دسته‌بندی‌ها:
آموزشی اخبار و رویدادهای حوزه کتاب بررسی و نقد کتاب خلاصه کتاب عمومی مسابقات و چالش های کتابخوانی معرفی انتشارات معرفی کتاب معرفی نویسندگان و مترجمان
مجله فراکتاب
پیش فرض

شهیده زینب کمایی

بهمن 1401 . فراکتاب

زندگی نامه شهیده زینب کمایی، از شهدای ترور در زمان انقلاب است که به‌دست منافقین به شهادت رسید. دختر چهارده‌ساله‌ای که فعالیت‌های فرهنگی_انقلابی او در دوران ملتهب انقلاب، با هدف ایجاد روشنگری در جامعه‌ی شاهین‌شهر اصفهان، باعث شد تا در نهایت منافقین با احساس خطر از ادامه‌ی این فعالیت‌ها، تصمیم به قتل او بگیرند. با وجود سن پایین، اما زینب کمایی فعالیت‌های انقلابی و فرهنگی خود را به‌طور گسترده و جدی پیگیری می‌کرد. فعالیت در کلاس‌های جامعه زنان، فعالیت‌های پرورشی و تربیتی در دبیرستان، ارتباط با امام جمعه شهر و فعالیت در بسیج، از جمله راه‌هایی است که زینب کمایی برای اصلاح و بهبود وضعیت فرهنگی شاهین‌شهر برگزیده بود و در آنها فعالیت مستمر داشت.

شهیده زینب کمایی

میترا کمایی در هشتم خردادماه سال ۱۳۴۶ در آبادان و در خانواده‌ای مذهبی متولد شد. میترا فرزند ششم خانواده بود. با شروع جنگ ایران و عراق و تخلیه مناطق جنوب‌غربی ایران که مورد حمله عراق گرفته بود، از جمله آبادان و خرمشهر، میترا کمایی به همراه خانواده خود از آبادان به شاهین‌شهر اصفهان مهاجرت و در این شهر فعالیت‌های انقلابی خود را شروع می‌کند. میترا و خانواده‌اش در حالی به شاهین‌شهر نقل مکان کردند که ۴ عضو دیگر خانواده، در آبادان ماندند و حاضر به رفتن نشدند. دو برادر میترا برای مقابله با دشمن و جنگیدن در خط مقدم، و دو خواهرش به نام‌های مینا و مهری، برای امدادرسانی به مجروحین در پشت جبهه فعالیت داشتند.

زینب کمایی در کنار خانواده

زینب کمایی در کنار خانواده

 

میترا بسیار پخته‌تر از سن و سالش فکر و عمل می‌کرد و رشد شخصیتی او به لحاظ دینی هم متفاوت از هم‌سن و سالانش بود. میترا کمایی به خواست و علاقه‌ قلبی خودش، نامش را به زینب تغییر داد و از همه می‌خواست او را با اسم زینب خطاب کنند.

او همیشه در اعتراض به نامی که برایش انتخاب کرده بودند، می‌گفت: «مادربزرگ، این هم اسم بود برای من انتخاب کردی؟ اگر در آن دنیا از شما بپرسند که چرا اسم مرا میترا گذاشته‌اید، چه جوابی می‌دهید؟ من دوست دارم اسمم زینب باشد. من می‌خواهم مثل زینب(س) باشم».

از اقدامات جالب زینب کمایی داشتن برنامه‌ی خودسازی است که از کوچکترین تا بزرگترین اعمال و افعالش را کنترل می‌کرد؛ از ورزش صبگاحی و کم‌خوردن صبحانه و ناهار و شام گرفته تا خواندن نماز اول وقت، نماز شب، نماز غفیله، نماز نافله و…

دفتر خود سازی زینب کمایی

اعتقادات دینی در زینب کمایی چنان عمیق و ریشه‌دار بود که همیشه وصیت‌نامه می‌نوشت. آخرین وصیت‌نامه شهیده زینب کمایی در تاریخ سیزدهم اسفندماه ۱۳۶۰ و ۱۸ روز قبل از شهادتش نوشته شده است.

