دسته‌بندی‌ها:
آموزشی اخبار و رویدادهای حوزه کتاب بررسی و نقد کتاب خلاصه کتاب عمومی مسابقات و چالش های کتابخوانی معرفی انتشارات معرفی کتاب معرفی نویسندگان و مترجمان
مجله فراکتاب
پیش فرض

معرفی کتاب های مناسب برای نوجوانان

تیر 1401 . فراکتاب

کتاب‌های مناسب برای نوجوانان

نوجوانی دوران ویژه‌ای است که افراد بین کودکی و بزرگسالی گیر می‌کنند. روحیه افراد همچنان روحیه‌ای کودکان است و تمایل به بازی و سرگرمی دارد اما از سمتی دیگر در مسیری و اتمسفری متفاوت قرار گرفته‌اند و باید با مسائل مهم زندگی با دیدی روشن آشنا شوند.
یکی از مواردی که در رشد و پیشرفت افراد تأثیرگذار دارد مطالعه است. البته باید توجه داشت اگر این کار به‌اجبار باشد باعث آسیب‌هایی زیادی می‌شود به همین دلیل در ابتدا توصیه می‌کنیم سعی کنید نوجوانان را به کتاب آموختن علاقه‌مند کنید. در این بخش به بررسی کتاب های مناسب برای نوجوانان می‌پردازیم؛
اگر شما هم والدینی هستید که تمایل به رشد و پیشرفت فرزندشان دارد یا اینکه خودتان یکی از آن نوجوانان آینده‌نگر هستید و به دست به جستجو در گوگل برای این موضوع شده‌اید؛ درست آمده‌اید! این معرفی مخصوص شماست، تا انتها همراه ما باشید.

کتاب مدیریت پول

کتاب مدیریت پول

یکی از مسائل مهمی که به‌تازگی افراد به آن رو آورده‌اند موضوع مدیریت مالی و نحوه بررسی دخل‌وخرج است. یکی از بخش‌های اصلی زندگی یک نوجوان تحصیل در دبیرستان است و به‌جرئت می‌توان گفت در این 700 ساعت از تحصیل هیچ آموزشی درباره کارت اعتباری، بدهی، اجاره، رهن، سهام و اوراق قرضه به دانش‌آموز داده نمی‌شود؛
همین موضوع باعث می‌شود که زمان بزرگ‌شدن نیز نتواند مدیریت مالی صحیحی داشته باشد. در این کتاب رموز اصلی مدیریت مالی به‌صورت بسیار ساده و روان آموزش داده می‌شود و نوجوان را آماده ورود به دنیای بزرگسالان می‌کند.

کتاب نبرد هنرمند

کتاب نبرد هنرمند

کتاب نبرد هنرمند به‌صورت واضح و مشخصی درباره واقعیت‌ها و مسائل زندگی صحبت می‌کند و اگر تمایل دارید پیشرفت کنید باید بدانید موانع زیادی پیشرو دارید. موانعی که در این کتاب درباره آن صحبت می‌شود موانع درونی و بیرونی است؛
موانع درونی مانند اعتمادبه‌نفس و موانع بیرونی مثل تنبلی از مواردی هستند که در این کتاب به‌صورت دقیق بررسی شده و موردمطالعه قرار می‌گیرد. نویسنده این کتاب به نوجوانانی یادآوری می‌کند چه مواردی در رشد، شکوفایی و خلاقیت آنها تأثیر داشته و چگونه با این موارد مقابله کنند.

کتاب کشتن مرغ مینا

کتاب کشتن مرغ مینا

کتاب مرغ مینا یکی از رمان‌های کلاسیک امریکایی است. در این کتاب درباره نژادپرستی و تبعیض‌هایی که در جامعه وجود دارد صحبت می‌کند و بیان می‌کند درک همین تفاوت‌ها است که باعث ساخت یک جامعه و محیط آرام، گرم و صمیمی می‌شود.
اگر شما یکی از نوجوانانی هستید که به مسائل اخلاقی اهمیت ویژه‌ای می‌دهند بهتر است بدانید که نه‌تنها خواندن این کتاب باعث رشد و پیشرفت می‌شود بلکه افرادی که این کتاب را دوست ندارند افراد قابل اعتمادی نیستند. کتاب کشتن مرغ مینا یکی از کتاب های مناسب برای نوجوانان و حتی جوانان است که توصیه می‌شود آن را در اولویت مطالعه قرار دهید.

