امتیاز
5 / 5.0
دریافت الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
رایگان

نظر دیگران

نظر شما چیست؟
زن به عنوان نیمی از پیکره اجتماع و نقش تعیین کننده اش در بقا و گسترش نسل انسانی و پرورش و تربیت فرزندان و مانند آن، همیشه مورد توجّه اندیشمندان بوده است.

نمی توان در تاریخ از انسان سخن گفت، ولی از زن سخن نگفت. در همیشه تاریخ، زن پا به پای مرد در فراز و نشیب های زندگی و سازندگی مطرح است. گاه به طور مستقیم و گاه با ترغیب مردان و ایجاد انگیزه های لازم در آنان، نقش سازنده خود را در تاریخ انسانی نشان داده است.

با اینکه زن همیشه در کنار مرد، در تمدّن سازی و رشد و شکوفایی جوامع انسانی مستقیم یا غیر مستقیم نقش آفرین بوده است، ولی از دیر زمان، مورد داوری های غیر منصفانه نیز قرار گرفته است. بسیاری از اندیشمندان و کارشناسان علوم انسانی و اجتماعی یا نخواستند و یا نتوانستند، نقش حقیقی و جایگاه واقعی زن را در پیکره انسانی بشناسند.

در گذشته، بیشتر در حقّ زنان جنبه افراط پیموده شد و زنان با داوری ظالمانه ملّت ها و صاحب نظران مواجه بوده اند:
«در یونان باستان، برخی بر این اعتقاد بودند که زنان پلیدتر و خوارتر از حیوانات اند و حتّی زن را از سلاله شیطان می دانستند. «سقراط» فیلسوف بزرگ یونانی، وجود زن را بزرگترین منشأ انحطاط بشریّت می دانست. «فیثاغورث» دیگر اندیشمند یونانی، معتقد بود اصلی خوب وجود دارد که نظم، نور و مرد را آفریده است و اصلی بد، که آشوب، تیرگی و زن را آفریده است. همچنین «ارسطو» بر این باور بود که زن چیزی نیست مگر مرد ناکام، خطای طبیعت و حاصل نقصی در آفرینش.
به عقیده ارسطو، طبیعت آنجا که از آفریدن مرد ناتوان است، زن را می آفریند. زنان و بندگان بنابر طبیعت، محکوم به اسارت هستند و به هیچ وجه سزاوار شرکت در کارهای عمومی نیستند.

کتاب مقدّس یهودیان حوّا را عامل گناه اوّلیه آدم و مسئول اخراج وی از بهشت می داند. مسیحیّت کلیسایی متأثّر از آیین یهود و دیدگاه های رومی و یونانی، زن را عامل گناهکاری انسان اولیّه می دانست. به اعتقاد مسیحیان، گناه اوّلیه آدم سبب شد که این گناه در گوهر انسان ها سرشته شود.
در سال 568 میلادی در فرانسه کنفرانسی برگزار شد، تا به این موضوع رسیدگی کنند که آیا زن انسان است یا نه؟
«توماس آکویناس» پرآوازه ترین دانشمند مسیحی در قرون وسطی نیز، بر این اعتقاد بود که زن با نخستین مقصود طبیعت، یعنی کمال جویی، منطبق نیست؛ بلکه با دومین مقصود طبیعت، یعنی گندیدگی، بدشکلی و فرتوتی! انطباق دارد.
کتابشناسی ملی :
4984828
شابک :
978-964-8139-19-8
سال نشر :
1395
صفحات کتاب :
567
کنگره :
‏‫‬‮‭BP۲۳۰/۱۷۲‏‫‬‮‭/د۲ز۹ ۱۳۹۵
دیویی :
‏‫‬‮‭۲۹۷/۴۸۳۱‬

کتاب های مشابه زنان و سه پرسش اساسی