شهادت زینب کمایی

زینب کمایی در جریان شکل‌گیری راهپیمایی درخصوص اعتراض به بدحجابی و بی‌حجابی در آخرین نفس‌های سال ۱۳۶۰ و نزدیک به سال نو، بعنوان یکی از سردمداران راهپیمایی حضور داشت و شناسایی شد. چند روز بعد از این جریان، در اولین شب فروردین سال ۱۳۶۱، زینب کمایی در مسیر بازگشت از مسجد به خانه، توسط منافقین ربوده شده و با گره زدن چادرش او را به شهادت رسید. پیکر شهیده کمایی ۳ روز بعد در نزدیکی منزل ایشان کشف و همزمان با تشیع پیکر ۳۶۰ شهید عملیات فتح‌المبین در اصفهان تشیع و به خاک سپرده شد.

کتاب من میترا نیستم

وصیت‌نامه زینب کمایی

خدایا نگذار نقاب نفاق و بی‌طرفی بر چهره‌مان افتد و در این هنگامه جنگ، حسین را تنها گذاریم. اینها از یزید بدترند و جایگاهشان اسفل السافلین است و بس.

«ماذا وجدک من فقدک و ماذا فقد من وجدک» چه یافت آن کسی که تو را گم کرد و چه گم کرد آن کس که تو  را یافت. (قسمتی از مناجات امام حسین علیه السلام)

از شما عاشقان شهادت می‌خواهم که راه این شهیدان به خون خفته را ادامه دهید. هیچ‌گاه از پشتیبانی امام سرد نشوید. همیشه سخن ولی فقیه را به گوش جان بشنوید و به کار ببندید . چون هرکس روزی به سوی خدا باز خواهد گشت.

همیشه به یاد مرگ باشید تا کبر و غرور و دیگر گناهان شما را فرا نگیرد . نمازهایتان را فراموش نکنید و برای سلامتی امام‌مان همیشه دعا کنید و در انتظار ظهور مهدی (عج) باشید.

مادرجان تو که از بدو تولد همیشه پرستار و غمخوار من بودی حال که وصیت‌نامه مرا می‌خوانی خوشحال باش که از امتحان خدا سربلند بیرون آمده‌ای و هرگز در نبود من ناراحت نشو؛  زیرا که من در پیشگاه خدای خود روزی می‌خورم و چه چیزی از این بهتر است که تشنه‌ای به آب برسد و عاشقی به معشوق.

مادرجان می دانم که برای رساندن من به این مرحله از زندگی زحمات بسیار کشیده ای و به همین دلیل تو را به رنج‌های حضرت زینب سلام الله علیها قسم می‌دهم مرا حلال کن و مرا دعای خیر بفرما.

در آخر از همه شما خواهران و برادران عزیزم و تمام دوستانم تقاضا می‌کنم که مرا حلال کنند و اگر من باعث ناراحتی شده‌ام ،مرا ببخشید. شما را به خون جوشان حسین علیه السلام قسمتان می‌دهم دعا برای امام را فراموش نکنید.

کتاب درباره‌ی زینب کمایی

در حوزه‌ی فرهنگی فعالیت‌های زیادی برای ارج نهادن به این شهیده جوان که همه او را شهید حجاب می‌دانند، صورت گرفته است. کتاب‌های «من میترا نیستم»، «زینب خانم»، «راز درخت کاج» و مستند «من میترا نیستم» شاهدی بر این ادعا است.

کتاب راز درخت کاج

کتاب راز درخت کاج به قلم معصومه رامهرمزی، اولین کتابی است که حول محور خاطرات این شهیده بزرگوار نگاشته شد و نخستین بار در سال ۱۳۸۸ به چاپ رسید. کتاب راز درخت کاج شامل گفته‌های مادر شهید زینب کمایی است.

کتاب من میترا نیستم

معصومه رامهرمزی باتوجه به اینکه کتاب راز درخت کاج را با اطلاعات کلی‌تر به چاپ رسانده بود و بیشتر به خاطرات مادر زینب پرداخته شده بود و برخی جنبه‌های شخصیتی زینب و نوع فعالیت‌هایش برای مخاطبان در هاله‌ای از ابهام قرار داشت، با جستجو برای مستندات و دریافتن اطلاعات بیشتر درباره شهیده کمایی، کتاب من میترا نیستم را با جزئیات بیشتر و اطلاعات دقیق‌تری برای پاسخ به انتظارات مطرح‌شده از سمت مخاطبان نوشت و به چاپ رساند.

خرید کتاب من میترا نیستم

خلاصه کتاب من میترا نیستم | شهیده زینب کمایی

کتاب من میترا نیستم

pdf کتاب من میترا نیستم با 40% تخفیف ویژه و کتاب چاپی آن با 25% تخفیف در سایت فراکتاب به همراه ارسال رایگان نسخه چاپی به فروش می رسد.

خربد کتاب من میترا نیستم

کتاب زینب خانم

کتاب زینب خانم به قلم عاطفه سادات موسوی، روایتگر خاطرات زینب کمایی است که با زبانی ساده و روان برای نوجوانان و جوانان نوشته شده است. در کتاب زینب خانم، نویسنده سعی بر این داشته تا با معرفی شهیده زینب کمایی بعنوان یک قهرمان ملی، نوجوانان و جوانان را به الگوبرداری از سبک زندگی زینب کمایی تشویق کند.

15 تخفیف
کتابک
ناشر
عاطفه سادات موسوی
نویسنده
خرید کتاب
خرید کتاب

 

کتاب زینب خانوم

کتاب دختران ا.پی.دی

کتاب دختران ا.پی.دی نیز شامل خاطرات خواهر بزرگتر زینب، سرکار خانم مینا کمایی از روزهایی است که بعنوان امدادگر در دوران دفاع مقدس در پشت جبهه در خدمت ایران و اسلام بود. این کتاب به همت لیلا محمدی نگاشته شد و توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسید.

 

عکس دستنوشته‌های زینب کمایی

از زینب کمایی دست‌نوشته‌های بسیاری باقی مانده است که برخی از آنها را در ادامه باهم می‌بینیم.

دست نوشته زینب کمایی

 

مزار شهیده زینب (میترا) کمایی

قبر شهیده زینب کمایی در گلستان شهدای اصفهان واقع است.

قبر شهیده زینب کمایی

 

اقدامات فرهنگی در راستای معرفی شهیده زینب کمایی

در مهرماه سال ۱۳۹۹ در طی مراسم یادواره شهید عفاف و حجاب، شهیده زینب کمایی، از تندیس این شهید ارزنده در شاهین‌شهر اصفهان رونمایی شد.

ازجمله حاضران در این مراسم می‌توان به خواهر شهیده کمایی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، فرمانده سپاه صاحب‌الزمان (عج)، امام جمعه شاهین شهر، فرماندار شهرستان، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، فرامرز رادمنش رئیس اداره متبوع و جمعی از مدیران کشور، استان و شهرستان اشاره کرد.

تندیس شهیده زینب کمایی در میدان شهید کمایی واقع در بخش شمالی شاهین‌شهر، در منطقه‌ای رو به‌توسعه و در نزدیکی بهشت معصومه شاهین‌شهر نصب ‌شده است.

خانواده شهیده زینب کمایی

برای ثبت رای روی ستاره ها کلیک کنید!
[تعداد: 54 میانگین: 4.4]
فراکتاب
فراکتاب
سوگند
12 اسفند 1402

خوش به سعادتش ، یه دختر کم سن و سال و بسیار فهمیده ، درس بزرگی بود برام ، الهی آنی و کمتر آنی دستم را رها نکن.

جدیان
16 دی 1402

منافقین شقی ترین انسانهای آدم نما در زمینند.مقام این شهیده عزیز خیلی بالاست که بدست این افراد شهید شده است.

به نام خدا وند یکتا
04 آبان 1402

خیلی عالی بود انشاالله قسمت من وکسانی که شهادت رو دوست دارن به مقام شهادت برسن

ستایش
09 مرداد 1402

زینب جان با اینکه هیچوقت ندیدمت اما دلم حسابی برایت تنگ شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *