امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (EPUB)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 15,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب تحقق جهانی‌ سازی 

کتاب «تحقق جهانی‌سازی»، اثری از برنده جایزه نوبل اقتصاد، جوزف اشتیگلیتس است که توسط آتنا عبدی‌نژاد به فارسی ترجمه شده است، این کتاب در انتشارات کتابستان معرفت به چاپ رسیده است.

نظریه جهانی‌شدن از زمانی که به عنوان یک چارچوب فکری و عملی جدید به دنیا ارائه شد، تا امروز مسیری پرچالش را پشت‌سر گذاشته است. در بسیاری از کشورهای جهان این مسئله منجر به گسترش شکاف بین فقیر و غنی و فقیرترشدن مردم شده است. کتاب «تحقق جهانی‌سازی» تلاشی است برای روشن‌کردن زوایای آسیب‌زننده به اقتصاد و فرهنگ و سیاست در اثر مقوله جهانی‌شدن. کتاب «تحقق جهانی‌سازی»، پیرامون جهانی‌سازی و وعده‌هایی که به حقیقت مبدل نشدند، نگارش شده است تا به بازنگری شیوه مدیریت جهانی‌سازی کنونی بپردازد و چگونگی تغییر آن را در راستای دستیابی به منافعی همگانی برای تمام کشورها و آرمان‌هایی که انتظار می‌رفت در پی اجرای آن به حقیقت بپیوندد، بررسی کند.

نویسنده کتاب «جوزف اشتیگلیتس»، یکی از اقتصاددانان بزرگ معاصر و صاحب تألیفات کلیدی گوناگون در این حوزه است. جوزف اشتیگلیتس همچنین در رشته اقتصاد برنده جایزه نوبل سال ۲۰۰۱ نیز بوده است.

گزیده کتاب تحقق جهانی‌ سازی 

بحث جهانی‌سازی از این شناخت کلی که هیچ‌کدام از قسمت‌های جهانی‌سازی خوب پیش نمی‌رود و این‌که لااقل برخی از این نارضایتی‌ها، مبنایی حقیقی و درست دارند، به سمت تحلیلی عمیق‌تر پیش رفته که سیاست‌هایی خاص را به شکست‌هایی خاص نسبت می‌دهد. اکنون متخصصین و سیاست‌گذاران در مورد بخش‌هایی که باید مورد تغییر واقع شود با هم به توافق رسیده‌اند. این کتاب دشوارترین سؤال ممکن را می‌پرسد: چه تغییراتی، کوچک یا بزرگ، قادر خواهد بود جهانی‌سازی را به سمت تحقق وعده‌هایش نزدیک کند یا حتی باعث عملی شدن آن شود؟ برای تحقق جهانی‌سازی چه کاری از ما ساخته است؟
اصلاح جهانی‌سازی ابداً ساده نیست. کسانی که از سیستم فعلی سود می‌برند، با تغییرات مخالفت خواهند کرد، افرادی که اتفاقاً بسیار هم قدرتمند هستند؛ اما نیروهای لازم برای تغییر هم‌اکنون شروع به کار کرده اند. اصلاحات خواه‌ناخواه رخ خواهد داد، حتی اگر مرحله به مرحله و تدریجی باشد. امیدوارم این کتاب بتواند جهان را به سمت اصلاحاتی سوق دهد که بر مبنای دیدگاهی وسیع تر نسبت به اشکالات موجود باشد. هم چنین تعدادی پیشنهاد کاربردی برای اصلاح بهتر جهانی‌سازی ارائه می‌دهد. برخی از این پیشنهادها کوچک هستند و با مقاومت کمی روبه‌رو خواهند شد؛ سایر پیشنهادها به قدری بزرگ هستند که ممکن است تا سال‌ها اجرایی نشوند. کارهای زیادی باید انجام شود. شش ناحیه‌ای که به تشخیص کمیته‌ی بین‌المللی عملکرد خوبی نداشته‌اند، پیشرفت‌هایی که تاکنون صورت گرفته و نیز مسیر پیش‌رو را نشان می‌دهند.

صفحات کتاب :
446
کنگره :
‏‫‬‭HF۱۳۵۹‏‫‬‭/‮الف‬۵ن۸ ۱۳۹۷
دیویی :
‏‫‭۳۳۷
کتابشناسی ملی :
5174040
شابک :
‫‫‬‭978-600-8460-57-2
سال نشر :
1397

کتاب های مشابه تحقق جهانی سازی