کتاب ناطور دشت

نام کتاب ناطور دشت را حتماً شنیده‌اید. این کتاب نوشته جی دی سلینجر است. نویسنده این کتاب داستان را از دید سوم شخصی که بسیار افسرده، ناامید و دل‌شکسته است بیان می‌کند.
راوی این داستان مانند اکثر نوجوانان درگیر مسائل عاطفی شده و در تلاش است تا این شرایط را مدیریت و کنترل کند. مقابله این فرد ناامید و تلاش‌های او برای داشتن یک زندگی بهتر مواردی است که باعث شده این کتاب به‌عنوان یک الگوی مناسب انتخاب شود.

کتاب لطفاً به من نخندید

کتاب لطفاً به من نخندید

همیشه افراد ضعیف و بد مورد اذیت قرار نمی‌گیرند بلکه در برخی مواقع زیادی خوب بودن، دانا و باسواد بودن نیز باعث می‌شود که گروهی تصمیم به اذیت کردن بگیرند. در این کتاب داستان یک دانش‌آموز را می‌خوانیم که توسط هم‌کلاسی‌هایش مورد اذیت و آزار قرار می‌گیرد.
نویسنده کتاب افرادی که را که چنین شرایطی دارند مورد بررسی قرار داده  و با آنها همدردی می‌کند. به‌جرئت می‌توان خواندن این کتاب باری تمامی افرادی که به مدرسه می‌روند ضروری است.

کتاب هفت عادت بزرگان

کتاب هفت عادت بزرگان

کتاب هفت عادت بزرگان اثر استفن کاوی یکی از روان‌شناسان معروف است که درباره عادت‌های مثبت و تأثیرگذار افراد موفق صحبت می‌کند. در این کتاب مواردی مانند صداقت، بزرگی و اخلاق به افراد آموزش داده می‌شود.
در این کتاب نکات زیادی بیان شده است که ممکن است برخی از این موارد مناسب شما نبوده و برخی بسیار مناسب باشد به همین دلیل جا دارد به این نکته اشاره کنیم که هماهنگ نبودن با تمامی موارد از عیب‌های شما نیست و نکاتی که برای شما و شرایطتان مناسب است را انتخاب کنید و در زندگی پیش بگیرید.

کتاب ماجراهای هاکلبری فین

کتاب ماجراهای هاکلبری فین یکی از بزرگ‌ترین آثار ادبی در ادبیات امریکا است و در لیست کتاب های مناسب برای نوجوانان قرار گرفته است. در این کتاب درباره آشفتگی‌های روحی که یک نوجوان درگیر آن می‌شود و مسائل جامعه به‌خوبی صحبت شده و به وی آموزش می‌دهد چگونه با این مسائل کنار آمده و بتوان زندگی خود را بهترین شکل ممکن گذرانده و در شرایط مختلف عملکرد صحیحی داشته باشد.

کتاب سالار مگس ها

در کتاب سالار مگس ها داستان یک پسربچه دبیرستانی که در یک جزیره متروکه گیر افتاده‌اند بیان می‌شود. هرچند این کتاب داستانی است و افراد به‌عنوان یک قصه به آن نکاه می‌کنند اما به‌صورت دقیق و مستقیم نقش دولت و افراد جامعه و تأثیرگذاری آن در زندگی افراد مورد بررسی قرار گرفته است.

کتاب زندگی مشترک و حد و مرزهایش

کتاب زندگی مشترک و حد و مرزهایش

همه ما می‌دانیم که هر فردی در زندگی خود حد و مرزهای مشخصی دارد. این کتاب می‌گوید هر فردی که مرزهای محکم برای زندگی خود مشخص نکند احتمال اینکه در زندگی اتفاقات بدی را تجربه کند بسیار زیاد است. یک نوجوان باید به‌خوبی با مرزهای جسمی، عاطفی و ذهنی آشنا باشد.
این کتاب با آشنایی نوجوانان با مرزهای مختلف از زندگی در ادامه به وی یاد می‌دهد که چه کسی و تحت چه شرایطی می‌تواند وارد حریم شخصی، عاطفی و احساسی وی شود؛ همچنین مدیریت زمان، افکار و عقاید را نیز به نوجوانان آموزش می‌دهد.

کتاب ماهی سیاه کوچولو

کتاب ماهی سیاه کوچولو

یکی از کتاب‌های پرطرف‌دار و محبوب ایرانی کتاب ماهی سیاه کوچولو نوشته صمد بهرنگی است. زبان این کتاب بسیار ساده و روان و کودکانه است اما سرشار از نکات مثبت و مهمی است که از رده سنی کودک تا بزرگسال باید آن را مطالعه کنند. در این کتاب درباره ترس‌هایی که دست‌وپای افراد را بسته صحبت می‌کند و می‌گوید که ترس در زندگی چگونه می‌تواند رشد، پیشرفت و در واقع زندگی‌کردن را ساقط کند.
این کتاب نه‌تنها جز کتاب های مناسب برای نوجوانان است بلکه به افرادی که به‌تازگی در هر سنی قصد ورود به جامعه را دارند توصیه می‌شود؛ چراکه در این کتاب ریسک‌پذیری و قرارگرفتن در شرایط مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهد و روش‌هایی را آموزش می‌دهد تا افراد دچار انزوا و افسردگی نشوند.

کتاب کنت مونت کریستو

کتاب کنت منت کریستو

یکی از بزرگ‌ترین شاهکارهای ادبی در سبک رئالیسم این کتاب است. در این کتاب در کنار نقد اوضاع سیاسی داستانی جذاب روایت می‌شود. در این کتاب داستان یک مرد جوان که قربانی سیاست‌های پلید و کثیف می‌شود و به‌صورت واقعاً ناحق به زندان می‌افتد مورد بررسی قرار می‌گیرد.
در این کتاب روش‌های انتقام به‌صورت جذاب و هیجان‌انگیزی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در کنار تمامی این موارد محتاط بودن و چشم‌بسته به افراد اعتماد نکردن در این کتاب مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کتاب آرزوهای بزرگ

در کتاب آرزوهای بزرگ داستان کودکی فقیر که به‌صورت عجیبی به ثروت می‌رسد موردمطالعه قرار می‌گیرد. این کتاب به سبک رئالیسم توسط چارلز دیکنز نوشته شده است. در این کتاب به ریزترین و دقیق‌ترین جزئیات در انگلستان پرداخته شده و آن‌قدر همه چیز واقع‌بینانه است که نوجوان را با یک عینک واقع‌نگرانه وارد دنیای بزرگسالی می‌کند و او را با جامعه و دنیای واقعی آشنا می‌کند همچنین او را برای حضور در جامعه آماده می‌کند.

کتاب الکس رایدر

کتاب الکس رایدر

کتاب الکس رایدر نوشته آنتونی هوروویتس است. این کتاب مناسب دانش‌آموزان باهوش است! در این کتاب درباره پسر 14 ساله‌ای صحبت می‌شود که به‌اجبار باید برای سازمان جاسوسی ام ای شش کار کند و در مجبور است در سخت‌ترین موقعیت‌ها بهترین واکنش‌ها را داشته باشد.
در این کتاب واکنش صحیح و طرز تفکر هوشمند به مخاطبان آموزش‌داده‌شده به افراد کمک می‌کند به موضوعات مختلف بهترین عملکرد را داشته و دید روشن‌تر و گسترده‌تری داشته باشند.

کتاب جلاد لاغر

کتاب جلاد لاغر

کتاب جلاد لاغر مخصوص افرادی است که به داستان‌های تخیلی و فانتزی علاقمندند. با اینکه این کتاب داستانی است مفاهیم زیادی را در خود جا داده است. این کتاب راجع به شاهزاده‌ای ثروتمند است که در مسیر سختی قرار گرفته و در این مسیر یاد می‌گیرد نگاه نژادپرستانه و مغرورانه خود را کنار بگذارد.
در این داستان به‌صورت مستقیم به افراد یاد داده می‌شود که نباید هیچ‌گاه فردی را از روی طاهر قضاوت کنند؛ در پایان این کتاب نکات اخلاقی زیادی به افراد یاد داده می‌شود که باعث شده در لیست کتاب های مناسب برای نوجوانان به‌خصوص نوجوانان سرکش قرار بگیرد.

سخن آخر

در این بخش درباره کتاب های مناسب برای نوجوانان صحبت کردیم و همچنین گفتیم که مطالعه کتاب چه تأثیری در رشد و پیشرفت افراد به‌خصوص در دوره نوجوانی دارد. ما در فراکتاب تلاش خود را بر این گذاشته‌ایم تا بستر کتاب‌خوانی برای تمامی افراد با کمترین هزینه فراهم باشد.
باتوجه‌به اینکه کتاب‌های زیادی در زمینه مختلف به‌خصوص برای نوجوانان نوشته شده است می‌توانید با مراجعه به سایت و انتخاب سبک موردعلاقه سایر کتاب‌های موجود را ببینید چراکه ما در این قسمت به بررسی پرطرف‌دارترین و پرفروش‌ترین کتاب‌ها پرداختیم.

برای ثبت رای روی ستاره ها کلیک کنید!
[تعداد: 0 میانگین: 0]
فراکتاب
فراکتاب
دیدگاه شما چیست؟
شما اولین نفری باشید که درباره این مطلب نظر می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *