امتیاز
5 / 5.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 25,000
خرید چاپی
295,000
10%
ت 265,500
نظر شما چیست؟

کتاب داستان بریده بریده، پژوهشی است داستانی از حادثه کربلا از منابع شیعه و سنی نوشته ی علیرضا نظری خرم که انتشارات کتابستان معرفت آن را چاپ و منتشر کرده است.

معرفی کتاب داستان بریده بریده

نویسنده در مقدمه اشاره می دارد: « بــه لطــف خداوند، ســال ها در پژوهشــگاه دارالحدیــث به تحقیق و پژوهش مشــغول بــودم که حاصل آن، همکاری در نگارش ده ها کتاب حدیثی است. پس از سیزده سال تجربۀ حضور در پژوهشگاه قرآن و حدیث به کتابخانۀ آیت الله مرعشــی نجفی (ره) نقل مکان کردم. در آنجا با همکاری تنی چند از اســاتید بافضل و کمالاتم، مشغول نگارش مجموعۀ عظیمی «موسوعة الامامة فی نصوص اهل السنة» هستیم. در ایــن کتاب که فعلا ســی جلد آن به چاپ رســیده بــه گردآوری فضایل، مناقب و تاریــخ زندگی امام علی، حضرت فاطمه و امام حســن (ع) اختصاص یافته اســت. اخیراً نیز کار علمی و پژوهشی مربوط به زندگی امام حسین (ع) را که حدود ده جلد قطور می شود، براساس منابع کهن تار یخی و حدیثی به پایان رساندیم. 
آنچــه در داســتان بُریده ‌بُریــده بــا عنایــت اهل بیــت (ع) فراهــم آمــده، بــه پُشــتوانۀ ایــن تجربۀ پژوهشــی اســت. در نگارش این داســتان علاوه بر اندوخته هایم از مطالعۀ دانشنامۀ امام حسین (ع) از پژوهش های همکاران ســابقم در پژوهشــگاه دارالحدیث و کتاب ارزشــمند تار یخ امام حسین(ع)، نگاشتۀ پژوهشگران وزارت آموزش و پرورش، بهره جُســتم. اســتفاده از مجموع این کتاب ها موجب شــد تا یک قصۀ مســتند و به اصطلاح، پدر و مادردار دربارۀ حادثۀ کربلا بنویسم، نه یک داستان تخیّلی.
غــرض آنکــه آنچــه در این کتاب، پیش رو ی خواننــدۀ محترم قرار گرفته، خیــالات و بافته های ذهنی نویسنده نیست. آسوده خاطر باشید که نویسندۀ کتاب به دور از خیال پردازی، قصِّه را براساس منابع موجود کهن از قرن اول تا هشتم هجری نگاشته است. البته گاهی به ضرورت پردازش داستان، برداشت هایی آزاد اما وفادارانه و وسواس گونه از کتاب های حدیثی و تار یخی داشته ام.»

خلاصه کتاب بریده بریده

ایــن داســتان صرفــاً بــه اتــکاء منابــع قابــل اســتناد بــا قلمــی متفــاوت کــه ترکیبــی از محاوره نویســی و شکسته نویســی اســت، بــه رشــتۀ تحریــر در آمــده اســت. شکسته نویســی، به رغــم داشــتنِ منتقــدان ادبی، سبکی از نوشتن است که در آن، زبان گفتار در نوشتار وارد می شود. یعنی همان طوری که حرف می زنیم، می نویســیم. بــه شــکلی که خواننده احســاس می کند نویســنده بــه دور از تکلّف، صمیمانه بــا او صحبت می کند و این شیوه از نگارش، می تواند به جذابیِّت و سرعت در مطالعه کمک کند. 
در این کتاب اگر به واقعه و شــخصیتی کمتر پرداخته شده و یا برخی از مطالب مشهور و مورد انتظار خواننده ی محترم در این کتاب یافت نمی شود به این دلیل است که تلاش شده داستان، صرفاً بر اساس منابع موجود کهن نگاشــته شــود. همچنین اگر حادثه ای به شــکل مفصل پردازش شــده بدان جهت است که در منابع کهن آن واقعه با جزئیات نقل شده است.
کتاب داستان بریده بریده در چندین مرحله و فصل به تمام زوایای حادثه ی کربلا و قبل و بعدش می پردازد. در زیر عناوین این فصول را آورده ایم: 
مرگ معاویه و حوادث شام
در مدینه چه گذشت
به سوی مکه و حوادث آن
مسلم و کوفه
از مکه تا کربلا
ورود به کربلا و حوادث آن جا
حوادث کوفه
از کوفه تا دمشق
دمشق و حوادث آنجا
به سوی عراق
ورود به مدینه

برشی از متن کتاب داستان بریده بریده

مادر فدات بشه: قاطی یاران امام، تازه مسلمانی بود به نام وهب که وهب نصرانی صداش می کردند همون آدمِ خوش عاقبتی که به همراه مادرش توی استراحتگاه ثعلبیّه پیش امام اومد و گفت که می خوام به دست مبارکتون مسلمان بشم. گفت که اگه خدا بخواد و لیاقت داشته باشم می خوام توی رکابتون برای خدا جهاد کنم!
عجیب ترین جای ماجرا اینجاست که توی اون لحظات سخت عاشورا مادر وهب، فرزنــد شــیردلش رو صــدا زد و بــا خود به گوشــه ای بــرد و مادرانه دَمِ گوشــش گفت: مادر فــدات بشــه عزیزم! دست دســت نکن! حالا وقتشــه. یزیدی هــا حرمت فرزنــد پیغمبر رو شکوندند. زود باش یه کاری بکن. به میدون دفاع از امام برو تا فردای قیامت به شفاعت جدّش برسی.
کوفی هــای نخودمغــز پیش خودشــون فکر کرده بودند که این مادرو پســر لابد از ترس، کُپ کردند و می خواهند فِلِنگشون رو ببندند. وهب که از فرق سر تا نوکِ انگشت شستِ پا، غرق ایمان بود خم شد و دست های مادر رو بوسید و گفت: ای به چشم مادر! مطمئن باش که به یاری خدا رو سفیدت می کنم.
سپس سوار بر اسب شد و خودش رو به حضرت رسوند. از امام اجازه خواست تا به کارزار بره! امام نگاهی به چهرۀ بور و نورانیِ جوون مســیحی تازه مسلمون شــده انداخت و بهش اذن مبارزه و جهاد داد. وهب، عمودی آهنی به دســت گرفت و به ســپاه ابن سعد هجــوم بــرد. یزیدی ها کــه تازه دوزاریشــون افتاده بود این مادر و پســر چی داشــتند به هم پِچ پِــچ می کردنــد، همین کــه حملۀ وهب رو دیدند پــا به فرار گذاشــتند. وهب توی حملۀ اوّل بــا شــجاعت و دلیــری تونســت هفت ســرباز کوفی رو بــه دَرَک واصل کنــه! یه کم که از جنــگاوری و تاخت و تازهــای وهب گذشــت پســرک به ســمت مــادر برگشــت. امّ وهب باخوشــحالی افســار اســب رو گرفت و به پســرش خداقــوت گفت. وهب کــه از رضایت مادر حس و حال بهتری پیدا کرده بود با چهره ای خندان و بشّـاش به مادر گفت: راضی شدی؟ مادر وهب که عینهو یه کهنه مومنۀ بامرام و بامعرفت حرف می زد به جوان شاخ شمشــادش جواب داد: نه عزیزم! هنوز نه! تا توی رکاب حســین کشــته نشی اَزت راضی نمی شم.
وهب که انگاری توی عوالم دیگهِ ای ســیر می کرد لبخند شــیرینی به مادر زد و افسار اســب رو چرخوند و به جنگ با یزیدی ها برگشــت. با یورش دوبارۀ وهب شــیردل، سپاه ابن سعد دوباره شکافی برداشت و خیلی ها پا به فرار گذاشتند. در این حمله هم وهب با شجاعتی مثال زدنی نوزده سواره نظام و دوازده پیاده نظام دشمن رو به کام مرگ فرستاد.
توی یکی از حمله ها دست راست وهب با ضربه شمشیر یکی از سربازان کوفی قطع شد ...

نقد کتاب داستان بریده بریده

کتاب داستان بریده بریده با توجه به منابعی که استفاده کرده را می توان گفت جزء کتاب های معتبر و مستند دانست و همچنین استفاده از زبان محاوره برای ارتباط گیری با مخاطب شیوه ی خوبی است؛ اما چه مخاطبی؟ قطعا مخاطب علمی و پژوهشی نمی تواند از آن رضایت داشته باشد چرا زبان محاوره را نمی پسندد. پس می توان گفت این کتاب برای عموم خصوصا قشر نوجوان و یا آنانی که در عنفوان جوانی هستند مناسب است. ولی حجم کتاب یک مشکل دیگر برای مخاطبان ساندویچی و لقمه ای عصر حاضر است. کاش در چند کتابک این داستان ها به طور زنجیروار چاپ می شد تا از حوصله خواننده هم خارج نبود. 
در زیر به برخی از نظرات خوانندگان می پردازیم:
کتابی بی‌نظیر است و ارزش بارها خواندن را دارد، اصلا آدم از خواندنش سیر نمی‌شود. پشت جلد نوشته به قلم محاوره، شما که سبک محاوره را دوست نداشتید نمی‌خریدید! که البته یکی از جذابیت‌های کتاب قلم فوق‌العاده زیبای آن است.
...
کتاب های تاریخی اکثرا زبان سنگینی دارن به زبان محاوره بودن این اثر باعث تمایزش از سایر کتب می شه
...
برای اهالی مطالعه تاریخ شاید خیلی مطالب جدید نداشته باشه ولی برای کسی که حال مطالعه کتب سنگین تاریخی رو نداره قطعاً آموزنده و مفید خواهد بود. ولی برخی نقل های کتاب با نقل مشهور تفاوت داره که منابع ذکر شده و هر محققی می‌تونه نقل مورد تایید خودش رو مطرح کنه
...
این کتاب انقدی قلم کوچه بازاری و خودمونی داره که در شان ائمه نیست و همین قلم سَبُک باعث شده ارزش قیام عاشورا کاملا بی ارزش دیده بشه، هرچقدر از بد بودن کتاب بگم کمه جای تاسف داره که همچین کتابی چاپ میشه ...

خرید کتاب داستان بریده بریده

نسخه چاپی کتاب داستان بریده بریده را می توانید با تخفیف از طریق سایت و یا نرم افزار فراکتاب خریداری کنید.

دانلود کتاب داستان بریده بریده

نسخه الکترونیک کتاب داستان بریده بریده را می توانید از طریق نر افزار فراکتاب دانلود کرده و سپس آن را در کتابخوان فراکتاب مورد مطالعه قرار دهید.

دانلود کتاب داستان بریده بریده

مشخصات کتاب داستان بریده بریده در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: کتابستان معرفت
نویسنده: علیرضا نظری خرم
تعداد صفحه: 539
موضوع: داستان ایرانی
قالب: چاپی و الکترونیک

 

صفحات کتاب :
539
کنگره :
‬‭PIR۸۳۶۲
دیویی :
‏‫‬‭۸‮فا‬۳/۶۲
کتابشناسی ملی :
8437150
شابک :
9786227808087
سال نشر :
1400

کتاب های مشابه داستان بریده بریده