دسته‌بندی‌ها:
آموزشی اخبار و رویدادهای حوزه کتاب بررسی و نقد کتاب خلاصه کتاب عمومی مسابقات و چالش های کتابخوانی معرفی انتشارات معرفی کتاب معرفی نویسندگان و مترجمان
مجله فراکتاب
پیش فرض

کتابفروشی های معروف جهان کدامند ؟

آبان 1401 . فراکتاب

آیا تا به حال درباره کتابفروشی های معروف جهان شنیده‌اید؟ برخی اوقات کتاب فروشی‌هایی از کشورهای مختلف به واسطه تاریخچه‌ای که در پشت ‌آنهاست تبدیل به یک مرکز شاخص در دنیا می‌شوند و حتی به عنوان یک مرکز توریستی مورد بازدید قرار می‌گیرند.
مطالعه درباره دلیل شهرت محبوب‌ترین کتاب فروشی‌های سراسر دنیا و جایگاهشان از کارهای جذابی است که با خواندن این محتوا به آن میپردازید.

معرفی کتابفروشی های معروف جهان

یکی از سوالاتی که ممکن است برای افراد پیش بیاید آن است که چه دلیلی باعث می‌شود یک کتابفروشی معروف شود؟ و در بین سایر کتاب فروشی‌ها اهمیت ویژه‌ای پیدا کند. پاسخ این سوال آن است که برخی عوامل مثل نوع طراحی و معماری خاص فضا، تاریخچه آن بنا یا نوع فهرست‌ کتاب‌های موجود در آن می‌تواند در شهرت کتاب فروشی‌ها نقش داشته باشد.

 

در ادامه به برخی از مطرح‌ترین مراکز فروش کتاب و محل آنها اشاره خواهیم کرد تا شما را با دنیای کتابفروشی‌ها آشنا کنیم.

1. کتابفروشی Cook & Book، بروکسل، بلژیک

کتاب فروشی Cook & Book (کتاب و آشپزی) در کشور بلژیک قرار دارد. طراحی این بنا به گونه‌ای است که به هشت قسمت مختلف تقسیم شده و در هر بخش کتاب‌هایی در دسته بندی منحصر به فردش به فروش می‌رسد. یکی از نکات قابل توجه کتابفروشی Cook & Book آن است که فضای اختصاصی برای خوردن نهار یا شام در هر بخش درنظر گرفته شده.

کتابفروشی-Cook-&-Book

هر قسمت از این کتاب فروشی به تناسب موضوع آن بخش دکوراسیون و دیزاین خاصی دارد به طور مثال در بخش ادبیات 800 کتاب از سقف آویزان است و چشمان هر بیننده‌ای را به سمت بالا خیره می‌کند. شما علاوه بر کتاب می‌توانید سوغاتی‌های دیگری مثل از این فروشگاه تهیه کنید.

2. Shakespeare and Company، پاریس، فرانسه

کتاب فروشی اصلی Shakespeare and Company که در فرانسه قرار دارد، یکی از کتابفروشی‌های مشهور این شهر است. شاید در نگاه اول و از داخل خیابان هیچ نکته ویژه‌ای درباره این کتاب فروشی پیدا نکنید؛ اما این محل از لحاظ تاریخی قدمت بسیاری دارد. این کتابفروشی روزی پاتق نویسندگان و شاعران معروفی همچون جیمز جویس، ازرا پاوند و ارنست همینگوی بوده.

Shakespeare and Company، پاریس، فرانسه

زمانی که وارد این کتاب فروشی می‌شود از کف تا سقف کتاب‌های زیاد و رنگارنگی را مشاهده می‌کند که گاها بدون ترتیب خاصی روی یکدیگر چیده شده‌اند. این محل در زمان جنگ جهانی دوم بسته شده و در سال 1951 مجددا فعالیتش رو شروع کرد و تبدیل به یکی از مراکز محبوب برای خرید کتاب و بازدید توریست‌ها شد.

3. The Bookworm، پکن، چین

در لیست کتابفروشی های معروف جهان، نباید کتاب فروشی The Bookworm (خوره کتاب) را از قلم انداخت. همانطور که از اسم این فروشگاه هم پیدا است این مرکز یکی از محبوب‌ترین کتابفروشی‌ها برای علاقه‌مندان کتاب‌خوانی در پکن است. در این کتاب فروشی یک کافه جذاب هم قرار داد که می‌تواند میزبان خوبی برای آنها باشد.

The Bookworm، پکن، چین

این کتاب فروشی بزرگ در چین می‌تواند محل خوبی برای گذراندن وقت، مطالعه، اجاره کتاب، خوردن غذا و حتی انجام بازی‌های فکری باشد.

4. Boekhandel Selexyz Dominicanen در ماستریخت، هلند

این کتابفروشی واقع در هلند یکی از جذاب‌ترین فضاها از لحاظ معماری و تاریخی است. کلیسای دومینیکن با سبک معماری گوتیک در قرن سیزدهم ساخته شد و امروزه تبدیل به یک مرکز فروش کتاب با حس و حالی حماسی و متفاوت شده است. ساختمان اصلی این فضا به مدت 2 قرن بلا استفاده بوده و در حدود 12 سال پیش تعمیر و به عنوان کتاب فروشی مورد استفاده قرار گرفته است.

Boekhandel-Selexyz-Dominicanen-در-ماستریخت،-هلند

بخش‌های مختلف فضای داخلی این کلیسای قدیمی امروز تبدیل به قفسه‌های کتاب شده‌اند و تجربه جدیدی برای بازدیدکنندگان آن میسازند. این فضا سرشار از حس تاریخی و رویا گونه است. قوس‌های تیز داخلی، ستون‌ها، سقف بلند و قفسه‌های پر از کتاب، افراد را همزمان محو معماری و دنیای کتاب‌ها می‌کند.

5. Cafebreria El Pendulo، مکزیکو سیتی، مکزیک

اگر به کتاب و فضای سبز علاقه دارید، بدون شک کتابفروشی Cafebreria El Pendulo در مکزیک یکی از جاهایی است که عاشق آن خواهید شد. قفسه‌های بلند از زمین تا سقف، چندین طبقه چینش کتاب و همینطور تزئینات بوسیله گیاهان، فضای گرم و دلچسبی را ساخته‌اند که بینندگان را تحت تاثیر قرار میدهد.

Cafebreria-El-Pendulo،-مکزیکو-سیتی،-مکزیک

بیشتر شهرت این مکان به دلیل طراحی متفاوت آن است که فضاهایی همچون کتابفروشی، بار، کافه و اقامتگاه‌های راحت را شامل میشود.

6. کتابفروشی اسرار آمیز، منهتن، نیویورک

کتابفروشی اسرارآمیز یا Mysterious Bookshop عظمت یا طراحی بخصوصی ندارد. اما شهرت آن به دلیل تاسیس توسط نویسنده و ویراستار بزرگ “اتو پنزلر” می‌باشد. موضوع کتاب‌های این فروشگاه عموما ژانر رمز آلود و فانتزی است. بنابراین علاقه‌مندان این نوع کتاب‌ها از طرفداران ویژه این کتاب فروشی محسوب میشوند.

Mysterious Bookshop - کتابفروشی اسرار آمیز، منهتن، نیویورک

جالب است بدانید کتابفروشی اسرارآمیز در منهتن دارای بزرگترین مجموعه کتاب شرلوک هلمز در جهان است و هرنوع رمان پلیسی، جنایی، معمایی و هیجان انگیز در آن پیدا میشود.

7. ال آتنئو، بوئنس آیرس، آرژانتین

مرکز فروش El Ateneo در آرژانتین یکی از متفاوت‌ترین کتابفروشی‌ها از لحاظ فضا و معماری میباشد. ترکیب یک فضای کلاسیک بسیار جذاب با محل خرید و خواندن کتاب‌ها حس اشرافی‌گری و عظمت را به بینندگان منتقل میکند. این کتاب فروشی در سال 1919 به عنوان یک تئاتر ساخته شد و مورد استفاده قرار گرفت اما در سال 2000 کاربری آن به یک کتابفروشی تغییر پیدا کرد و هویت جدیدی گرفت.

ال آتنئو، بوئنس آیرس، آرژانتین

عظمت کتابفروشی El Ateneo باعث شده تا بیش از 120000 نسخه کتاب در آن قرار بگیرد و قفسه‌های مختلف میزان کتاب‌هایی از ژانرهای ادبی، داستانی، علمی و… شوند. این فضایی است که افراد میتوانند علاوه بر خرید کتاب، به مطالعه آنها و نگاه کردن به یک تئاتر قدیمی زیبا بپردازند.

8. کتابفروشی City lights، سانفرانسیسکو، آمریکا

یکی از مراکز جالب و شناخته شده در لیست کتابفروشی های معروف جهان، فروشگاه کتاب چراغ‌های شهر یا City lights است. این محل در سال 1953 توسط شاعر معروف “لارنس فرلینگی” و “پیتر دی مارتین” تاسیس شد. این فضا به سرعت در همان زمان تبدیل به یک محل ادبی برای مطالعه و خرید کتاب شد که جوانان زیادی را ترغیب به مطالعه کرد.

کتابفروشی City lights، سانفرانسیسکو، آمریکا

این کتاب فروشی نیز مثل Shakespeare and Company فرانسه، محلی برای تعامل مشتریان با یکدیگر و صحبت های ادبی بود. علاوه بر آنکه مشتریان میتوانستند به طور مستقیم با ناشران کتاب‌ها نیز دیدار کنند. در حال حاضر نیز کتاب فروشی چراغ‌های شهر مورد توجه بسیاری قرار گرفته و تبدیل به یک فروشگاه شاخص کتاب شده است.

