوالحسن میرابوطالبی حسینی ترجمه کرده است.

معرفی کتاب لهوف

کتاب «لُهُوف» ابن طاوس اختصار و اشتهار را با هم جمع کرده و در نزد علمای برجسته شیعه جایگاه مهمی برای خودش باز کرده است به طوری که شهید محراب آیت اللّه سیّد محمد علی قاضی تبریزی می فرماید: «کتاب لهوف سیّد ابن طاوس - رحمة اللّه علیه - نقلیّاتش بسیار مورد اعتماد است و در میان کتب مَقاتل کتاب مَقْتَلی به اندازه اعتبار و اعتماد به آن نمی رسد و در اطمینان بر آن کتاب در ردیف اول کتب معتبره مقاتل قرار گرفته است.»

رهبر معظم انقلاب در خطبه های نماز جمعه تهران چندین مرتبه از روی همین کتاب مقتل ابن طاوس، ذکر مصیبت خوانده است و در نماز جمعه مورخ ۷۷/۲/۱۸ مصادف با یازدهم ماه محرم ۱۴۱۹ هجری قمری، چنین فرمودند: « من امروز می خواهم از روی مقتل ابن طاوس که کتاب «لهوف » است چند جمله ذکر مصیبت کنم و چند صحنه از این صحنه های عظیم را برای شما عزیزان بخوانم، البته این مقتلِ بسیار معتبری است. ابن طاوس - که علی بن طاوس باشد - فقیه، عارف، بزرگ، صدوق، موثّق، مورد احترام همه و استاد فقهای بسیار بزرگی است. خودش ادیب و شاعر و شخصیت خیلی برجسته ای است.

ایشان اولین مقتلِ بسیار معتبر و موجز را نوشتند. البته قبل از ایشان مقاتل زیادی است. استادشان «ابن نما» مقتل دارد، شیخ طوسی مقتل دارد، دیگران هم دارند، مقتل های زیادی قبل از ایشان نوشته اند؛ امّا وقتی « لهوف » آمد، تقریبا همه مقاتل، تحت الشعاع قرار گرفت. این مقتلِ بسیار خوبی است؛ چون عبارات ، بسیار خوب و دقیق و خلاصه انتخاب شده است.»

درباره کتاب لهوف

مؤلف کتاب علی بن موسی بن جعفربن محمّدبن طاووس حسینی گوید: از انگیزه‌های والایی که ما را بر اسلوب و روش این کتاب برانگیخت این بود که بعد از جمع‌آوری کتاب مصباح الزائر و جناح المسافر  را دریافتم که جوانب مختلفه و مستحسنه زیارات را دورنمایه‌ای است، و حاملِ آن از نقل و حمل مصباح یا کتاب بزرگ مزار در اوقاتِ شریفه و اماکن متبرّکه بی‌نیاز می‌گردد. نیز دوست داشتم از این که زائر از حمل کتاب مقتل در زیارت عاشورا در کربلا بی‌نیاز گردد. لذا این کتاب را نوشتم تا همراه مصباح زائر از کتب دیگر مستغنی گردد و از همین‌رو در کتاب حاضر به دلیل ضیق وقت زائر از هرگونه تطویل و تکرار اجتناب شد، با آن که ابواب گوناگون کربلا برای ارباب ایمان آورده شد، چه، ما در اجساد کلمات روح معانی سازگار با آن را به کار بردیم. و آن را به کتاب: «الملهوف علی قتلی الطفوف» نامیدم و بر سه مسلک قرار دادم، و این در حالی است که مستعین به خدای مالک رؤوف می‌باشم. 

فهرست کتاب

پیش نوشت ویراستار
پیش نوشت مترجم
نشانه‌ها و حوادثی که پس از شهادت امام حسین آشکار گردید
نویسندگان مقتل تا زمان سید بن طاووس
شرح حال موجز سید بن طاووس
پیرامون این کتاب
متن کتاب الملهوف علی قتلی الطفوف
مقدمه
در امور مربوط به پیش از جنگ
در شرح حال جنگ و اموری که نزدیک و مربوط بدان است
پیرامون امور پس از شهادت حسین‌

برشی از متن کتاب لهوف

فقط یزید و همپالکی‌هایش نبودند که با حسین‌ علیه السلام جنگیدند، بلکه همه حاکمان پس از یزید نیز در مقابل ارادتمندان ساحت قدس حسین شهیدعلیه السلام ایستادند و کوشیدند بر روی واقعه کربلا پرده کشیده، یا آن را مخدوش سازند. لیکن پروردگار اِبا دارد جز آن که نورش را به اتمام برد، اگر چه مشرکان آن را نپسندند، ولی از زمان وقوع واقعه کربلا تا این هنگام بسیاری از افراد با آیین‌های گونه‌گون و زبان‌های ناهمگون درباره کربلا کتاب‌ها نوشته‌اند. سوگمندانه از بیشتر کتُبِ مقاتل کهن جز اسمی برجای نمانده است و یا به آتش کشیده شده و یا به سرقت رفته، و یا دستخوش تلف و نابودی گردیده است.

و این از آن‌روست که از حسین‌ علیه السلام و قیامش نامی و نشانی بجای نماند تا مبادا آزادمردان و آزادی‌خواهان از آن راه بگذرند و درس حرّیت بیاموزند و آن‌چه از مقاتل کهن به دست ما رسیده بسیار ناچیز است یا تاریخ از آن‌ها نامی به میان آورده بسیار اندک است. در این فصل نام کسانی برده می‌شود که از زمان واقعه کربلا تا زمان سیدبن طاووس و زمان تالیف این کتاب مقتل نوشته‌اند. 

دانلود مقتل لهوف

نسخه الکترونیک مقتل لهوف را در نرم افزار فراکتاب دانلود کنید و بدون نیاز به اینترنت آن را مطالعه نمایید یا آن را به صورت آنلاین مطالعه نمایید. این ترجمه کتاب لهوف در 224 صفحه در اختیار شماست.

دانلود مقتل لهوف مشخصات مقتل لهوف در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: دلیل ما
نویسنده: سیدابن طاوس
مترجم: ابوالحسن میرابوطالبی حسینی
تعداد صفحه: 224
موضوع: مقتل امام حسین علیه السلام
قالب: الکترونیک

 

کنگره :
‫‬‭‬‮‭BP41/5‫‭/‮الف‬2ل9041 1381ب
دیویی :
‫‬‭‬‮‭297/9534
کتابشناسی ملی :
‭م‌81-15223
شابک :
964-7528-59-0
سال نشر :
1381
صفحات کتاب :
224

کتاب های مشابه لهوف