امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 5,000
نظر شما چیست؟
حج یاد خداست و ارتباط قلبی انسان با خدا یکی از عالیترین روشهای تقویت دین است. حج فریضه بزرگ اسلامی و دینی که دارای ابعاد گوناگون معنوی، اخلاقی، فرهنگی، اعتقادی، فردی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است. حج فریضه ای که از بُعد انسان سازی، تکامل معنوی، تجدید ذکر خدا و قیامت، عامل پیوند انسانها به مبدأ و معاد و تجلی روح تعبد و تسلیم است، حج خضوع و تذلل انسان را در برابر قدرت مطلقه جهان هستی به نمایش می گذارد . حج مسلمانان را از مسائل و مشکلات جهان اسلام آگاه می سازد تا در پی چاره جویی برآیند و چهره شرک و مشرکان و الحادو ملحدان و دشمنان توطئه گر را افشا می کند. حج عامل ارتباط دینداران و درنتیجه اقتدار بیشتر در برابر دنیای کفر و شرک است. حج امکان همفکری و مشاوره مسلمین برای حل مشکلات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دنیای اسلام را فراهم می سازد. حج پاسداری از هویت تاریخی مسلمین و یادآورنده خاطرات تاریخ اسلام و قهرمان مکتب انبیاء و حج گذاران بزرگ تاریخ مانند حضرت ابراهیم، حضرت اسماعیل، هاجر، پیامبر بزرگوار اسلام، امام علی(ع) و دیگر بزرگان تاریخ ادیان ابراهیمی است. حج پیوند روحی میان دین داران وبنیانگذار دین ایجاد می کند و مسلمانان با انجام مراسم حج با آثار حضرت ابراهیم خلیل و حضرت محمد(ص) و دیگر انبیا و اولیای الهی آشنا می شوند.
حج عامل بریدن از علایق ووابستگیهای خانوادگی، شخصی و سلیقه ای است و انسان وقتی از یک روند معمول و محیط عادی جدا می شود زمینه رشد و گسترش فکر واندیشه و فراگیر شدن علایق و عواطف او فراهم می گردد و همه فواید هجرت دراین سفر زیارتی و معنوی بدست می آید و در پرتو مراسم عبادی حج که توسط مسلمانان جهان برگزار می گردد، مانور قدرت امت اسلامی شکل می گیرد و مسلمانان می توانند نیروهاو امکانات دنیای اسلام را بهتر بشناسند و فریاد اعتراض و برائت خویش را نسبت به نظام شرک و رفتار مشرکان اعلام کنند.

سخن حضرت امام خمینی قدس سره الشریف درباره حج:
حج کانون معارف الهی است که از آن محتوای سیاست اسلام را در زوایای زندگی باید جستجو کرد، حج پیام آور ایجاد و بنای جامعه ای به دور از زوائد مادی و معنوی است. حج تکرار همه صحنه های عشق آفرین زندگی یک انسان و یک جامعه متکامل در دنیاست.(صحیفه نور، ج20، ص 292)
صفحات کتاب :
85
کنگره :
‫BP38/09‭‬ ‭/ح3‫‭س8 1391
دیویی :
‫‭‭‬‮‭297/9515
کتابشناسی ملی :
3031992
شابک :
978-964-9975-72-6‬
سال نشر :
1391

کتاب های مشابه حج از نگاه نهج البلاغه