9. لیوراریا دا ویلا، سائوپائولو، برزیل

کتاب فروشی Livraria da Vila یکی از مراکز شناخته شده در جهان می‌باشد. طراحی و دکوراسیون جذاب و متفاوت بیرون و داخل این کتاب فروشی باعث شده تا مورد توجه قرار گیرد. همه چیز در طراحی این کتاب فروشی فرمی دوار و منحنی شکل دارد؛ حتی قفسه‌ها یا پله.

لیوراریا دا ویلا، سائوپائولو، برزیل

قفسه انواع کتاب‌ها به شکل جالبی درون فضا قرار گرفته اند و محیطی مدرن و متمایز را بوجود آورده‌اند.

10. کتابفروشی آتلانتیس، اویا، سانتورینی، یونان

تاریخچه کتابفروشی آتلانتیس از جایی شروع میشود که در سال 2002 دو دانشجوی آمریکایی در زمان سفر به جزیره اویا در کشور یونان متوجه شدند آنجا هیچ فروشگاه کتابی وجود ندارد. بنابراین تصمیم گرفتند به آنجا نقل مکان کنند و فروشگاه خودشان را تاسیس کنند. این فروشگاه نه عظمت آنچنانی دارد نه تاریخچه طولانی اما دلیل اصلی شهرت آن معماری و طراحی منحصر به فرد آن میباشد.

کتابفروشی آتلانتیس، اویا، سانتورینی، یونان

ظاهر خارجی این کتابفروشی سفید رنگ به همراه رنگ لعاب زرد و سبزی درختان است. چیزی که نظر افراد را جلب میکند، سازگاری آن با اقلیم و معماری سایر بخش‌های جزیره است که کاملا در دل آن فرو رفته. طراحی ساده در عین حال جدید آن باعث شده تا در نگاه اول هر بیننده‌ای را کنجکاو کند. در داخل فضا کتاب‌ها گاها بدون ترتیب خاصی چیده شده اند و گوناگونی و رنگارنگی آنها به فضا شکل میدهد.

11. Livraria Lello PortoT پورتو، پرتغال

شهرت این کتابفروشی به دلیل قدمت 100 ساله آن میباشد. Livraria Lello PortoT معماری بسیار جالب و منحصر به فردی دارد. زمانی که وارد این فروشگاه میشوید اولین چیزی که نظرتان را جلب میکند پلکان گرد قرمز رنگی است که دو طبقه را به یکدیگر مرتبط می‌کند. این پله به نام “پلکان به سوی بهشت” شناخته میشود و طراحی آن از گالری پاریس لافایت الهام گرفته شده است.

Livraria-Lello-PortoT-پورتو،-پرتغال

دیوارهای این بنا دارای جزئیات زیاد و سقف تزئین شده می‌باشد. شیشه‌های رنگی و چند تیکه، تلاولو با شکوهی را در طول روز داخل فضا ایجاد می‌کند و افراد را تحت تاثیر قرار میدهد.

12. Libreria Acqua Alta، ونیز، ایتالیا

فروشگاه کتاب Libreria Acqua Alta یکی از کتابفروشی های معروف جهان بشمار می‌آید. سبک  کلاسیک این کتابفروشی و نمای ویترین این مغازه از جذاب‌ترین بخش‌های آن بشمار می‌آید. از آنجایی که محل این مغازه در کنار کانال‌های آبی قرار گرفته است چندین قایق به صورت نمادین در داخل آن قرار گرفته و کتاب‌ها در اطراف آن چیده شده است.

Libreria Acqua Alta، ونیز، ایتالیا

هر ساله بعد از سیل و جاری شدن آب در این مغازه، احتمال خیس شدن کتاب‌ها وجود دارد. بنابراین صاحب آن، کتاب‌ها را بر روی بلندی و داخل قایق‌ها، وان ها و یک اتاقک تله کابین قرار داده تا از آب محفوظ بمانند. در این فروشگاه علاوه بر کتاب کارت پستال و آثار هنری هم یافت میشود که بازدیدکنندگان میتوانند به عنوان سوغاتی تهیه کنند.

 

در این محتوا 12 مورد از کتابفروشی های معروف جهان را معرفی کردیم. هر یک از این مغازه‌ها دارای ویژگی‌ها و تاریخچه خاصی هستند که باعث محبوبیت آنها میشود. بنظر شما کدام یک از این فروشگاه‌ها دیدنی‌تر هستند؟ شما دوست دارید از کدام کتابفروشی بازدید کنید؟ از اینکه با فراکتاب همراه بودید از شما متشکریم.

برای ثبت رای روی ستاره ها کلیک کنید!
[تعداد: 0 میانگین: 0]
فراکتاب
فراکتاب
دیدگاه شما چیست؟
شما اولین نفری باشید که درباره این مطلب نظر می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *