نظر شما چیست؟

معرفی کتاب زنان اسطوره ای  

امروزه در جامعه‌ی ایران، زنان نقش ها و انتخاب های متنوع تر و آزادانه تری نسبت به گذشته برای مسیر زندگی شان دارند. برخی تمام وقت به ایفای نقش های ارزشمند مادری و همسری مشغولند، عده ای انتخاب کرده‌اند این نقشه ها را همراه با نقش های اجتماعی، کنار هم قرار دهند و دسته ای دیگر آرمان ها و موفقیت های اجتماعی را هدف مسیر خود قرار داده‌اند. این آزادی در انتخاب، خارج از   چهارچوب‌های از پیش تعیین شده گذشته، حکایت از رشد فرهنگی جامعه دارد.

اما همواره موضوع صحبت ها، بایدها و نباید ها، حقوق و محدودیت ها، قشر جوان جمعیت زنان است. گویا همه این دغدغه ها تا سنین جوانی و اوایل میانسالی در  اذهان عمومی وجود دارد. هر چند ذهنیت و شاید بتوان گفت واقعیتی که در مورد بالا رفتن سن و محدود شدن توانایی های فیزیکی وجود دارد تا حدودی درست است، اما در ذهن ما ناخودآگاه این پیرو محدود شدن در مورد همه جنبه های  وجودی و روانی فرد صادق است. این فضای ذهنی در مورد زنان مسن بسیار پررنگ تر به نظر می رسد. چرا که مردان مسن هنوز جایگاه خود را در خانواده و فضاهای اجتماعی دارند. اینکه مردان بعد از بازنشستگی کارهای جدیدی را شروع کنند، شاید به نظر طبیعی باشد، ولی هیچگاه صحبت از زنان مسن نیست. هرچند حضور یک مادر بزرگ در فضای هر خانواده ای گوهری ارزشمند با کوله باری از تجربه است. ولی این جایگاه و این نقش همه آن پتانسیلی نیست که یک زن در سنین بالا در خود دارد.

شاید زمان آن رسیده باشد که به این مقطع زندگی نگاهی جدید داشته باشیم. نگاهی که خبر از پتانسیل ها و تغییراتی دارد که در سال‌های آتی در پیش رو خواهیم داشت. طیف گسترده‌ای از مخاطبان این کتاب زنانی خواهند بود که هنوز وارد سنین میانسالی نشده اند. مطالب این کتاب به این دسته از زنان کمک میکند، با شناختی کامل نسبت به همه تغییراتی که در انتظارشان است پیش روند. شناخت شرایط جدید و تغییرات حاصل از آن سبب می شود تا آمادگی و پذیرش آنها برای همراه شدن با مسیر جدید بالاتر رود. علاوه بر آن مادران این زنان جوان در سنین میانسالی و یا کهنسالی هستند وآگاهی از این مرحله جدید در زندگی مادرانشان، به درک آنها و به پذیرش این تغییرات کمک می کند و مهمتر از آن همراهی با آنان در عبور از مرحله گذار و ورود به مرحله جدید را به دنبال خواهد داشت.

تغییر، قانون هستی است و رشد، نتیجه آن. هر تغییری همانند ورود به سرزمین ناشناخته ای است که پیش آگاهی از شرایط جدید، مانند نقشه و راهنمایی است برای ورود به این سرزمین و بهره گرفتن و لذت بردن از فرصت های جدید آن. مرحله سوم زندگی در زنان، سرزمینی است که از دیدگاه های مختلف کمتر به آن پرداخته شده است و ناشناخته مانده است. امید است مطالب این کتاب شروعی باشد برای توجه به زنان در این سنین و شناخت نیاز ها، تغییرات و تمایلات شان.



 

سال نشر :
1397
صفحات کتاب :
256
کنگره :
BL۴۷۳/۵‏‫‭‏‫‬‭/ب۹ز۹ ۱۳۹۷
دیویی :
۱۵۵/۶۷۰۸۲‬
کتابشناسی ملی :
4605879
شابک :
978-600-5767-94-0

کتاب های مشابه زنان اسطوره ای