دسته‌بندی‌ها:
آموزشی اخبار و رویدادهای حوزه کتاب بررسی و نقد کتاب خلاصه کتاب عمومی مسابقات و چالش های کتابخوانی معرفی انتشارات معرفی کتاب معرفی نویسندگان و مترجمان
مجله فراکتاب
پیش فرض

معرفی بهترین کتاب های فن بیان

مرداد 1401 . فراکتاب

کتاب های فن بیان

اولین و مهم‌ترین راه ایجاد ارتباط بین افراد صحبت‌کردن است. با صحبت می‌توان خواسته را با اطرافیان در میان گذاشت، موضوعی را آموزش داد، از حق خود دفاع کرد و… . در واقع به‌صورت کلی صحبت‌کردن راه اصلی و مهم بشر برای رشد پیشرفت است. یکی از ترس‌های افراد سخنرانی و صحبت‌کردن در جمع است.
این موضوع فقط به سخنرانی در جمع‌های بزرگ مربوط نمی‌شود و افراد ممکن است در زمان دفاع خود در دوره کارشناسی ارشد و دکترا نیز نتوانند به‌خوبی هرآنچه که نیاز است را ارائه دهند و در واقع این یک ضعف محسوب می‌شود. دانستن برخی تکنیک‌ها و داشتن اطلاعات حداقل در ارتباط با فن بیان و سخنرانی می‌تواند کمک کند در جنبه‌های مختلف زندگی چه تحصیلی و چه شغلی به‌راحتی با موضوعات کنار آمده و مشکلات را راحت‌تر حل کنید.
اگر صحبت‌کردن در جمع برای شما سخت است بافکر می‌کنید توانایی خوب صحبت‌کردن آن‌طور که دلتان می‌خواهد را ندارید تا انتها همراه ما باشید تا از اهمیت این موضوع با شما صحبت کنیم همچنین بهترین کتاب های فن بیان را به شما معرفی کنیم؛ با کمک این کتاب ها می‌توانید در زمان کوتاهی بسیار اصولی مشکلات خود را حل کنید.

اهمیت فن بیان و سخنوری

اولین و ابتدایی‌ترین راه ارتباطی افراد با یکدیگر زبان بوده، قبل از نوشتن و سایر ابزارها تنها راه ارتباطی افراد این مورد بوده و تاکنون نیز این مورد جز مهم‌ترین و اصلی‌ترین روش‌های ارتباطی با دیگران است.
مهم است به این نکته اشاره کنیم که فرقی ندارد شما در چه جایگاه شغلی هستید یا اینکه چه تحصیلاتی دارید؛ برای اینکه بتوانید با همکاران، مدیران و اطرافیان خود بهتر ارتباط برقرار کنید مهم است از اهمیت فن بیان و سخنوری مطلع باشید. برخی از موارد مهم این مورد عبارت‌اند از:

اعتمادبه‌نفس

بیان رسا و شیوا و اینکه بتوانید به‌خوبی صحبت کنید به شما اعتمادبه‌نفس می‌دهد؛ این اعتمادبه‌نفس در رفتار و صحبت‌کردن بهتر و همچنین ادامه دادن بهتر سخنرانی کمک ویژه‌ای می‌کند.
خود را در شرایط سخنرانی تصور کنید! تصور کنید که به‌خوبی و گیرا در حال صحبت هستید و می‌توانید اضطراب خود را کنترل کنید؛ علاوه بر ارائه تمامی موضوعاتی که برای آن زحمت کشیده‌اید می‌توانید مخاطبان خود را به آنچه برایش تلاش کرده‌اید جذب کنید.

کنترل زمان

فردی که بتواند روی استرس خودکنترل داشته باشد و بر اساس زمان مشخص شده صحبت‌های خود را ارائه دهد می‌تواند به‌صورت بهتری نیز مدیریت زمان داشته باشد. به این توجه کنید که برای افرادی که پای صحبت‌های شما نشسته‌اند زمان موضوعی مهم و در واقع گوهری باارزش است پس سعی کنید به بهترین شکل از آن استفاده کنید.

سوء تفاهم

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در سخنرانی اهمیت دارد بیان صحیح و درست کلمه و جملات است. زمانی که شما در حال صحبت کردند هستید اگر نتوانید پیام خود را به‌درستی انتقال دهید ممکن است مشکلات و سوء تفاهم‌های زیادی برای افراد ایجاد شود؛ به همین دلیل مهم است که برای ارتقا مهارت‌های خود تلاش کنید.

رشد و پیشرفت

تصور کنید که برای مصاحبه کاری پذیرفته شده‌اید؛ مهارت‌های شما در مراحل اولیه تأیید شده و وقت آن است که با مدیر روبه‌رو شوید و درباره عنوان شغلی خود اطلاعاتی را کسب کنید. در این مرحله وقت آن است که مهارت‌های گفتاری خود را اثبات کنید و نشان دهید که فردی لایق برای موقعیت شغلی ذکر شده هستید.
این مورد می‌تواند در شرایط مختلفی نیز باشد؛ برای مثال دانشجویی که به‌خوبی بتواند در پایان‌نامه خود دفاع کد یا در مصاحبه دکترا صلاحیت خود را اثبات کند مسیر رشد و پیشرفت را برای خود هموارتر می‌کند.

معرفی کتاب های فن بیان معروف

اصول سخنرانی و فن بیان به روش تد

تد یکی از معروف‌ترین سخنران‌های دنیا است که حتماً علاوه بر شنیدن نام آن حداقل یکی از کنفرانس‌های افراد موفق در دورهمی‌های وی را دیده‌اید. همایش‌های تد محفلی است برای بهترین‌های هر موضوع تا دور هم جمع شده و در ارتباط با جدیدترین و بهترین دستاوردهای خود صحبت کنند.
افرادی که قصد سخنرانی در همایش تد را دارند علاوه بر سواد کافی و کسب دستاوردها باید لحنی جذاب و گیرا نیز داشته باشند. مدیر شرکت تد، کریستین اندرسون، در این کتاب به‌تمامی افرادی که نیاز به کسب اطلاعات در این زمینه دارند؛ مهارت‌های لازم آموزش داده می‌شود.
باتوجه‌به اینکه در قرن 21 یکی از مهم‌ترین موارد برقراری ارتباط مؤثر است این کتاب توانسته به یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک‌تایمز و یک منبع عالی برای تبدیل‌شدن به سخنران حرفه‌ای تبدیل شود. مطالعه این کتاب و انجام تمرینات آن شما را برای یک سخنرانی عالی آماده می‌کند.

آیین سخنرانی

نویسنده  این کتاب دیل کارنگی به ارائه آموزش‌های لازم برای مهارت‌های ارتباطی می‌پردازد. کتاب آیین سخنرانی با نام The quick and easy way to effective speaking  و در سال 1962 چاپ شد و از همان زمان توانست به یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین کتاب‌ها تبدیل شود. در این کتاب به مهارت سخنوری با دیدی روان‌شناسی نگاه کرده و درباره تأثیرات آن در روحیه افراد می‌گوید.
نویسنده این کتاب به مخاطبان خود با بیانی گیرا و ساده آموزش می‌دهد که چگونه با مخاطبان و اطرافیان خود به‌درستی ارتباط برقرار کنند و همچنین با ارائه تکنیک‌هایی به بهبود مهارت‌های فردی در این موضوع می‌پردازد و کمک می‌کند افراد در این راه موفق شوند.

قدرت بیان

یکی از کتاب‌های معروف در این مورد کتاب قدرت بیان نوشته برایان تریسی است. در این کتاب نویسنده تلاش کرده تا تمامی رمزها و تکنیک‌های سخنرانی خوب را بیان کند همچنین تمرین‌های کاربردی و عملی را به خواننده‌ها نیز آموزش می‌دهد. تمامی روش‌هایی که در این کتاب گفته شده مورد بررسی قرار گرفته و بر روی تعداد افراد زیادی آزمایش شده است.
در کنار این موارد در بخشی دیگر برایان تریسی در ارتباط با سخنرانی‌هایی که ترغیب کنند کسب‌وکارها است سخن می‌گوید و از تأثیرات این مورد رشد و پیشرفت افراد می‌نویسد. این کتاب شامل 12 فصل است که در هرکدام به‌صورت کامل به آموزش‌های لازم برای خواننده پرداخته شده است.

دقیقاً چه بگوید تا حرفتان را گوش کنند؟

این کتاب در سال 2018 به قلم فیل جونز نوشته شد. این کتاب برای کسانی نوشته شده است که می‌خواهند قدرت کلام خود را چندبرابر کرده و صحبتی مؤثر و تأثیرگذارتر داشته باشند.
در این کتاب به افراد تکنیک‌هایی آموزش داده می‌شود تا کلمات را جادویی به گوش مخاطب برسانند و با شیوه درست سخنرانی تأثیرات مثبتی بگذارند. این کتاب توانست در مدت کوتاهی به یکی از کتاب‌های پرفروش و جذاب تبدیل شود و افراد زیادی مانند یان التمن، ریچارد دیکسون و جان جانچ از این کتاب تقدیر کرده‌اند.

حرف بزن تا برنده شوی

یکی از کتاب‌های پرفروش و پرطرف‌دار دیگر برایان تریسی کتاب حرف بزن تا برنده شوی است که برای مخاطبینی نوشته شده که می‌خواهند به‌صورت درست و اصولی سخنرانی را یاد بگیرند. اگر می‌خواهید با صحبت‌کردن به اطرافیان خود نشان دهید که فردی باهوش و بااستعداد هستید نیاز است که حتماً این کتاب را بادقت مطالعه کنید.
برایان تریسی یکی از موفق‌ترین سخنران‌های دنیاست که کتاب‌های مختلفی در زمینه سخنرانی و فن بیان ارائه کرده است. در این کتاب تکنیک‌هایی به شما آموزش داده می‌شود تا به‌عنوان یک سخنران موفق بتوانید باشهامت و اعتمادبه‌نفس صحبت کنید و نظر تمامی افراد شنونده را جلب کنید. این مهارت بیشتر از هر مورد دیگری می‌تواند شما را در رسیدن به اهداف خود در زندگی مؤثر باشد.

سخن آخر

با صحیح صحبت‌کردن و بیان زیبا داشتن شما می‌توانید به‌راحتی دیگران را متقاعد کرده و به اهداف خود برسید. برای این مورد فن بیان عالی شما را ازآنچه هستید قدرتمندتر و باهوش‌تر نشان می‌دهد. از سمتی دیگر فردی که بتواند بر خود غلبه کند و دیگران را نیز متقاعد کند احترام و توجه زیادی در محیط دارد.
به همین دلیل توصیه می‌شود که از این موضوع به‌راحتی عبور نکنید و در این مورد یکی از کتاب‌های گفته شده را بررس نکنید. باتوجه‌به اینکه کتاب‌های زیادی در این باره نوشته شده است برای ما از پیشنهادهای خود در این زمینه بگویید؛ خوشحال می‌شویم کتاب‌های پیشنهادی شما را در این مورد دانسته و آنها را به دیگران نیز معرفی کنیم.

برای ثبت رای روی ستاره ها کلیک کنید!
[تعداد: 0 میانگین: 0]
فراکتاب
فراکتاب
دیدگاه شما چیست؟
شما اولین نفری باشید که درباره این مطلب نظر می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *